Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Carl Haas: závodní legenda s doutníkem v puse a Newmanem po boku

aktualizováno 
Věčně jej halil oblak kouře z doutníku. A také jej zastiňoval Paul Newman, jeho obchodní partner a přítel. Proto když americký závodní manažer Carl Haas na konci června zemřel, dostala se informace na veřejnost až za pár týdnů. A Američané teprve postupně začali zjišťovat, jaká legenda odešla.

Závodní manager Carl Haas: legenda s doutníkem v puse a Paulem Newmanem po boku | foto: Twitter James Davidson

Když se jeho úspěchy sečtou, byl Haas jedním z nejlepších závodních manažerů v dějinách. Minimálně v USA, kde se formulové závodění vydalo vlastní cestou. Možná ne tak navoněnou jako v případě oficiálního mistrovství světa F1, ale podobně rychlou a v mnoha ohledech mnohem atraktivnější.

Přitom na začátku šedesátých let byl blázen do leteckých modelů. Pak jej ale někdo vzal na závody na okruh Elkhart Lake a Haas závodění propadl. „Jednou jsem jel do Británie do firmy Hewlands podívat se, jestli by nebyli schopni dodat převodovku pro monopost Lola. Pár jsem jich vzal s sebou do Spojených států a prodal je. Tak to začalo. Náhodou. Závodil jsem a prodával převodovky. Zapadlo to do sebe. Ale postupně jsem ale závodění opustil. Tím se nedá vydělat,“ popsal své začátky Haas.

Fotogalerie

Svůj byznys založil na jednoduchém principu. Garantoval, že dokáže konkrétní díl dodat kamkoliv po Spojených státech do 24 hodin. Dnes už je to samozřejmost, ale v šedesátých letech to bylo něco nepředstavitelného. Dodací lhůty závodních dílů byly v řádu týdnů. Když tým neměl náhradní součástku na skladě, měl smůlu. Další závod nejel, pokud mu díl někdo nepůjčil. Carl Haas to změnil. A stalo se to, co se stát muselo: jeho díly měli zanedlouho skoro všichni.

Osudové spojení s legendárním Newmanem

Postupně sbíral další kontakty, stal se distributorem monopostů Lola a zastupoval ve Spojených státech značku Ferrari. A sportu se držel jako manažer. Už od poloviny šedesátých let řídil tým značky Lola. Dnes by se dalo říct, že byl tovární. Za volantem jeho vozů se střídala řada legendárních jmen: Jackie Stewart, Jacky Ickx, Brian Redman a další.

Nejlepší „obchod“ svého života Haas udělal v roce 1983. Síly dal dohromady s Paulem Newmanem, hereckou legendou, které v té době už táhlo na šedesát, ale přesto stále závodil. Od roku 1976 byl podílníkem v týmu Billa Freemana. Sbírali úspěchy v sériích CAN AM a koketovali s vytrvalostními závody. Jenže Newmana to táhlo k „open wheelers“, tedy autům s holými koly. Zkrátka k formulím. A proto se spojil s Haasem, který byl v tehdejším paddocku amerických formulí největší osobností.

Závodní manager Carl Haas: legenda s doutníkem v puse a Paulem Newmanem po boku
Závodní manager Carl Haas: legenda s doutníkem v puse a Paulem Newmanem po boku

Závodní manager Carl Haas: legenda s doutníkem v puse a Paulem Newmanem po boku

Ve formulovém závodním prostředí ve Spojených státech tehdy nebyla dobrá atmosféra. Proti oficiálnímu americkému autoklubu se postavila skupina závodních týmů, kteří se inspirovali Berniem Ecclestonem v Evropě a po vzoru „jeho“ FOCA vytvořily organizaci CART, která sdružovala odbojné týmy. Autoklubu zůstal jediný zásadní spojenec, majitel pověstné „staré cihelny“ v Indianapolis. Autoklub neměl závodníky, závodníci neměli nejslavnější trať.

Právě Haas byl podle mnoha tehdejších jezdců i týmových bossů tím, kdo dostal závody pod hlavičkou CART na výsluní. Tím, že dodával (samozřejmě za peníze) díly pro celý paddock, výrazně zjednodušil logistiku týmů. Závodit s ním bylo zkrátka jednodušší.

Tým Haas-Newman mezitím angažoval tehdy třiačtyřicetiletého mistra světa F1 Maria Andrettiho. Ten získal pro Lotus titul v roce 1978 a ještě v roce 1982 byl za volantem monopostu Alfa Romeo celkově třetí. V Americe se rozkoukával jediný rok. Titul CART vyhrál už v roce 1984 - jak jinak než s britskou formulí Lola, na jejíž dodávky měl Haas v Americe v podstatě monopol.

Další titul pro Haasův a Newmanův tým získal Mariův syn Michael v roce 1991, o dva roky později přidal další Nigel Mansell. V roce 1999 sebrala týmu šanci na titul kolize mezi Andrettim a tehdy vycházející hvězdou Juanem Pablem Montoyou v japonském Motegi. Tehdy jedinkrát Haas dobrovolně odložil svůj doutník, hodil ho totiž po šéfovi Montoyova týmu.

Největší úspěch přišel v novém miléniu

Nejúspěšnější éru tým zažil až po přelomu tisíciletí. Od roku 2004 do roku 2007 nenašel jejich jezdec, Francouz Sebastien Bourdais, jediného přemožitele. První tři tituly získal na monopostu Lola B2/00 s motorem Cosworth, poslední s vozem amerického výrobce exotických sportovních aut Panoz.

Závodní manager Carl Haas: legenda s doutníkem v puse a Paulem Newmanem po boku

Závodní manager Carl Haas: legenda s doutníkem v puse a Paulem Newmanem po boku

Jenže to byla labutí píseň. 14. září 2008 zkrachovala jednání o záchraně banky Lehman Brothers, jejíž pád odstartoval největší ekonomickou krizi v USA od konce sedmdesátých let. 26. září zemřel na rakovinu plic Paul Newman. Haasovi bylo 79 let. Do roku 2010 byl partnerem týmu Mike Lanigan, který provozoval vlastní závodní stáj. V roce 2011 pak Haas oznámil, že kvůli „ekonomické atmosféře“ s týmem končí.

Když zemřel, napsal Mario Andretti na svůj twitterový účet: „Odpočívej v pokoji, Carle Haasi. Dvanáct sezon s tebou bylo vítězných, intenzivních a zábavných. Všechno dohromady. Tým Newman/Haas je zase pohromadě - v nebi.“

Autoři:




Nejčtenější

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Montáž speciálního výfuku Akrapovič na Lamborghini Huracán
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Variabilita zadní řady sedadadel
VIDEO: Hlavním trumfem Karoqa jsou zadní sedadla, ale má to háček

Žádné jiné SUV této velikosti nemá tak variabilní interiér. Škodovácká novinka z kategorie SUV bude mít v nabídce polohovatelná a vyjímatelná sedadla zadní...  celý článek

BMW Řada 5 52d 2013 ·...
BMW Řada 5 52d 2013 ·...

r.v. 2013, naj. 78 656 km, diesel
680 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.