Can-Am Spyder

Can-Am Spyder | foto: Can-Am

Can-Am má o kolečko víc! ... Nebo míň?

  • 11
Tricykl kanadské firmy Can-Am není první - a ani poslední - stavbou tohoto typu. Rozhodně ale patří k nejpropracovanějším.

Pod pojmem tříkolka si většina lidí dodnes představí konstrukci à la chopper, s motorem například z "brouka" umístěným vzadu a do dálky předkopnutou přední vidlicí. Tak, jak ji kdysi proslavili protagonisté filmu "Dva nosáči tankují super".

V posledních letech se ale tomuto žánru, který spadal dosud do kompetence menších úpravců, začaly věnovat také větší firmy se silným technologickým zázemím. Příkladem může být koncern Piaggio, který nabízí zajímavé modely MP3 250 a 400 nebo silnější Gileru Fuoco 500, všechny s nezávislým zavěšením předních kol.

Nedávno vyrukovala s další tříkolkou kanadská společnost BRP, širšímu obecenstvu spíše známější pod značkami Ski-Doo (sněžné skútry), Sea-Doo (vodní skútry), Rotax (motory) nebo Can-Am (čtyřkolky). Nová tříkolka nese jméno Can-Am Spyder roadster.

Stejně jako italské Piaggio také Kanaďané pochopili, že nosáčovská koncepce se dvěma koly vzadu a jedním vpředu je dobrá pro frajeření, pro získání solidních jízdních vlastnosti ale nevhodná. Proto použili dvojici kol vpředu (a jedno vzadu – Can-Am nazývá toto rozvržení Y architektura). Ta sice nejsou nezávisle zavěšena a neumožňují tak motocyklový styl jízdy jako u Piaggia, celá stavba je ale natolik kvalitní, že stojí za podrobnější představení.

Motor pochází z domácí stáje – je jím dvouválec do V, Rotax s objemem 998 ccm a výkonem 106 koní při 8 500. V motocyklovém světě tento motor roky úspěšně pracuje v mnoha modelech značky Aprilia. Ačkoliv se BRP o dynamických parametrech nijak nešíří, dá se očekávat, že se suchou hmotností 316 kg nebude pro spydera dvousetkilometrová rychlost problém (tachometr je cejchován do 140 mílí, což je asi 225 km/h).

To už vypadá nebezpečně, zvláště pro zájemce, pro které je spyder určen – tedy pro lidi, kteří by rádi okusili trochu motorkářského vzrušení, ale vratký motocykl v nich nebudí úplně důvěru. U spyderu jim proto přichází na pomoc kromě třetího kola ještě plná nůše moderních technologií.

Systém stability VSS, vyvinutý ve spolupráci s firmou Bosch, průběžné analyzuje situaci a v případě nouze zasahuje, aby vše bylo pod kontrolou. Zahrnuje SCS (Stability Control System) zamezující převrácení, ABS a TCS – systém kontroly trakce. V praxi se činnost VSS projevuje obdobně jako ESP u automobilů, tedy omezením přísunu kroutícího momentu k jednotlivým kolům podle nastalé krizové situace.

Dalším pomocníkem při ovládání je DPS (Dynamic Power Steering), neboli inteligentně naprogramovaný posilovač řízení. Proti nenechavcům je stroj vybaven další zkratkou – DESS (Digitally Encoded Security System) je honosný název pro elektronický startovací klíč.

A ve výčtu zkratek nechybí ani EFI (elektronické vstřikování) a EBD – elektronicky řízená distribuce brzdného účinku mezi trojici kotoučových brzd. Z dalších technických údajů patří mezi podstatné přítomnost 5stupňové sekvenční převodovky se zpátečkou, ovládané palcem levé ruky. Pohon zadního kola má na starosti řemen, odpružení zadní kyvné vidlice zase centrální jednotka (monoshock).

Praktickým momentem je 44litrová schránka v přední kapotě, do které by se měly vejít 2 přilby. Pro nadšence, toužící vybavit si svého spydera nějakými vylepšeními, je k dispozici ještě paleta doplňků včetně stylových oblečků a helem. Přikoupit lze například vyšší cestovní plexisklo, kufry nebo závodní výfuk, který ovšem nemá homologaci pro silniční provoz.

Can-Am již v loňském roce zahájil prodej spydera u vybraných prodejců ve Spojených státech (za 14 999 USD) a v Kanadě, pro letošek plánuje expanzi do Evropy, konkrétně do Španělska a do Francie. Na výběr je ze dvou barev: stříbrné a žluté.