Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bus ve Švýcarsku měl smůlu. Naboural tak, jak nikdo nebourá

  17:48aktualizováno  19:25
Tragická nehoda belgického autobusu ve švýcarském tunelu je velmi atypická. Je to vlastně klasický příklad čelního nárazu, takový crashtest se ale podle odborníka u autobusů ani systematicky neprovádí. S takovou nehodou se totiž nepočítá.

Trosky zničeného belgického autobusu. Při nehodě ve Švýcarsku zahynulo 22 dvanáctiletých dětí a šest dospělých. (14. března 2012) | foto: AP

Podle nejnovějších předběžných informací nehodu belgického autobusu ve Švýcarsku nezavinila vysoká rychlost.

Autobus byl podle vyšetřovatelů nový a v dobrém stavu. Z dostupných informací lze údajně soudit, že řidič byl odpočatý. Není prý ovšem vyloučeno, že příčinou nehody mohla být technická závada na vozidle nebo také nemoc řidiče. Další poznatky by měla přinést jeho pitva.

Typická nehoda je převrácení

"Autobusy nejsou na tyto typy nárazů vůbec konstruované," říká odborník na bezpečnost autobusů Martin Hron z oddělení schvalování vozidel TÜV SÜD.

"Takové nehody totiž nejsou obvyklé, tak se s nimi nepočítá. Ani legislativa nenutí výrobce zaměřit se na ochranu autobusu při čelním nárazu," vysvětluje.

Typická nehoda autobusu je podle Martina Hrona převrácení a na to jsou autobusy stavěné a připravené. Také v takových případech poskytne autobus dobrou ochranu, jsou-li cestující připoutaní.

V tunelu mohl jet autobus s belgickými lyžaři osmdesáti-, maximálně devadesátikilometrovou rychlostí. "Pokud boural v takové rychlosti, je to obrovská rána. Máte štěstí, pokud takový náraz přežijete v osobáku, který je na čelní střety připravený," dodává Martin Hron z TÜV SÜD.

Nehoda belgického autobusu ve Švýcarsku. Ilustrační schéma

Nehoda belgického autobusu ve Švýcarsku. Ilustrační schéma

Kvůli specifickému tvaru autobusu bývá čelní střet velmi často fatální pro řidiče. Tvůrci směrnic se tedy snaží výrobce dotlačit k tomu, aby se zaměřili na bezpečnost šoférů, prozatím je ale funkční praktické řešení daleko. Někteří výrobci autobusů se touto problematikou zabývají, a dělají proto i vlastní crashtesty čelní.

Nejdůležitější bezpečnostní prvek busu: řidič

Auta jsou stále větší, těžší, bezpečnější. A předpisy, které musí jejich výrobci splnit, stále přitvrzují. V Americe budou mít dokonce brzy povinné couvací kamery. To u autobusů a kamionů se předpisy zpřísňují oproti osobním autům se zpožděním. Nejdůležitějším bezpečnostním prvkem je stále hlavně šofér a u autobusů to platí dvojnásob.

"Autobus je po přívěsu to nejjednodušší, co dnes můžete vyrábět," říkají s nadsázkou odborníci na konstrukci autobusů z TÜV SÜD, zahrnujícího bývalý Ústav pro výzkum motorových vozidel.

Oproti osobáku, který musí splnit spoustu předpisů a je nepoměrně komplikovanější, je stavba autobusu lehčí.

"Je to stavebnice. Motory nakoupíte od několika málo výrobců, kteří je nabízejí. Většina výrobců navíc umožňuje zástavbu více typů a značek. Nápravy se dají jednoduše koupit od dodavatelů, sedačky taky," popisují Martin Hron a jeho kolega Jan Hnilica, expert na pasivní bezpečnost z TÜV SÜD.

"I velcí výrobci staví autobusy z velké části ručně. Navrhnete rám, a když si nejste jisti, že bude dostatečně pevný, přidáte materiál, příčky, vyztužení, aby byla konstrukce pevnější." Moderní fabrika na autobusy je tak stále hlavně velkou dílnou.

Do autobusů výrobci montují stále víc komfortních prvků, futuristické sedačky, nově se tlačí na bezpečnost řidiče. Přibývají systémy, které mu mají pomáhat a hlídat při dlouhé monotónní cestě.

Hlavně jde totiž o to, nehodě předejít. "Celkově je mnohem nižší riziko, že dojde ke zranění nebo úmrtí při jízdě autobusem než při jízdě osobním autem," uklidňuje Martin Hron.

Crashtest pro autobusy

Pro autobusy je předepsaný jediný crashtest. Při něm se ověřuje ochrana cestujících při převrácení. Ten jediný je povinný, navíc ne pro všechny typy autobusů. Zájezdové autobusy vyjma dvoupatrových jím ale musí projít bez výjimky. Autobus při rollover testu (testu převrácení podle evropské normy ECE R 66) se postaví na osmdesáticentimetrovou římsu a z ní se shodí na bok. Boky a střecha musí být natolik pevné, aby zůstal zachovaný přesně specifikovaný prostor pro přežití cestujících.

Největší hrozbou jsou jednoznačně dvoupatrové autobusy. Neexistuje totiž žádný závazný předpis na bezpečnost dvoupodlažních autobusů.







Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.