Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Všeuměl Can-Am Defender XT je pracant s duchem sportovce

  10:21aktualizováno  10:21
Na první pohled vypadá trochu jako multikára zkřížená s golfovým vozíkem. Když ale nastartujete litrový véčkový dvouválec o výkonu 70 koní, začnou se dít věci. Tahle americká mašina je tu nejen pro práci, ale umí přinést i spoustu zábavy v terénu.

Vyzkoušeli jsme tu nejlepší verzi XT ověšenou snad veškerou výbavou, kterou značka Can-Am nabízí. K tomu jsme si přihodili už jen lopatu a koště a hurá do terénu.

Zatímco zájem o pracovní ATV už i na našem trhu trochu opadá, roste popularita pracovních strojů side-by-side. Ty se díky lehké konstrukci hodí do opravdu drsného terénu a navíc dokážou nabídnout velkou užitnou hodnotu i slušnou porci zábavy při rekreačních projížďkách. V Evropě se samozřejmě neuplatní tolik, jako na nekonečných amerických pláních či kanadské divočině, ale i na našich horách už řada firem objevila výhody této kombinace.

Fotogalerie

A právě Can-Am Defender XT, doplněný plnohodnotnou kabinou i topením a elektricky stahovanými okny, může dobře posloužit i během zimní sezóny. Proti konkurenci má výhodu i v trojmístném provedení, přestože střední sedačka je dělaná spíš jen na občasné kratší přejezdy.

Nemáš zapnutý pás, není zábava

První dojem po startu z nového areálu can-amu v Mníšku pod Brdy je dost rozpačitý. Stroj se jen neochotně vlekl po polňačce pětadvacítkou a motor hodně cukal. Až varovný nápis SEAT-BELT na přístrojovce jezdce upozornil, že nemá zapnutý bezpečnostní pás a stroj proto jede v omezeném bezpečnostním režimu.

Rychle zacvaknout pás a najednou je všechno jinak. Defender vyrazí s prohrábnutím kol jak vystřelený z praku. V uzavřené plastové kabině je pořádný kravál a tuhé odpružení nastavené na větší zátěž si s prázdným strojem na hrbolech docela pohrává, ale řízení perfektně drží stopu a na rozbité silnici i v terénu se dá držet maximálka zhruba 80 km/h. Ale pozor, pro naše silnice bude stroj pravděpodobně homologovaný se žlutou značkou a rychlost by tak neměla překročit 45 km/h.

Can-Am Defender XT

Základem defenderu je robustní trubkový rám tvarovaný po vzoru amerických pickupů, do kterého je před zadní nápravou osazený véčkový dvouválec 999 ccm. Ten si značka postupně vyvíjela ve svých čtyřkolkách ATV a následně i sportovních side-by-side Commander a na jeho charakteru je to docela znát. V našem stroji je motor naladěný na 72 koní a hodně rychle reaguje na plyn, skoro až sportovním elánem.

Pracant s duchem sportovce

Na nedostatek síly si rozhodně nebude nikdo stěžovat, záběr všech čtyř kol dokáže posádku pořádně zamáčknout do sedaček. To hlavní je ale nosnost, respektive síla v tahu. Do defenderu můžete naložit na korbičku paletu s nákladem 750 kg, případně za něj zapřáhnout tunový přívěs. Nákladní plocha testované mašiny měla drátěnou ohrádku například pro převoz listí či sena. Celá korbička se i s plným nákladem dá snadno sklopit a vysypat, k dispozici bude i hydraulické sklápění.

Automatická převodovka CVT s novým systémem Pro-Torq je namontovaná přímo vzadu jako součást bloku motoru a umožňuje jízdu v rychlém i pomalém režimu. Pomocí přepínačů na palubní desce je k dispozici přepínání na 2x4 a 4x4 s možností zamknutí zadního diferenciálu.

Can-Am Defender XT
Can-Am Defender XT

K tomu lze zvolit i tři různé výkonové režimy motoru, kromě režimu Normal ještě těžký pracovní Work a nakonec Eco pro hospodárnější jízdu, většinu času ale stejně budete jezdit na Normal. Celá přístrojovka je převzatá ze sportovních modelů can-amu a řešení tří propojených kruhových přístrojů a displeje potěší oko i ducha. Na palubním počítači najdete vše potřebné a uprostřed se zobrazují i textové varovné zprávy.

Námi testovaný model má i posilovač řízení DPS (Dynamic Power Steering) a větší 14" litá kola obutá do 27" pneumatik Maxxis Bighorn s pořádným terénním vzorkem. Kde by nestačil ani vzorek pneumatik, přijde na řadu elektrický naviják na předním rámu, samozřejmě ovládaný z pohodlí kabiny.

A aby se vám z kabiny líp řešily věci před vozidlem nebo abyste si vylepšili větrání, můžete si vyklopit celé čelní sklo i se středovým stěračem nahoru a jezdit s „větrem ve vlasech“. Naopak když se zhorší počasí, zavřete přední okno, vysunete elektricky ovládaná boční okénka a pustíte si nezávislé topení. Uvnitř kabiny je neuvěřitelná nabídka všech možných odkládacích schránek a boxíků, včetně těch pod sedačkami. Z hlediska pohodlí nám po pár hodinách přišly sedačky až přehnaně tuhé. Ale až přijedete z práce nebo výletu, můžete celý interiér pohodlně umýt hadicí. Vše je vodovzdorné.

SUV, které není pro rodinu

Potěšil nás výškově nastavitelný volant, při řádění v terénu i na silnici jsme objevili jen jediný neduh, a to příliš dlouhé zpřevodování řízení. Než odkroutíte volantem z plného levého na plný pravý rejd, zakroutí se vám ruce.

Can-Am Defender XT

Konstruktéři zjevně použili stejný převod jako pro verzi bez posilovače, kde je to nutné pro zatáčení s nákladem. S posilovačem ale takový převod trochu postrádá smysl a někdy má pilot za jízdy problém volantem utočit náhlé změny směru. Naopak kotoučové brzdy s dvoupístkovými brzdiči jsou perfektní, bez zátěže se sice trochu občas zablokovala kola, ale důležitější je jízda se zátěží nebo s přívěsem, na kterou mají dost síly.

S předpokládanou cenou kolem půl milionu za verzi bez uzavřené kabiny asi na našem trhu nikdy nepůjde o masově rozšířený stroj, ale to neznamená, že by neměl i v našich podmínkách co nabídnout.

Díky podstatně nižší hmotnosti než u terénních aut a SUV se vyškrábe i do terénu, kam mají ostatní přístup zakázán, navíc sebou odveze 750 kg nákladu na korbičce. A proti obdobné konkurenci navíc dokáže přinášet obrovskou porci zábavy a sportovně laděného svezení, které limitují jen nižší světlá výška a pracovně naladěné odpružení.

Can-Am Defender XT

Motor: dvouválec do V s elektronickým vstřikováním
Zdvihový objem: 999 ccm
Převodovka: variátor CVT s výběrem pohonu 2x4/4x4; diff-lock
Zavěšení kol: dvojitá A-ramena vpředu zdvih 25,4 cm, TTA-HD s vnějším stabilizátoorem vzadu, zdvih 25,4 cm
Brzdy: duální odvětrané disky 220 mm s dvoupístkovými brzdiči vepředu a jednopístkovými brzdiči vzadu
Kola: lité disky 14", pneumatiky Maxxis Bighorn 27"
Rám: trubkový s certifikací ROPS s ochranou při převrácení
Suchá hmotnost: 703 kg
Rozměry: 304,8 x 157,5 x 198,1 cm
Rozvor kol: 210,8 cm
Světlá výška: 28 cm
Rozměry nákladního prostoru: 96,5 x 138,4 x 30,5 cm
Objem nádrže: 40 L
Přístrojová výbava: multifukční analogový/digitální tachometr, počítadlo km + trip, počítání hodinového nájezdu, palivoměr, ukazatel převodu, ukazatel režimu ECO/Work /Normal, ukazatel zapnutého pásu, ukazatel 4 x 4, ukazatel zamk. diferenciálu, hodiny, diagnostika
Baterie: 12 V (30 amp/h), magneto 650 W
Naviják: elektrický, nosnost 2 041 kg, s dálkovým ovládáním

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.