Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Can-Am má o kolečko víc! ... Nebo míň?

aktualizováno 
Tricykl kanadské firmy Can-Am není první - a ani poslední - stavbou tohoto typu. Rozhodně ale patří k nejpropracovanějším.

Can-Am Spyder | foto: Can-Am

Pod pojmem tříkolka si většina lidí dodnes představí konstrukci à la chopper, s motorem například z "brouka" umístěným vzadu a do dálky předkopnutou přední vidlicí. Tak, jak ji kdysi proslavili protagonisté filmu "Dva nosáči tankují super".

V posledních letech se ale tomuto žánru, který spadal dosud do kompetence menších úpravců, začaly věnovat také větší firmy se silným technologickým zázemím. Příkladem může být koncern Piaggio, který nabízí zajímavé modely MP3 250 a 400 nebo silnější Gileru Fuoco 500, všechny s nezávislým zavěšením předních kol.

Nedávno vyrukovala s další tříkolkou kanadská společnost BRP, širšímu obecenstvu spíše známější pod značkami Ski-Doo (sněžné skútry), Sea-Doo (vodní skútry), Rotax (motory) nebo Can-Am (čtyřkolky). Nová tříkolka nese jméno Can-Am Spyder roadster.

Stejně jako italské Piaggio také Kanaďané pochopili, že nosáčovská koncepce se dvěma koly vzadu a jedním vpředu je dobrá pro frajeření, pro získání solidních jízdních vlastnosti ale nevhodná. Proto použili dvojici kol vpředu (a jedno vzadu – Can-Am nazývá toto rozvržení Y architektura). Ta sice nejsou nezávisle zavěšena a neumožňují tak motocyklový styl jízdy jako u Piaggia, celá stavba je ale natolik kvalitní, že stojí za podrobnější představení.

Motor pochází z domácí stáje – je jím dvouválec do V, Rotax s objemem 998 ccm a výkonem 106 koní při 8 500. V motocyklovém světě tento motor roky úspěšně pracuje v mnoha modelech značky Aprilia. Ačkoliv se BRP o dynamických parametrech nijak nešíří, dá se očekávat, že se suchou hmotností 316 kg nebude pro spydera dvousetkilometrová rychlost problém (tachometr je cejchován do 140 mílí, což je asi 225 km/h).

To už vypadá nebezpečně, zvláště pro zájemce, pro které je spyder určen – tedy pro lidi, kteří by rádi okusili trochu motorkářského vzrušení, ale vratký motocykl v nich nebudí úplně důvěru. U spyderu jim proto přichází na pomoc kromě třetího kola ještě plná nůše moderních technologií.

Systém stability VSS, vyvinutý ve spolupráci s firmou Bosch, průběžné analyzuje situaci a v případě nouze zasahuje, aby vše bylo pod kontrolou. Zahrnuje SCS (Stability Control System) zamezující převrácení, ABS a TCS – systém kontroly trakce. V praxi se činnost VSS projevuje obdobně jako ESP u automobilů, tedy omezením přísunu kroutícího momentu k jednotlivým kolům podle nastalé krizové situace.

Dalším pomocníkem při ovládání je DPS (Dynamic Power Steering), neboli inteligentně naprogramovaný posilovač řízení. Proti nenechavcům je stroj vybaven další zkratkou – DESS (Digitally Encoded Security System) je honosný název pro elektronický startovací klíč.

A ve výčtu zkratek nechybí ani EFI (elektronické vstřikování) a EBD – elektronicky řízená distribuce brzdného účinku mezi trojici kotoučových brzd. Z dalších technických údajů patří mezi podstatné přítomnost 5stupňové sekvenční převodovky se zpátečkou, ovládané palcem levé ruky. Pohon zadního kola má na starosti řemen, odpružení zadní kyvné vidlice zase centrální jednotka (monoshock).

Praktickým momentem je 44litrová schránka v přední kapotě, do které by se měly vejít 2 přilby. Pro nadšence, toužící vybavit si svého spydera nějakými vylepšeními, je k dispozici ještě paleta doplňků včetně stylových oblečků a helem. Přikoupit lze například vyšší cestovní plexisklo, kufry nebo závodní výfuk, který ovšem nemá homologaci pro silniční provoz.

Can-Am již v loňském roce zahájil prodej spydera u vybraných prodejců ve Spojených státech (za 14 999 USD) a v Kanadě, pro letošek plánuje expanzi do Evropy, konkrétně do Španělska a do Francie. Na výběr je ze dvou barev: stříbrné a žluté.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Honda CMX 500 REBEL
Rebel je hodný jako beránek. Ideál pro slečny i motorkářský potěr

Rebelem je obvykle nazýván jedinec, který si neláme hlavu se zákony a pravidla mu mnoho neříkají. Prostě někdo, kdo umí tak trochu zlobit. Je tohle ale...  celý článek

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Masivní odlitek z hliníkové slitiny tvoří páteř japonského supersportu.
Slavná Honda CBR Fireblade slaví, dnes je to počítač na kolech

Model Fireblade slaví v letošní sezoně neuvěřitelné pětadvacáté výročí své existence. A protože čtvrt století je skutečně slušný kus života, rozhodla se Honda...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.