Cadillac ATS-V

Cadillac ATS-V | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Cadillac veze své silniční bestie do Evropy, obě jedou tři sta

  • 46
Do Evropy míří nejvýkonnější stroje Cadillacu. Tradiční americká značka, která je součástí koncernu General Motors, s nimi chce zatopit hlavně německým konkurentům.

Prodeje Cadillacu v Evropě jsou kvůli absenci vznětových motorů zatím nevalné. Automobilka však před vývojem masových modelů s nízkými provozními náklady zatím dává přednost svéráznějším projektům. Dříve než evropský trh zaplaví svými dieselovými kupé a sedany, chce pořádně potrápit nejvýkonnější deriváty prestižní německé trojice (Audi, Mercedes, BMW).

Hlavní hvězdou je „mid-size“ model CTS-V, který je nejvýkonnějším vozem Cadillacu v jeho 112leté historii. Pětimetrový sedan s hmotností 1 880 kilogramů má být konkurencí pro BMW M5 nebo „éčkový“ Mercedes v provedení AMG a dopomoci mu k tomu má agregát LT4 původem z Corvetty Z06.

Cadillac CTS-V

Vidlicový osmiválec o objemu 6,2 litru přeplňovaný mechanicky poháněným kompresorem slibuje 649 koní výkonu a 855 Nm točivého momentu. Tyto parametry stačí vyladěnému CTS na to, aby dokázalo zrychlit na stovku za 3,8 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 322 km/h, která patří spíše do říše supersportů než do rodinného sedanu.

Zajímavostí motoru je mimo špičkových výkonů také systém deaktivace válců, který má zamezit plýtvání benzinem ve chvílích, kdy nejsou kladeny vysoké nároky na dynamiku. O evoluci tohoto systému čtěte více zde.

Mimořádným vlastnostem pohonné jednotky má zdatně sekundovat nový osmistupňový automat, který nabízí i plně manuální řazení pádly pod volantem, a také sofistikovaný podvozek. Ten byl pro účely silniční bestie náležitě posílen a přitvrzen.

CTS-V navíc dostalo třetí generací adaptivního odpružení Magnetic Ride Control, které je údajně o 40 % rychlejší než předchozí generace, a elektronicky ovládaný diferenciál se zvýšenou svorností.

O perfektní přenos výkonu na vozovku se stará vyspělý trakční systém Performance Traction Management a pneumatiky Michelin Pilot Super Sport obuté na kovaných devatenáctipalcových ráfcích. Spolehlivou deceleraci zajišťují šestipístkové brzdy Brembo vepředu a čtyřpístkové vzadu, které podle výrobce snesou i okruhové dovádění.

Změny se dotkly také karoserie. Automobilka tvrdí, že většina vnějších dílů prošla tvarovou i váhovou optimalizací s cílem zvýšit aerodynamický přítlak, zlepšit chlazení a snížit pohotovostní hmotnost. Nové jsou oba nárazníky, kapota motoru, přední blatníky a rozměrné křídlo na zádi. Pro náročnější zákazníky má Cadillac v zásobě navíc ještě příplatkový paket Carbon Fibre Performance. Karosérie byla také dodatečně vyztužena, takže je o 25 % tužší než obyčejné verze CTS.

Ve sportovním duchu je stylizovaný také pětimístný interiér. Příjemnou atmosféru na palubě podtrhují čalounění hladkou a semišovou kůží, kovové pedály a další atraktivní sportovní doplňky. Pasažérům zajišťují perfektní podporu vyhřívané a větrané anatomické sedačky Recaro, které lze údajně nastavovat až ve dvaceti směrech.

K dispozici je i bohatá elektronická výbava. Kromě multifunkčního přístrojového štítu tvořeného velkým TFT displejem je tu třeba třístupňový volič jízdních režimů s programy Tour, Sport, Track a Snow nebo Performance Data Recorder, který slouží k ukládání dat a jízdních zážitků ve vysokém rozlišení a jejich sdílení na sociálních sítích.

CTS-V se na evropském trhu začne prodávat na počátku příštího roku, cena dosud nebyla stanovena.

Menší, ale stejně dravý

Do Evropy pádí také nejvýkonnější varianta menšího modelu ATS-V, která dorazí v provedení sedan i kupé. Obě karosářské verze samozřejmě sdílejí stejnou techniku.

O špičkové dynamické vlastnosti se stará vidlicový šestiválec dopovaný dvojicí turbodmychadel, který z objemu 3,6 litru nabízí výkon 455 koní a 603 Nm točivého momentu. Ten se 1 678 kilogramů těžkým vozem dokáže opravdové divy. Z nuly na 100 km/h zrychlí malý Cadillac za 3,9 sekundy a jeho neomezovaná maximální rychlost třístovku doslova olizuje, přesně má hodnotu 299 km/h.

Cadillac ATS-V

Mohutný potenciál motoru je na zadní kola přenášen přes šestistupňovou manuální převodovku, za příplatek je k dispozici osmistupňové samočinné ústrojí.

Mimořádným jízdním výkonům byla přizpůsobena také karosérie. ATS dostalo aerodynamický paket zvyšující přítlak, lehkou a tuhou střechu z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny a výdechy na kapotě motoru. Mimo to došlo k dodatečnému vyztužení karoserie, která nyní vykazuje o čtvrtinu vyšší strukturální pevnost.

Dynamickému charakteru odpovídají také změny na podvozku. To nejpodstatnější si ATS-V si vypůjčilo od svého většího sourozence. Ve standardní výbavě nechybí odpružení Magnetic Ride Control, trakční systém Performance Traction Management se třemi režimy využití nebo sportovní brzdy Brembo.

Uvnitř pěti, případně čtyřmístného interiéru najdeme kožené čalounění, perfektně tvarované sedačky Recaro nebo sportovně laděné doplňky. K dispozici je i bohatá elektronická výbava, která je z velké části shodná s modelem CTS-V.

Základní cena modelu ATS-V byla pro německý trh stanovena na 74 900 eur, což jsou zhruba dva miliony korun.