V Praze už je flotila sdílených škodovek. V nabídce je i nejmenší citigo.

V Praze už je flotila sdílených škodovek. V nabídce je i nejmenší citigo. | foto: Škoda

Praha chce přesvědčit lidi, aby se o auta podělili

  • 140
Praha zvažuje zavedení takzvaného carsharingu, tedy sdílení a používání aut více obyvateli. Koncepci město vypracuje v rámci materiálu o rozšiřování zón placeného stání a má zohlednit potřeby obyvatel a možnosti carsharingu v Praze. Jeden projekt už se rozjíždí, stojí za ním prodejce škodovek.

Carsharing je zaměřen na obyvatele, kteří potřebují automobil pouze občas, počítá se s řidiči, kteří ročně najezdí méně než 10 tisíc kilometrů. Využívají ho lidé, kteří nechtějí například v noci jet MHD, případně studenti nebo rodiny, které v daný moment potřebují druhé auto, ale nevlastní jej. Přístup k vozu je možný kdykoliv, obvykle pomocí čipové (RFID) karty, aplikace pro chytrý telefon nebo SMS.

"Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že carsharing potřebuje podporu regionálních a místních orgánů, a to zejména v prvních letech. Důležitým opatřením pro jeho rozvoj je zajištění parkovacích míst ve vhodných lokalitách dobře dostupných pro uživatele," píše se v dokumentu, který schválili radní hlavního města.

Důvodem, proč se myšlenkou carsharingu Praha začala zabývat, je množství automobilů v ulicích. V Praze se od roku 1990 do roku 2012 zvýšil počet aut z 336 tisíc na téměř 953 tisíc. "Hlavní město tak počtem aut na obyvatele předstihlo i nejmotorizovanější západoevropská města," píše se v dokumentu. V rámci sdílení aut dokáže jedno vozidlo nahradit až osm automobilů.

Oblastí, v níž by město mohlo rozvoji projektu pomoci, je například vytvoření preferenčních pruhů, zvýhodněné parkování nebo pronájem lokalit nutných pro provoz carsharingu. Která z těchto opatření se případně uskuteční, ukáže právě budoucí studie. Stejně tak z ní bude jasné, kolik je třeba v Praze aut. Například Mnichov má 1,3 milionu obyvatel a registruje v rámci carsharingu 800 aut. "Praha v tom nechce podnikat, ale podporovat takový způsob dopravy," řekl náměstek primátora Jiří Nouza.

Auta na půl už mají v Brně

V Česku už funguje projekt Autonapůl. Společnost začínala v Brně, kde má teď 11 aut a nové také v Praze (2 auta) a Liberci (1 auto). "Autonapůl jsme založili v roce 2003, fungujeme tedy už přes 10 let. V poslední době jsme se rozrostli na více než 100 klientů, z nichž většina představuje rodiny, jednotlivce, neziskové organizace nebo živnostníky. Naše vozy využívá i jedna realitní agentura," uvádí Autonapůl na svých internetových stránkách.

Velký projekt se rozjíždí v Praze

V Praze začíná nový projekt Mášauto společnosti CAR4WAY. Zatím má necelou desítku aut, do konce roku jich však má být až 200 a vozy se budou pravidelně obměňovat. Vozový park se zatím skládá výhradně z nových vozů Škoda (citigo, rapid, octavia), ale přibýt mají další auta především z koncernu VW, hlavně audi a seaty, ale i dodávky. Za projektem totiž stojí Pavel Louda, majitel autosalonů Škody, Volkswagenu a Audi v Poděbradech, Kolíně a Pardubicích.

Model fungování je blízký autopůjčovně. Je třeba složit registrační poplatek, nyní jsou to ve startovací fázi dva tisíce korun za rok. "Projekt funguje od listopadu, prozatím máme uzavřeno 21 smluv a další registrace přibývají," uvádí pro iDNES.cz Jana Leppeltová z CAR4WAY. Auta má firma rozmístěna přímo v ulicích na Praze 1, 2, 3, 6 a 7.

Základem je hodinová sazba, která začíná na 90 korunách za hodinu, noční je výhodnější (50 korun). K tomu se platí pět korun za ujetý kilometr. V ceně jsou všechny náklady na provoz auta, včetně pohonných hmot, dálniční známky a servisu. Pokud bude uživatel parkovat ve své modré parkovací zóně, neplatí ani parkovné. Auta jsou pojištěná.

Uživatel dostane čipovou kartu, kterou auto otevře. Ve voze je terminál, klíč i karta na tankování. Až ho nepotřebuje, vrátí jej na stejné místo. Rezervace auta se provádí přes internet, třeba z chytrého telefonu. Pokud je auto volné, je to možné i pár minut předtím, než ho potřebujete.

"Nabíráme uživatele, hledáme pro každé auto klíčového uživatele, který bude vůz nejen používat, ale bude na něj i dohlížet. Zkontroluje, jestli je vůz v pořádku, umytý, nepoškozený a bude nám dávat podněty ke zlepšení," říká Pavel Louda pro specializovaný magazín AutemBezpečně.cz "V Praze u Václavského náměstí máme registrační kancelář, kde probíhají registrace nových uživatelů," upřesňuje.

Carsharing se zrodil v západních zemích v 70. letech jako reakce na ropné krize a velký růst automobilové dopravy. Známí si začali půjčovat automobily a sousedé jezdili do práce společně. Po několika desetiletích se sdílení v některých státech rozrostlo do velkých a úspěšných systémů. Například v Německu sdílení aut využívá kolem 500 tisíc lidí, ve Švýcarsku pak přes 100 tisíc klientů. Sdílené automobily jsou k dispozici nonstop 24 hodin denně.

Carsharing podporuje například Vídeň, Paříž, Hamburk, Mnichov či Brémy. Počet uživatelů se v těchto městech neustále zvyšuje. V testovacích projektech tuto službu provozují i automobilky. Nejznámější je asi ten Smartu, ve kterém je devět tisíc aut a půl milionu "sdílečů" v pětadvaceti městech osmi zemí (Německo, USA, Kanada, Nizozemsko, Rakousko, Francie, Británie, Itálie). Dají se tak za výhodných podmínek půjčit smarty v benzinovém a elektrickém provedení.