Cadillac zaparkuje v Evropě

  • 13
Slábnoucí pozice dominantní americké automobilky General Motors na domácím trhu firmu přivedla k průlomovému rozhodnutí. Svou značku Cadillac, slavný symbol Ameriky, chce prodávat i v Evropě a v Číně. Zvažuje také vytvoření prodejních sítí na trzích v Austrálii nebo v severní Africe.

Cadillac se tak má stát skutečně globální značkou, napsal list Financial Times.

Pro úspěch v Evropě bude podle odborníků velmi důležité to, zda se společnosti General Motors podaří do cadillaků zakomponovat dieselové motory.

Zatím tyto vozy jezdí jen na benzin. Naftové motory jsou přitom v Evropě klíčovým prvkem polovina aut prodaných v západní Evropě jezdí na naftu.

Američané zatím dieselové motory samy nevyrábějí, a budou je proto muset vyvinout sami či koupit. Hovoří se nejvíce o motorech od Fiatu či Isuzu.

V Evropě má pomoci GM nový malý cadillac, který má být vytvořen právě proto, aby pomohl znovu oživit skomírající pověst této luxusní značky na starém kontinentu po letech stagnace.

Společně s tímto novým modelem chce značka Cadillac prodávat do konce dekády okolo 20 tisíc svých vozů ročně. To je zhruba dvojnásobek počtu, o kterém Američané mluvili ještě před pár měsíci.

Podle deníku Financial Times se GM rozhodla začít vyrábět malé cadillaky určené pro evropské řidiče v továrně patřící jeho švédské automobilce Saab v Trollhättanu.
Američané se k tomuto kroku dlouho odhodlávali. Dlouho porovnávali výhody a nevýhody, jež by jim výroba v továrně v Trollhättanu přinesla, a to hlavně z finančního hlediska.

Variantou byla i výroba nových cadillaků v Německu. Tam jsou sice vysoké náklady na pracovní sílu, ale proti Švédsku hovořily velké sociální náklady. Nevýhodou Trollhättanu byla také poměrně značná vzdálenost od hlavních evropských trhů a rizika spojená s tím, že Švédsko nepatří mezi země, které používají euro.

Švédové o získání výroby velmi stáli. V Trollhättanu se dosud vyrábějí Saaby 9-3. Zhruba v roce 2007 však má výroba tohoto modelu skončit, i když to Saab i General Motors odmítají potvrdit.

Továrně by hrozilo zavření, pokud by neuspěla v boji o výrobu nových cadillaků ani nové generace modelu 9-3 a sedanu Opel/Vauxhall Vectra, jež mají společný podvozek.

Za Trollhättan proto loni přijel do Curychu, kde sídlí evropská centrála GM, dokonce švédský premiér Göran Persson. Švédská vláda přislíbila, že regionu, kde továrna sídlí, poskytne finanční podporu ve výši 290 milionů dolarů.

Dobrou zprávou pro Švédy je fakt, že konečné slovo k tomu, kde se bude nový menší cadillac vyrábět, řeknou technici. Protože i tento model má podobnou strukturu jako Saab 9-3 nebo Opel/Vauxhall, a tím pádem by pro výrobu v továrně v Trollhättanu byly potřeba jen drobné úpravy.

Nový model by měl být evropské veřejnosti ve své definitivní podobě představen na březnovém autosalonu v Ženevě. Výroba má začít koncem letošního roku v odhadované výši 30 až 50 tisíc vozů ročně. Cenu amerického symbolu v Evropě zatím automobilka nestanovila.

 

LETOŠNÍ NOVINKA. Na autosalonu v americkém městě Detroit představila automobilka General Motors svůj nejnovější cadillac, model STS-V. Americká jednička ve výrobě aut doufá, že se jí i díky tomuto vozu podaří zastavit pokles prodeje. Nový model připravuje i pro Evropu.

Staré dobré cadillaky, jejichž tvary prostě patří k Americe, dnes už na silnici nenajdete. Leda v muzeu.


Témata: Cadillac, Fiat, Isuzu, Opel, Saab, Saab