Shelby Cobra vypadá jako z padesátých let a tak to i tvůrce Carroll Shelby a zástupy fanoušků značky chtějí. Klasický otevřený sporťák s lehkou stavbou a výkonným motorem se v obměnách vyrábí už padesát let a speciální edice auta má výročí připomenout.
Výroční cobra vznikne v pouhých padesáti exemplářích a bude vypadat právě jako původní model z první poloviny šedesátých let. Přestože cena auta bude hodně vysoká, zájem se očekává veliký. Původní cobry z první série patří mezi nejvyhledávanější sportovní veterány a na trhu jich mnoho není. V letech 1962 až 1965 jich vzniklo jen 655 kusů.
Bez pohonné jednotky bude staronová výroční cobra stát od 70 000 dolarů (asi 1,25 milionu korun) za verzi se sklolaminátovou karoserií a skoro dvakrát víc s hliníkovou. Cenu za motor a převodovku výrobce neuvádí. Za své peníze si šťastní majitelé odvezou auto ve speciální "shelbyho černé" barvě a s červeným koženým interiérem. Samozřejmostí jsou doplňky, které odkážou na výroční edici.
Přestože výrobce slibuje u speciálního vydání výrazně vylepšené technické vlastnosti, mnoho tradičních komponent zůstane v podobě z poloviny minulého století. Třeba listové pružiny a krásná kola s tradičním výpletem.
Prapůvodní cobra přitom spatřila světlo světa v Británii, kde ji vyráběla společnost AC již od padesátých let minulého století. Ale až spolupráce s Američanem Carrollem Shelbym jí zajistila nesmrtelnost. Shelby zachránil britskou značku před bankrotem a hlavně zajistil pro cobru nový motor. Ten původní totiž pocházel ještě z předválečného BMW a už nestačil.
Shelby do cobry instaloval osmiválec od Fordu s objemem 4,2 litru, takzvaný small block a auto dále vylepšil. Posléze přesunul výrobu do USA a nabídl Američanům to pravé sportovní auto za přijatelnou cenu. Navíc s výkonem, který si nezadal s prémiovou konkurencí v podobě jaguarů, aston martinů, ferrari nebo porsche. Auto pak začalo sbírat úspěchy i na závodních drahách, v roce 1965 dominovalo ve světovém poháru FIA.
V roce 1967 se britský výrobce dostal do potíží a Shelby přestal auta do USA dovážet. Společnost pod svým jménem produkovala cobry až do roku 1984, pak značku prodala a auta vyráběly jiné firmy v rámci licence. V USA Shelby po soudní při, kterou vyhrál, pokračoval ve výrobě od osmdesátých let a vedle toho produkoval i upravené verze jiných aut. Převážně od Fordu, ale do parády si bral i dodge.
Ještě než se Shelby proslavil svými závoďáky, pokoušel se sám uspět jako závodník a v letech 1958 a 1959 dokonce jezdil ve Formuli 1, celkem startoval v osmi závodech. Sice bez výraznějšího úspěchu, ale v tomto případě se jistě počítá i samotná účast. Carroll Shelby slaví letos v lednu 88 let.