C-Airdream: luxusní koncept bez pedálů

  • 7
I když Citroën svůj sen o autě budoucnosti prezentoval již na pařížském autosalonu, stojí rozhodně za to si jej ještě jednou pořádně představit. Francouzská automobilka se v Brně neomezuje pouze na ukázku své seriové produkce (i když sama premiéra nového plurielu by to naznačovala) a nabízí návštěvníkům své expozice i něco více.9.9.2002: Stánek Citroënu v Paříži zpestří kupé - C-Airdream

Protentokrát se tuzemské zastopení Citroënu rozhodně vytáhlo a přivezlo do Brna pravděpodobně nejpohlednější studii, kterou jsme mohli na posledních autosalonech spatřit.

C-Airdream rozhodně nepatří mezi koncepty, které spíše vyděsí svým pohledem do blízké či vzdálenější budoucnosti. Francouzští inženýři dali čtyřmístnému elegantnímu kupé dynamický výraz, okořeněný francouzským šarmem. Velké prosklené plochy dávají vozu potřebnou vzdušnost. Mohutný nárazník, nad ním dokonale proporcované stětlomety a velké logo automobilky, určují ráz přední části vozu.

Chromovaný pruh nízko na bocích je přerušován pouze obrovskými koly. Další výrazné linie pak začínají za předními světly, rozběhnou se z obou stran po oblé linii střechy, aby se nakonec spojily na zakulacené zádi. Velká křídla dveří bez kliky se otvírají bez jediného kontaktu řidiče s vozem - jednoduše k vozu přijdete a ten vás pozve dál.

Usednete dovnitř a studujete, jak Citroën budoucnosti vlastně ovládat. Všechna "hejblátka" včetně plynu, řadící páky i brzd totiž naleznete na volantu. Vše je tady řízeno elektronicky , řidič tedy můžete vychutnávat pohled na nebe bez mráčku, nebo počítat hvězdy - airdream má totiž prosklenou střechu. Vzdušná záď svým prosklením vybízí k nahlédnutí do vycizelovaného interiéru, který svým minimalistickým luxusem a futuričností koresponduje s pojetím celého vozu. Zadní boční okna, která se na zádi postupně sbíhají, dodávají vozu dostatečně sportovní příchuť.

Pohled na hladkou linii zadního nárazníku ujistí diváka o tom, že francouzi neponechali jediný detail bez povšimnutí a dostatečné péče. Jediným rušivým prvkem na hladké linii vozu tak zůstávají zrcátka, na jednu stranu nádherně tvarovaná a korespondující s tvary studie, na stranu druhou by však mohla být nahrazena kamerovým systémem... i když bez těch zrcátek by to pak možná nebylo ono.

Pohled diváků bude po liniích karoserie klouzat stejně jako vzduch se součinitelem tření Cx=0,28. Třílitr V6 o výkonu 150kW při 6100 ot/min vyžívající služeb autoadaptabilní automatické převodovky s možností sekvenčního řazení dodává vozu dostatečný výkon, posádka si tak může s klidem užívat moderní techniku.

Samozřejmostí je u Citroënu systém odpružení Hydractive, tentokrát třetí generace. Elektronické řízení brzd kontroluje tlak na každé kotoučové brzdě a podílí se na bezpečnosti pasažérů. Pro automobilové inženýry je airdream jedinečnou příležitostí vybavit vůz dvounapěťovou elektrickou architekturou (12V - 42V)
 
Airdream je prostě auto snů a pokud budoucnost automobilového designu bude vypadat takto, pak se ji rozhodně bát nemusíme. Tentokrát dávame Citroenu za kvalitní stylistické cvičení 1*.

Francouzská automobilka vozí po autosalonech i studii luxusního sporťáku C-Airdream.

Největší překvapení mají čekat v interiéru - model se neovládá klasickými nožními pedály. Ty jsou nahrazeny ovládáním na volantu, přirozeně v elektronickém stylu drive-by-wire.

Superluxus v podobě kupé přichází s Francie.