Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

California: jak se řídí nejlevnější ferrari

Exkluzivně aktualizováno 
California je nejslabší, nejlevnější a nejmladší ferrari. Všechno je ale relativní. Že je nejslabší, totiž znamená, že má "jen" 460 koní a stojí 4,5 milionu. Když poškádlíte plynový pedál při průjezdu uličkami města, padá omítka i holubi ze střechy.

Výfuk nejlevnějšího ferrari při podřazování prská, štěká a řve, až se otáčejí i Italové, pro které je setkání s ním téměř na každodenním pořádku. California umí i příst, ale opravdu jen výjimečně, to když se ploužíte za upoceným fiátkem s košíkem rajčat za oknem.

Ferrari California

Jenom ve ferrari se stane, že na vás hvízdají chlapi, i když nejste blondýna. Děti koukají s otevřenou pusou a distingovaná padesátnice na vás na přechodu laškovně mává, ať na to šlápnete. A to jsme díky pozvání českého zastoupení Ferrari jezdili v okolí Maranella, rodiště téhle ikony, které svou fabrikou žije.

Může se hodit

Široká on-line nabídka luxusních automobilů
www.automodul.cz
Jen pár kliknutí od vysněného vozu.

California rozhodně není ferrari pro blondýny, jak mu předpovídali škarohlídi při uvedení. Konkurence umí být nápadná, uřvaná, atraktivní, ale jen california umí být zároveň komfortní a hrozitánsky rychlá.

Měkký a přesný podvozek

Sportovní podvozek znamená tvrdý podvozek, to se nám snaží namluvit obyčejné automobilky. California dokazuje, že to tak být nemusí. Největší překvapení přichystá malé ferrari posádce na rozbité silnici. Tohle auto má totiž měkčí podvozek než váš rodinný kočár. Dokonale vyžehlí rozbitou silnici a přes retardéry se přenese s ladností velké limuzíny i ve sportovním nastavení podvozku.

California se ale drží stopy až nebezpečně dobře. Je dokonale jistá. V oblouku sice více nakloní, ale vy máte pořád jistotu absolutní vlády nad ním. Můžete si dovolit neskutečné věci, a přesto z vás nevyklepe duši. Měkký podvozek vadí snad jen v klopených ostrých zatáčkách, kde si vnějším prahem škrtnete občas o asfalt.

Když za volant californie usednete, připadá vám auto příliš velké a mohutné. Po deseti minutách a pěti zatáčkách vám přijde, že jste s ním objeli zeměkouli. Najednou má do každého směru o půl metru míň a vy zjišťujete, že máte ve styčném bodě kola s asfaltkou nervová zakončení.

Dokonale vám při tom pomáhá skvělé řízení, Je chirurgicky přesné, každý šev na silnici cítíte v dlaních, jako byste po něm přejížděli rukou. S centimetrovou přesností vedete auto po krajnici a trefujete vnitřky zatáček.

V oblouku si tak můžete dovolit i korekce směru podle toho, jak se naněkolikrát láme. A podvozek vám odpustí i takovou hloupost, jako je brzdění v polovině zatáčky, když proti vám neohrabaně vyrazí zpoza oblouku teréňák nebo kombajn. To se pak hodí i neunavitelné brzdy se speciálními kotouči z keramiky, vyztužené uhlíkovými vlákny v základní výbavě.

A rada, až si ho budete objednávat: jeden ze šéfkonstruktérů californie nám poradil, že auto lépe funguje na základních kolech s průměrem devatenáct palců než na příplatkových dvacetipalcových.

Víte, co umí manettino?

Sedíte v dokonale tvarovaných sedačkách s rámem vyrobeným z lehkého hořčíku, potažených jemňoučkou kůží. Horní hranu téměř svisle uchyceného volantu máte nezvykle vysoko, až někde ve ve výši očí. Po dvaceti kilometrech vám ale přijde, že jinak by to bylo špatně. Po chvilce hledání najdete i klakson, geniálně umístěný na věnci volantu, ve výstupcích, do kterých máte zabodnuté palce.

Ferrari California

Otočíte klíčkem zapalování a podržíte rudý čudlík na volantu. Než se osmiválec před vámi rozdýchá, změří si auto kromě tlaku v pneumatikách i jejich teplotu.

Hlavní roli v kapličce pod volantem hraje otáčkoměr, nejlépe se motor cítí nad čtyřmi tisíci otáček. Nejlepší je ručku udržovat ve svislé poloze, to jich motor točí sedm tisíc a vy se toho koncertu nemůžete naposlouchat.

Trochu komplikované je to s ciferníkem vedle rychloměru napravo. Aby se tam vešla čísla až po 340 (maximálka californie je 310 km/h), jsou hodně nahuštěná. Než vyčtete, že jedete po městě opravdu padesátkou, dost dlouho to trvá.

Na volantu máte u pravé ruky zvláštní otočný ovladač, který celý autosvět zná pod jménem "manettino". Ovládá se s ním nastavení celého auta. Podle toho, jak s ním otáčíte, mění se tvrdost podvozku, reakce motoru na sešlápnutí plynu je zuřivější. A naopak stabilizační systém F1-Trac je stále benevolentnější k lumpárnám se zadními koly, na které putuje až 485 krouticích newtonmetrů. Systém funguje tak, že z chování kol neustále odhaduje v dané chvíli maximální dosažitelnou přilnavost a umí případné problémy při průjezdu obloukem předpovídat. Technici Ferrari tvrdí, že díky F1-Tracu můžete na výjezdu ze zatáčky zrychlovat průměrně o dvacet procent víc v porovnání s autem s klasickým stabilizačním systémem.

Chybí tradiční ruční brzda, místo ní dostala californie elektronickou, ovládanou tlačítkem u levého kolena. Za normálních podmínek se ale aktivuje i vypíná automaticky, o nic se nemusíte starat. Jestli to k takhle zábavnému a sportovnímu autu patří, je ovšem otázka.

Na středovém panelu jsou tři tlačítka, tím nejvíc vpravo volíte mezi automatickým a manuálním režimem, prostřední mačkáte, když chcete couvat. Nejzajímavější je to nalevo, je popsané Launch a pomáhá pilotovi co nejrychleji vystartovat z klidu s pískajícími a kouřícími gumami. Protože při tom ale hodně trpí převodovka, je počet pokusů omezen a ne vždy vám ho elektronika auta povolí.

Jak na to? Manettinem vypnete stabilizační systém, sešlápnete levačkou brzdu, pak zmáčknete Launch a dupnete pravačkou na plyn, až začnou otáčky růst, chytnete se volantu, spolujezdec zatají dech a vy pustíte brzdu. Za hrozitánského lomozu, který vám dává pocit, že startujete stíhačku, se auto řítí vpřed. Zadní poháněná kola ječí a italské signory schovávají dcery pod zámek. Z nuly na stovku se takhle rozjedete za míň než 4 sekundy.

Praktické ferrari. To tu nebylo

Rudá socha přivezla nové věci do nabídky Ferrari. Tak třeba plechovou skládací střechu, která se složí do kufru za 14 sekund. Její díly jsou prohnuté a poskládané tak, aby zabraly co nejmíň místa nákupu.

Rám i karoserii má california vyrobené z hliníku. Konstruktéři vymysleli uspořádání interiéru, kterému říkají 2+. Automobilka to vysvětluje tak, že toto řešení umožňuje velkou všestrannost využití zadní části vozu.

Ferrari California

Auto si tak můžete objednat buď se dvěma nouzovými sedadly pro děti vzadu, a nebo s velkým odkládacím prostorem místo nich, do kterého speciálními pásy uchytíte stylové kufry. A aby toho nebylo málo, je možné ještě zadní čelo sklopit a propojit tak kabinu s kufrem, až se pojede pro botník nebo hrábě.

California přichystá i dost překvapení. Třeba když otevřete kufr. Hrana, přes kterou do něj stěhujete kreditku, oblek od Armaniho a zbytek do 340 litrů, je níž, než má sousedův rodinný kombík. Do výšky protaženou hranu nárazníku vysvětlují ostatní značky u běžných aut uchováním tuhosti karoserie. U californie to vymysleli géniové v konstrukční kanceláři jinak: auto spočívá na třech pomocných rámech a ten zadní je prostě udělaný tak, aby nepřekážel a zároveň byla uchována extrémní tuhost. A pozor, víkem kufru neboucháte, elektromotory ho dovírají samy.

Koncert pro osm

Uřvaný osmiválec je v californii poprvé v historii značky umístěn v pozici, které u Ferrari říkají vpředu-uprostřed, což znamená, že ho máte u nohou. Speciálně pro californii postavený motor - samozřejmě s rudě lakovanou hlavou válců - má objem 4,3 litru a je vybavený přímým vstřikováním paliva.

Ferrari California

Neremcejte nad tím, že california dostala sedmistupňový automat, ve kterém jsou dvě spojky, dokud se nesvezete. Převodovka označovaná jako F1 je další novota pro značku s koníkem ve znaku. Samozřejmě můžete zvolit i šestistupňový manuál, ale skoro nikdo ho nechce...

Nic jiného než automat, umístěný tradičně ve schématu transaxle (motor vpředu, převodovka a hnaná kola vzadu), si už po svezení v californii představit nedokážete.

Páčky, kterými řadíte, když navolíte manuální režim, jsou pod volantem. Pravačkou vyšší stupně, levačkou podřazujete, neutrál volíte zmáčknutím obou. "Pádla" jsou sice dlouhá, ale napevno uchycená na sloupku řízení. Když máte kratší prsty, hůře na ně dosáhnete.

Převodovka přeřadí rychlostí blesku s nádherným mechanickým bouchnutím a určitě rychleji, než to zvládne smrtelník. Řazení převodových stupňů si užíváte stejně a se spojkou to chytrá elektronika umí líp než Fittipaldi.

Za dvě stovky ostrých kilometrů (padly na to tři čtvrtiny 78litrové nádrže) se ani jednou nestalo, že by zaváhala nebo neposlechla. Občas zařadí za vás, když se kocháte řevem vytočeného osmiválce... A že se nechá vytočit neuvěřitelně rychle a lehce.

A mimochodem, ty dvouhlavňové výfuky na zádi nemají trubky pod sebou jen tak. Je to proto, aby ušetřily prostor a difuzor pod zadním nárazníkem, který pomáhá autu lépe sedět, mohl být co nejširší.

Ferrari California v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4 563 x 1 902 x 1 308 x 2 670
suchá/pohotovostní hmotnost (kg) 1 630/1 735
rozdělení hmotnosti (přední/zadní náprava) 47 %/53 %
pneumatiky 245/40 ZR19 vpředu,
285/40 ZR 19 vzadu
brzdy 390 x 34 mm vpředu,
360 x 32 mm vzadu
objem kufru/nádrže (l) 340 (240 se staženou střechou)/78
motor  V8, atmosférický, zážehový, 4 297 ccm
max. výkon (kW/k) 338/460 při 7 750 ot./min
max. kroutící moment (Nm) 485 při 5 000 ot./min
maximální rychlost (km/h) 310
zrychlení 0-100 km/h (s) pod 4
průměrná spotřeba (l/100 km) 13,1
základní cena (EUR/Kč) 144 622/3 760 172 bez DPH, s daní asi 4,5 milionu

Děkujeme firmě SONY za půjčení kamery HDR-FX7E





Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Škoda Octavia 2.0 TDI 2016 ·
Škoda Octavia 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 26 010 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.