Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha chce přesvědčit lidi, aby se o auta podělili

  14:43aktualizováno  14:43
Praha zvažuje zavedení takzvaného carsharingu, tedy sdílení a používání aut více obyvateli. Koncepci město vypracuje v rámci materiálu o rozšiřování zón placeného stání a má zohlednit potřeby obyvatel a možnosti carsharingu v Praze. Jeden projekt už se rozjíždí, stojí za ním prodejce škodovek.

V Praze už je flotila sdílených škodovek. V nabídce je i nejmenší citigo. | foto: Škoda

Carsharing je zaměřen na obyvatele, kteří potřebují automobil pouze občas, počítá se s řidiči, kteří ročně najezdí méně než 10 tisíc kilometrů. Využívají ho lidé, kteří nechtějí například v noci jet MHD, případně studenti nebo rodiny, které v daný moment potřebují druhé auto, ale nevlastní jej. Přístup k vozu je možný kdykoliv, obvykle pomocí čipové (RFID) karty, aplikace pro chytrý telefon nebo SMS.

"Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že carsharing potřebuje podporu regionálních a místních orgánů, a to zejména v prvních letech. Důležitým opatřením pro jeho rozvoj je zajištění parkovacích míst ve vhodných lokalitách dobře dostupných pro uživatele," píše se v dokumentu, který schválili radní hlavního města.

Důvodem, proč se myšlenkou carsharingu Praha začala zabývat, je množství automobilů v ulicích. V Praze se od roku 1990 do roku 2012 zvýšil počet aut z 336 tisíc na téměř 953 tisíc. "Hlavní město tak počtem aut na obyvatele předstihlo i nejmotorizovanější západoevropská města," píše se v dokumentu. V rámci sdílení aut dokáže jedno vozidlo nahradit až osm automobilů.

Oblastí, v níž by město mohlo rozvoji projektu pomoci, je například vytvoření preferenčních pruhů, zvýhodněné parkování nebo pronájem lokalit nutných pro provoz carsharingu. Která z těchto opatření se případně uskuteční, ukáže právě budoucí studie. Stejně tak z ní bude jasné, kolik je třeba v Praze aut. Například Mnichov má 1,3 milionu obyvatel a registruje v rámci carsharingu 800 aut. "Praha v tom nechce podnikat, ale podporovat takový způsob dopravy," řekl náměstek primátora Jiří Nouza.

Auta na půl už mají v Brně

V Česku už funguje projekt Autonapůl. Společnost začínala v Brně, kde má teď 11 aut a nové také v Praze (2 auta) a Liberci (1 auto). "Autonapůl jsme založili v roce 2003, fungujeme tedy už přes 10 let. V poslední době jsme se rozrostli na více než 100 klientů, z nichž většina představuje rodiny, jednotlivce, neziskové organizace nebo živnostníky. Naše vozy využívá i jedna realitní agentura," uvádí Autonapůl na svých internetových stránkách.

Velký projekt se rozjíždí v Praze

V Praze začíná nový projekt Mášauto společnosti CAR4WAY. Zatím má necelou desítku aut, do konce roku jich však má být až 200 a vozy se budou pravidelně obměňovat. Vozový park se zatím skládá výhradně z nových vozů Škoda (citigo, rapid, octavia), ale přibýt mají další auta především z koncernu VW, hlavně audi a seaty, ale i dodávky. Za projektem totiž stojí Pavel Louda, majitel autosalonů Škody, Volkswagenu a Audi v Poděbradech, Kolíně a Pardubicích.

Model fungování je blízký autopůjčovně. Je třeba složit registrační poplatek, nyní jsou to ve startovací fázi dva tisíce korun za rok. "Projekt funguje od listopadu, prozatím máme uzavřeno 21 smluv a další registrace přibývají," uvádí pro iDNES.cz Jana Leppeltová z CAR4WAY. Auta má firma rozmístěna přímo v ulicích na Praze 1, 2, 3, 6 a 7.

Základem je hodinová sazba, která začíná na 90 korunách za hodinu, noční je výhodnější (50 korun). K tomu se platí pět korun za ujetý kilometr. V ceně jsou všechny náklady na provoz auta, včetně pohonných hmot, dálniční známky a servisu. Pokud bude uživatel parkovat ve své modré parkovací zóně, neplatí ani parkovné. Auta jsou pojištěná.

Uživatel dostane čipovou kartu, kterou auto otevře. Ve voze je terminál, klíč i karta na tankování. Až ho nepotřebuje, vrátí jej na stejné místo. Rezervace auta se provádí přes internet, třeba z chytrého telefonu. Pokud je auto volné, je to možné i pár minut předtím, než ho potřebujete.

"Nabíráme uživatele, hledáme pro každé auto klíčového uživatele, který bude vůz nejen používat, ale bude na něj i dohlížet. Zkontroluje, jestli je vůz v pořádku, umytý, nepoškozený a bude nám dávat podněty ke zlepšení," říká Pavel Louda pro specializovaný magazín AutemBezpečně.cz "V Praze u Václavského náměstí máme registrační kancelář, kde probíhají registrace nových uživatelů," upřesňuje.

Carsharing se zrodil v západních zemích v 70. letech jako reakce na ropné krize a velký růst automobilové dopravy. Známí si začali půjčovat automobily a sousedé jezdili do práce společně. Po několika desetiletích se sdílení v některých státech rozrostlo do velkých a úspěšných systémů. Například v Německu sdílení aut využívá kolem 500 tisíc lidí, ve Švýcarsku pak přes 100 tisíc klientů. Sdílené automobily jsou k dispozici nonstop 24 hodin denně.

Carsharing podporuje například Vídeň, Paříž, Hamburk, Mnichov či Brémy. Počet uživatelů se v těchto městech neustále zvyšuje. V testovacích projektech tuto službu provozují i automobilky. Nejznámější je asi ten Smartu, ve kterém je devět tisíc aut a půl milionu "sdílečů" v pětadvaceti městech osmi zemí (Německo, USA, Kanada, Nizozemsko, Rakousko, Francie, Británie, Itálie). Dají se tak za výhodných podmínek půjčit smarty v benzinovém a elektrickém provedení.





Nejčtenější

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Další z rubriky

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

1965: Opel vyjíždí s novou generací modelu Kadett, která se stane...
OBRAZEM: Opel začal u šicích strojů, skončil v náruči Francouzů

Historie automobilky Opel je od svého vzniku spojena s městem Rüsselsheim u Frankfurtu nad Mohanem. I když se může zdát pohlcení francouzskou PSA překvapivé,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Renault Kadjar 1.6dCi 130k 4x4 INTENS  ...
Renault Kadjar 1.6dCi 130k 4x4 INTENS ...

r.v. 2016, naj. 18 552 km, diesel, 1. majitel
559 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.