Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nastartovali motor, který běží dodnes. Dostali za to vyznamenání

  14:39aktualizováno  14:39
Dva manažeři se před čtvrt stoletím sešli u privatizace mladoboleslavské Škody Auto. Bývalá socialistická firma dodnes pohání český průmysl.

První škodovka, která vznikla po vstupu VW do mladoboleslavské automobilky, byla felicia | foto: ČTK

V historii českého průmyslu sehráli zlomovou roli. Dnes osmaosmdesátiletý Carl Hahn jako šéf koncernu Volkswagen v roce 1990 rozhodl o vstupu do české automobilky. Ludvík Kalma, který zahynul při automobilové nehodě v roce 1996 a dnes by mu bylo 63 let, pak jako předseda představenstva Škody kormidloval přerod socialistické fabriky v podnik fungující v tržním hospodářství. Díky němu se spojilo to nejlepší z domácí tradice s německou koncernovou praxí.

Oba si za to vysloužili (Kalma posmrtně) medaili Za zásluhy (přehled vyznamenaných osobností zde). Výsledek práce obou manažerů je znám. Škoda je nejúspěšnějším příběhem české privatizace. Z aut, jež byla v 80. letech na Západě terčem vtipů, je dnes respektovaná globální značka. Celosvětový prodej škodovek se blíží milionu ročně.

Díky automobilce k nám přišly stovky nových dodavatelských firem a tradiční domácí výrobci autodílů prorazili do světa. Autoprůmysl táhne export a láká do Česka kapitál: jen Škoda investovala do svého růstu 250 miliard korun.

Měla štěstí, že se ji podařilo odstátnit včas. Krátké období mezi březnem 1991 a červnem 1992, kdy Pithartova vláda prodala zahraničním investorům na 60 velkých podniků, je nejlepší érou české privatizace. Navíc měla Škoda dobré výchozí podmínky: solidní technickou úroveň, kvalitní zaměstnance a produkt, který bylo možné relativně rychle dotáhnout tak, aby se stal evropsky konkurenceschopným.

Jak ovšem tvrdí Vratislav Kulhánek, bývalý šéf Škody (vystřídal v čele firmy Kalmu po jeho tragické smrti), spočívá hlavní kouzlo Škody v optimálním spojení toho nejlepšího z české i německé průmyslové tradice v dobře řízené korporaci.

Němci sice do Škody v roce 1991 poslali na 250 manažerů, ale zároveň respektovali české partnery. Klíčové pozice obsazovali vždy česko-německým tandemem. „Ve Škodě se díky tomu vytvořila zcela specifická kultura, která podnik posouvala dopředu,“ říká Kulhánek.

O lidi, kteří jí nasákli, je zájem třeba v Rusku: čeští manažeři vzešlí ze Škody se podíleli na záchraně automobilky GAZ oligarchy Olega Děripasky a teď působí ve vedení největší ruské automobilky AvtoVAZ, ovládané francouzsko-japonským koncernem Renault-Nissan.





Nejčtenější

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Další z rubriky

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Ferrari F 360 3,6 Spider F1 / TOP ...
Ferrari F 360 3,6 Spider F1 / TOP ...

r.v. 2003, naj. 19 500 km, benzín
2 299 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.