Cayenne: první Porsche do terénu

  • 1
Specializace na užší segment výroby se v automobilovém průmyslu nenosí. Stejně jako většina výrobců rozšiřuje paletu modelových řad, rozhodlo se i Porsche opustit třídu výhradně silničních sporťáků. Vznikl automobil, který lze sice proporcemi zařadit mezi SUV, ale ambicemi nikoli. Cayenne míří výše.

Novinku, jež můžete spatřit na právě probíhajícím ženevském autosalonu, představují šéfové ze Stuttgartu s náležitou pompou. Za cíl si prý dali porazit mnichovské BMW X5 4,6iS na silnici a Range Rover v terénu. Výsledkem je cayenne - tedy vůz, který by si měl zachovat jak proklatě vysokou cestovní rychlost, tak i stabilitu a přilnavost.

Této kombinace lze prý v současnosti dosáhnout především díky elektronickému "vzduchovému" zavěšení kol, které používá i - již zmíněný - britský výrobce legendárních off-roadů. Systém umožňuje operativně nastavit podvozek jak do těžko prostupného terénu, tak i pro vysoké rychlosti dálnic. Další technickou nezbytností německého "siláka" je prý elektronický stabilizační systém PSM. Ten totiž musí zkrotit 450 koní pod kapotou tak, aby relativně vysoký automobil řidič vůbec udržel na silnici.

450 koní a 620 Nm točivého momentu - to jsou charakteristiky osmiválcového turbomotoru o objemu 4,5 litru, jenž se stane nejsilnější variantou pro opravdové labužníky. S tímto agregátem dosáhne nová čtyřkolka od Porsche maximální rychlosti přes 265 km/h a zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy, což je téměř o sekundu méně než u konkurenčního BMW.

Popsaný motor, který tvoří vrchol nabídky, se bude prodávat pod označením Porsche Cayenne Turbo. Koupit bude možné ale i civilnější model cayenne S bez přeplňování. Přesto jde stále o dravce s rodokmenem těžko odlišitelným od ostatních Porsche. Řidič bude moci s tímto modelem uhánět maximální rychlostí okolo 241 km/h, přičemž zrychlení na stovku dosáhneza 7,4 s. Obě verze se objeví na trhu zpočátku pouze s automatickou převodovkou Tiptronic, o několik měsíců později získá cayenne S i manuální řazení.

Porsche Cayenne by se na západoevropských trzích mělo objevit v průběhu října. Podzimní termín české premiéry očekává i zástupce stuttgartské automobilky v tuzemsku. Prodejní cíle pro jednotlivé trhy ještě nebyly stanoveny; lze ale očekávat, že supersportovní SUV, jak lze novinku obecně pojmenovat, se stane trumfem především pro americký trh.

Cenu vozu dovozce zatím ještě nestanovil. V zahraničí se proslýchá o cenovém rozmezí v přepočtu za 2 800 000 Kč u verze S až po 3 800 000 za silnější cayenne Turbo. Již zmíněný nejbližší konkurent BMW 4,6iS stojí v Česku 3 400 800 korun.