Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bývalý šéf Bosche jezdí Husákovou pancéřovanou limuzínou

aktualizováno 
Bývalý dlouholetý ředitel jihlavského Bosche Heiner Hillmann si v důchodu užívá originálního koníčku. Pečuje o luxusní sovětskou limuzínu Zil, se kterou jezdil bývalý československý prezident Gustáv Husák.

Zil 115, který vozil Gustáva Husáka | foto: Archiv Heinera Hillmanna

Ke koupi pancéřovaného auta pomohl Hillmannovi současný český prezident Václav Klaus. Teď s ní bývalý ředitel budí pozornost na veteránských srazech v Německu.

Figurínu komunistického generálního tajemníka Husáka s medailemi má posazenou na zadním sedadle zilu. "Zil je pancéřovaný se speciálními doplňky. Po rozhovoru se současným prezidentem Václavem Klausem, který nás tenkrát v Jihlavě navštívil, jsem dostal adresu na Evžena Majoroše, od kterého jsem vůz koupil," vzpomíná Hillmann, který vedl Bosch Diesel v Jihlavě od jeho založení v roce 1993. Za devět let jeho šéfování se firma rozrostla do největšího zaměstnavatele na Vysočině.

Zil 115, který vozil Gustáva Husáka

Hillmann, který už je dva roky v důchodu, nechal na zilu udělat generální opravu. "Nyní zase vypadá jako nový. Má německou veteránskou poznávací značku a za pěkného počasí s ním jezdím na různé srazy a výstavy," popisuje.

S opravou zilu mu pomohla specializovaná firma, která se zabývá čalouněním historických i moderních vozidel. Ojedinělá dílna manželů Rekových funguje v Oldřichově u Písku.

"Zil pana Hillmanna byl zatím největší a nejtěžší vozidlo, jaké jsme čalounili. Kůže byla barvena na zakázku a i koberce jsou ve stejné barvě," popisuje Miroslav Rek.

Hillmann si přál potáhnout interiér limuzíny do dvou béžových odstínů kůže. Přední sedadla má tmavší než zadní. Rekovi očalounili i nouzové sedačky zilu včetně místa pro ochranku. "Prostor kufru nebyl původně očalouněn. Na přání majitele byla zamaskována rezerva a kufr trochu upraven," doplnil Rek.

Zil 115, který vozil Gustáva Husáka

Husák vezl Zilem 115 i sovětského vůdce Michaila Gorbačova při jeho pražské návštěvě v roce 1987. Stejný typ používali i další sovětští prominenti, východoněmecký vůdce Erich Honecker a několik hlav států z evropských, arabských a afrických zemí.

Uvnitř pancéřového vozu byli v bezpečí, běžnou zbraní se zil nedal prostřelit. I na rozbití oken by bylo potřeba ráže 303. Podlahu má prezidentský zil odolnou vůči minám, v některých místech silnou skoro tři centimetry. Jedná se o vskutku robustní a odolné auto.

Hillmann vlastní i další auta a motorky vyráběná za socialismu v Sovětském svazu a v Československu. V garážích mu parkuje UAZ, vůz používaný armádami východního bloku. Také ten si nechal zrenovovat. Ještě má v Německu dvě motorky: Jawu 250 z roku 1957 a Jawu 350 z roku 1969 s vozíkem pro spolujezdce.

Zil 115, který vozil Gustáva Husáka

"Veškerou techniku jsem si pořídil proto, že je robustní, jednoduchá a dobře se ovládá. Během mého působení v Jihlavě mě bavilo jezdit ve volném čase s těmito stroji. Veteráni jsou pro mne pěknou vzpomínkou na Jihlavu a zaměstnance, se kterými jsem rád spolupracoval," vzkazuje bývalý ředitel.

Autor:




Nejčtenější

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.