Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínská novinka zaparkuje bez šoféra. Su Rui jezdí na dálkové ovládání

  11:00aktualizováno  11:00
Čínská automobilka BYD představila vylepšenou verzi sedanu F3, který má v nejvyšší výbavě dálkově ovládané řízení. Auto tak dokáže jezdit bez řidiče, jen pomocí pokynů z dálkového ovladače. Podle výrobce si tuto vymoženost užijí majitelé hlavně při parkování nebo v dešti, kdy si auto můžou přivolat až před dveře.

BYD F3 Su Rui | foto: Byd

Na první pohled vypadá jako nepříliš nápadný sedan, který tak trochu připomíná Toyotu Corollu. BYD Su Rui vychází z velmi oblíbeného modelu F3, kterého automobilka prodávala ročně stovky tisíc kusů.

Fotogalerie

Vylepšený model Su Rui dostal nový motor i převodovku a bohatou multimediální výbavu a další novinky. Ve světě by to ale na pozornost médií nestačilo. Jenže z BYDu Su Rui je nová automobilová hvězda. V nejvyšší výbavě totiž auto dostalo revoluční systém dálkového ovládání. To samozřejmě dokáže otevřít a zavřít zámky, ale navíc lze přes něj i auto nastartovat. Jenže ani to není nic neobvyklého, ač jde většinou jen o prvek nadstandardní výbavy.

Speciální dálkový ovladač navíc dokáže auto i řídit. Dosah je záměrně omezený na 10 metrů a auto se samo bez řidiče dokáže pohybovat maximálně dvoukilometrovou rychlostí. Výrobce novinku prezentuje jako výborný způsob, jak zaparkovat do úzké mezery, z které by už řidič nevystoupil, nebo jak si "zavolat" auto před dveře, když prší. Nejpravděpodobnější praktické využití se ale bude omezovat na předvádění systému překvapeným přátelům.

Prezentace funkce dálkového ovladače na videu je působivá, na druhou stranu výrobce nezveřejnil podrobnosti, jak celý systém funguje. V každém případě je funkce logicky spojena jen s automatickou dvojspojkovou převodovkou.

BYD sklízí s novinkou velkou pozornost médií po celém světě a na domácím trhu se hovoří o jasném prodejním hitu. Cena auta je navíc stanovena poměrně příznivě. V nejvyšší výbavě, tedy s oním dálkovým řízením, bude sedan stát 99 000 jüanů, což je v přepočtu asi 330 000 korun. Základní model pak bude stát asi o 100 000 korun méně.

BYD F3 Su Rui

Vedle výbavy obě verze auta odlišuje především pohonná jednotka. V obou verzích má sice shodný objem 1,5 litru, ale v základní verzi to je atmosférický motor s výkonem 80 kW, u špičkové verze přeplňovaný motor s výkonem 113 kW. Slabší agregát je spojený s pětistupňovou manuální převodovkou, silnější agregát se dodává s šestistupňovým dvojspojkovým automatem.

Auto je dlouhé necelých 4,7 metru, rozvor má hodnotu 2,66 metru. Obstojný kufr pojme 450 litrů, ale karoserie je typu sedan, což v Evropě není zrovna nejpopulárnější varianta, naopak v Číně ta nejoblíbenější. Hmotnost se pohybuje od 1 300 do necelých 1 400 kilogramů podle verze. 

Firma BYD (zkratka z Build Your Dreams) nepůsobí na trhu dlouho, ale je velmi ambiciózní. Vedle běžných automobilů, které ale mimo domácí trh vzbudily pozornost jen tím, že designově kopírovaly toyoty, mercedesy nebo dokonce porsche, umí BYD vyrábět i elektromobily. Aby ne, když původní specializací firmy jsou baterie do všemožných elektronických přístrojů a speciálně pro mobilní telefony. V tomto směru patří firma dokonce mezi největší světové výrobce.

Do produkce elektromobilů BYD dokonce investoval i známý americký investor Warren Buffett. Jenže elektrické verze modelu F3 a většího sedanu E6 zatím velkou díru do světa neudělaly. V malé míře se je daří prodávat na domácím čínském trhu, ale export do USA a Evropy byl již několikrát odsunut.

Autor:




Nejčtenější

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Další z rubriky

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Škoda Kodiaq Scout
Víc chromu pro Kodiaqa. Škoda představuje verzi Scout

Výroba Škody Kodiaq už běží v Kvasinách naplno, první auta dorazí k zákazníkům během několika týdnů. Automobilka nyní představuje speciální provedení Scout.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.