Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bugatti Veyron potřebuje na mytí zadního okna houbu na tyči za milion

aktualizováno 
Čtyři turba, šestnáct válců, 1 000 koní a jeden malý problém. Nejvýkonnější a nejrychlejší sériově vyráběné auto má zadní okno tak nepřístupné, že pro jeho čištění musel výrobce vymyslet speciální udělátko.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport | foto: Bugatti

Na první pohled to vypadá, že majitelé Bugatti Veyron nebudou mít se svým miláčkem žádný velký problém. Když už mají na to zaplatit za veyrona 34 milionů korun a za pojistku 50 tisíc eur, nebudou se přece zabývat zbytečnostmi. A už vůbec ne takovou malicherností, jako je mytí zadního okna. Jenže to má jeden háček.

Maximální naměřená rychlost mytického vozu je 407 km/h a výrazně k tomu napomáhá aerodynamicky propracovaná střecha, ale kvůli ní je zadní okno umístěné v malém a tmavém tunelu a zcela mimo dosah i těch nejdelších nástrojů profesionálních myček.


Bugatti Veyron 16.4 Super Sport
Okno je sice chráněné před deštěm, ptačími hovínky a cákanci ze silnice, ale vzdušné víry při vysokých rychlostech způsobují malé turbulence, a právě proto se na ukryté sklo přece jen dostane vlhkost a prach. Podle zkušeností reportérů, kteří měli možnost tento klenot silnic otestovat, k tomu stačí i krátká projížďka ve vyprahlém terénu.

Nenápadné zadní sklo navíc odděluje kabinu řidiče od motorového prostoru, takže i když k němu někdo dlouhý natáhne ruku, může se popálit o motor, pokud je zahřátý. Okno má navíc spoustu těžce přístupných míst, které se na dálku špatně čistí. Našinec by možná na jeho čištění použil mop nebo speciální kartáč, zkrátka cokoliv, co se dá vymyslet a vyrobit v garáži nebo koupit v drogerii, hobbymarketu nebo prodejnách s autodoplňky. Pro Bugatti je ale Veyron prestižní záležitostí a tak vzal věc do svých rukou. Nenechá přece své zákazníky, aby leštili okno nějakým prapodivným mopem.

Svezení s veyronem

Jak se jezdí s autem za třicet milionů - čtěte ZDE

Při jedné z předváděcích jízd odprezentovalo Bugatti "čisticí" prototyp, který je podle něj mnohem lepším a elegantnějším řešením. Konstruktér automobilky se při jeho návrhu nechal inspirovat čištěním akvárií, kdy se pro nepřístupná místa požívají magnety.

Prototyp má tři hlavní součásti: velice lehkou teleskopickou tyč a dva čisticí semišové polštářky. A do každé z těchto částí byl vsazen magnet. Tyč a jednu z houbiček spojuje slabší magnet, mezi houbičkami je další. Je tak silný, že houbičky drží při sobě i když je mezi nimi sklo. V případě, že byste chtěli houbičky vyčistit, jsou vybavené plastovým mezikroužkem a dají se od sebe snadno oddělit.

Udělátko na čištění okna Bugatti Veyron
Vypadá to lehce, ale okno se musí umývat ve dvou. Zatímco zvenku přiloží jeden teleskopickou tyč s jedním polštářkem k oknu, druhý muž "nacvakne" houbičku zevnitř. Díky magnetům a tyči to drží všechno pohromadě. Pak můžete umývat. Vyčistit okno je pak mnohem rychlejší než popsat, jak vlastně tahle čisticí teleskopická magnetická věc s houbičkami a plastovými mezikroužky funguje.

Jenže Veyron je Veyron a nic není jednoduché. V Bugatti se objevil další problém: kam tuhle zatracenou věc umístit do auta, když ji majitel zrovna nepotřebuje? V kufru bohužel není žádné místo, protože je tam uložená plachta na přikrytí auta. A v kabině je zase tak málo místa, že se sem tahle čisticí tyč nevejde, ani když je složená na minimální délku. Nezbývá, než ji mít schovanou v garáží. Cena téhle věcičky, kterou může potřebovat jen veyronista, je neuvěřitelných 50 tisíc dolarů (950 tisíc korun).

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

Bugatti nahnalo do Veyronu dalších skoro 200 koní, dodalo aerodynamické prvky, navléklo jej do černo-oranžové kombinace a výsledné monstrum poslalo na testovací ovál. Výsledkem je nový světový rychlostní rekord produkčních vozů.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

Veyron uháněl po severoněmeckém testovacím okruhu Ehra-Lessien, který patří mateřskému koncernu Volkswagen, průměrnou rychlostí 431,07 kilometrů za hodinu. Za volantem prvního kusu Veyronu 16.4 Super Sport seděl testovací jezdec Pierre Henry Raphanel a testovací okruh, tedy přesněji řečeno klopený ovál, projel oběma směry. Průměr obou jízd pak dal světu nový rychlostní rekord produkčních aut. A aby to platilo, byl rekordu přítomen zástupce Guinnessovy knihy rekordů a pro jistotu i německé organizace TÜV.

Označit Bugatti Veyron 16.4 Super Sport za sériový vůz je z hlediska běžné automobilové nabídky lehce nadnesené, ale model Super Sport se opravdu sériově vyrábí. Samozřejmě ne v tisícových počtech, ale v desítkách kusů.

Do prodeje se Veyron 16.4 Super Sport dostane po Novém roce. A prvních pět kusů bude mít stejnou černo-oranžovou kombinaci jako rekordní vůz.

Zajímavostí je, že auto má omezovač rychlosti. Ten se ale nezastaví na obligátních 250 kilometrech za hodinu (jako je tomu u běžných aut s dostatečným výkonem), ale na 413,6 kilometrech za hodinu. Oficiálním důvodem je limit pneumatik, neoficiálně se mluví o tom, že by se zákazníci mohli pokoušet o překonání rychlostního rekordu. A to by nemuselo dopadnout dobře. Ovšem na běžné silnici by stejně uvedené rychlosti asi dosáhnout nešlo.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

O ceně upraveného Veyronu se jen spekuluje. Ovšem s ohledem na cenu běžného provedení, který se prodává za zhruba 34 milionů korun, bude cena Super Sportu jistě atakovat minimálně hranici 40 milionů korun. A to je téměř 200 fabií v základní výbavě. Případný kupec ale takhle uvažovat nebude a stejně tak mu jistě nebude vadit spotřeba v řádech desítek litrů paliva na sto kilometrů jízdy a servisní náklady v řádech stovek tisíc korun. A ještě bude doufat, že mu tento klenot někdo pojistí.

Další informace o Bugatti Veyron najdete v tomto článku.

Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.