Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha chce přesvědčit lidi, aby se o auta podělili

  14:43aktualizováno  14:43
Praha zvažuje zavedení takzvaného carsharingu, tedy sdílení a používání aut více obyvateli. Koncepci město vypracuje v rámci materiálu o rozšiřování zón placeného stání a má zohlednit potřeby obyvatel a možnosti carsharingu v Praze. Jeden projekt už se rozjíždí, stojí za ním prodejce škodovek.

V Praze už je flotila sdílených škodovek. V nabídce je i nejmenší citigo. | foto: Škoda

Carsharing je zaměřen na obyvatele, kteří potřebují automobil pouze občas, počítá se s řidiči, kteří ročně najezdí méně než 10 tisíc kilometrů. Využívají ho lidé, kteří nechtějí například v noci jet MHD, případně studenti nebo rodiny, které v daný moment potřebují druhé auto, ale nevlastní jej. Přístup k vozu je možný kdykoliv, obvykle pomocí čipové (RFID) karty, aplikace pro chytrý telefon nebo SMS.

"Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že carsharing potřebuje podporu regionálních a místních orgánů, a to zejména v prvních letech. Důležitým opatřením pro jeho rozvoj je zajištění parkovacích míst ve vhodných lokalitách dobře dostupných pro uživatele," píše se v dokumentu, který schválili radní hlavního města.

Důvodem, proč se myšlenkou carsharingu Praha začala zabývat, je množství automobilů v ulicích. V Praze se od roku 1990 do roku 2012 zvýšil počet aut z 336 tisíc na téměř 953 tisíc. "Hlavní město tak počtem aut na obyvatele předstihlo i nejmotorizovanější západoevropská města," píše se v dokumentu. V rámci sdílení aut dokáže jedno vozidlo nahradit až osm automobilů.

Oblastí, v níž by město mohlo rozvoji projektu pomoci, je například vytvoření preferenčních pruhů, zvýhodněné parkování nebo pronájem lokalit nutných pro provoz carsharingu. Která z těchto opatření se případně uskuteční, ukáže právě budoucí studie. Stejně tak z ní bude jasné, kolik je třeba v Praze aut. Například Mnichov má 1,3 milionu obyvatel a registruje v rámci carsharingu 800 aut. "Praha v tom nechce podnikat, ale podporovat takový způsob dopravy," řekl náměstek primátora Jiří Nouza.

Auta na půl už mají v Brně

V Česku už funguje projekt Autonapůl. Společnost začínala v Brně, kde má teď 11 aut a nové také v Praze (2 auta) a Liberci (1 auto). "Autonapůl jsme založili v roce 2003, fungujeme tedy už přes 10 let. V poslední době jsme se rozrostli na více než 100 klientů, z nichž většina představuje rodiny, jednotlivce, neziskové organizace nebo živnostníky. Naše vozy využívá i jedna realitní agentura," uvádí Autonapůl na svých internetových stránkách.

Velký projekt se rozjíždí v Praze

V Praze začíná nový projekt Mášauto společnosti CAR4WAY. Zatím má necelou desítku aut, do konce roku jich však má být až 200 a vozy se budou pravidelně obměňovat. Vozový park se zatím skládá výhradně z nových vozů Škoda (citigo, rapid, octavia), ale přibýt mají další auta především z koncernu VW, hlavně audi a seaty, ale i dodávky. Za projektem totiž stojí Pavel Louda, majitel autosalonů Škody, Volkswagenu a Audi v Poděbradech, Kolíně a Pardubicích.

Model fungování je blízký autopůjčovně. Je třeba složit registrační poplatek, nyní jsou to ve startovací fázi dva tisíce korun za rok. "Projekt funguje od listopadu, prozatím máme uzavřeno 21 smluv a další registrace přibývají," uvádí pro iDNES.cz Jana Leppeltová z CAR4WAY. Auta má firma rozmístěna přímo v ulicích na Praze 1, 2, 3, 6 a 7.

Základem je hodinová sazba, která začíná na 90 korunách za hodinu, noční je výhodnější (50 korun). K tomu se platí pět korun za ujetý kilometr. V ceně jsou všechny náklady na provoz auta, včetně pohonných hmot, dálniční známky a servisu. Pokud bude uživatel parkovat ve své modré parkovací zóně, neplatí ani parkovné. Auta jsou pojištěná.

Uživatel dostane čipovou kartu, kterou auto otevře. Ve voze je terminál, klíč i karta na tankování. Až ho nepotřebuje, vrátí jej na stejné místo. Rezervace auta se provádí přes internet, třeba z chytrého telefonu. Pokud je auto volné, je to možné i pár minut předtím, než ho potřebujete.

"Nabíráme uživatele, hledáme pro každé auto klíčového uživatele, který bude vůz nejen používat, ale bude na něj i dohlížet. Zkontroluje, jestli je vůz v pořádku, umytý, nepoškozený a bude nám dávat podněty ke zlepšení," říká Pavel Louda pro specializovaný magazín AutemBezpečně.cz "V Praze u Václavského náměstí máme registrační kancelář, kde probíhají registrace nových uživatelů," upřesňuje.

Carsharing se zrodil v západních zemích v 70. letech jako reakce na ropné krize a velký růst automobilové dopravy. Známí si začali půjčovat automobily a sousedé jezdili do práce společně. Po několika desetiletích se sdílení v některých státech rozrostlo do velkých a úspěšných systémů. Například v Německu sdílení aut využívá kolem 500 tisíc lidí, ve Švýcarsku pak přes 100 tisíc klientů. Sdílené automobily jsou k dispozici nonstop 24 hodin denně.

Carsharing podporuje například Vídeň, Paříž, Hamburk, Mnichov či Brémy. Počet uživatelů se v těchto městech neustále zvyšuje. V testovacích projektech tuto službu provozují i automobilky. Nejznámější je asi ten Smartu, ve kterém je devět tisíc aut a půl milionu "sdílečů" v pětadvaceti městech osmi zemí (Německo, USA, Kanada, Nizozemsko, Rakousko, Francie, Británie, Itálie). Dají se tak za výhodných podmínek půjčit smarty v benzinovém a elektrickém provedení.





Nejčtenější

Volkswagen Golf TGI
Rok s pronajatým autem: golf za pět tisíc měsíčně, vrácení bez problémů

Před pár lety ho u nás nikdo neznal, ale dnes je to oblíbený způsob pořízení automobilu na kratší dobu. Operativní leasing je vlastně dlouhodobý pronájem. Má...  celý článek

Valeo XtraVue
VIDEO: Volný prostor předjíždění si ověříte z kamery toho vpředu

Až budou auta připojená k internetu, propojená mezi sebou a se vším kolem (platforma V2X), bude možné předejít mnoha patáliím na silnici. Valeo představilo...  celý článek

Test letních pneumatik
Vzniká nová česká značka pneumatik. Zakládá jí největší e-shop s gumami

Česko bude mít nového výrobce pneumatik a s ním i novou značku. Radek Grill, zakladatel největšího českého e-shopu s pneumatikami, rozjíždí vlastní značku gum....  celý článek

Legendární Crocker jde na jaře do dražby, továrna v Kalifornii jich vyrobila...
Modrý Mauricius mezi motorkami jde do dražby. Cena je 15 milionů korun

Americký veterán Crocker V-twin je ve světě motocyklů podobnou legendou, jako je mezi sběrateli známek Modrý Mauricius. V aukci Bonhams se za motocykl se...  celý článek

Donald Trump při tiskové konferenci v New Yorku (11. ledna 2017)
Trump varuje německé automobilky: Auta z dovozu vám zdaníme 35 procenty

Nastupující americký prezident Donald Trump pohrozil německým výrobcům automobilů zavedením vysokého cla na dovoz do Spojených států. „Můžete vyrábět auta pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.