Čeká některé doživotní zákaz řízení?

  • 43
Dopravní předpisy mají být ostřejší. Nehod na silnicích přibývá, a tak se ministerstvo dopravy rozhodlo, že se pokusí učinit přítrž "spanilým jízdám" některých temperamentních řidičů. Navrhuje například mnohem přísnější tresty, ve kterých nechybí ani zabavení řidičského průkazu na celý život.

Chce také zdůraznit povinnost řidičů zastavovat u přechodů pro chodce, pokud u nich stojí lidé, kteří chtějí přejít vozovku. Uvažuje také o opětovném prosazení povinnosti vozit děti v dětských sedačkách, a to i ve městě.

Odebrání řidičského průkazu "na doživotí" je však nápad, který zřejmě vzbudí velké diskuse. "Je otázka, jestli nám zrovna tento návrh projde," obává se Evžen Prediger z ministerstva dopravy.

Už nyní se například exministr dopravy Martin Říman (ODS) domnívá, že to novela nebude mít při schvalování lehké. "Doživotí? Když nemáme doživotí ani u trestů odnětí svobody, jak by mohlo projít toto?" kroutí hlavou.

Návrhem se bude přibližně za dva měsíce zabývat vláda. Opět tak přijde na řadu i požadavek, aby dopravní policisté mohli okamžitě a na místě sebrat řidičský průkaz například za velmi rychlou jízdu. "To by hrozilo člověku, jehož způsob jízdy by byl vyloženě nemravný," řekl ředitel dopravních policistů Zdeněk Bambas.

Člověk na přechodu? Spusťte závory
Stojíte na přechodu a kolem vás projíždí jedno auto za druhým. Zcela obvyklý obrázek. Řidičům by však mělo už brzy "přituhnout", zákon bude přísnější.

Dětské sedačky budou zřejmě povinné i v obci

Pokud budou chtít rodiče odvézt autem svého potomka do školy vzdálené byť jen několik ulic, budou ho muset posadit do autosedačky.

Navrhuje to novela zákona, kterou chystá prosadit ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL).

Paradoxně právě jeho strana před třemi lety prosadila pozměňovací návrh, který platí dnes: aby povinnost vézt dítě v sedačce platila jen mimo obec.

Statistiky však dokazují, že nejvíc "nechráněných" dětí umírá při haváriích právě v obcích. Šance na přežití je v sedačce až sedmkrát vyšší.

Šimonovského stranický kolega Tomáš Kvapil, který tehdejší pozměňovací návrh vybojoval, nechce ministrův krok zatím komentovat.

Stále však trvá na svém stanovisku, že není vhodné nařizovat tuto povinnost lidem, kteří na autosedačky nemají dostatek peněz.

Před několika dny srazil na přechodu v Příbrami mladík jedoucí na motorce téměř osmdesátiletého muže, který si šel nakoupit do blízkého obchodu. Ten krátce po převozu do nemocnice zemřel.

Podobných případů se dá najít mnoho. Většina z nich má podobného jmenovatele: řidič před přechodem nezastavil, aby nechal chodce přejít na druhou stranu silnice. A to přesto, že tato povinnost už platí více než dva roky.

Zanedlouho však řidiči budou muset být ještě ostražitější: ministerstvo dopravy chce v připravované novele přednost chodců ještě víc zdůraznit.

"Už dnes by mělo platit, že když v jednom jízdním pruhu kvůli chodci zastaví auto, řidič v sousedním pruhu by měl zastavit také. Jenomže ono to zatím jen logicky vyplývalo, ale nebylo to přímo nařízené zákonem," říká Evžen Prediger z odboru agend řidičů ministerstva dopravy.

Podle připravované novely by měl při vstupu chodce do vozovky začít platit princip "spuštěných závor". Zastavit budou muset povinně všichni. "I když jedno auto zastaví, řidič v druhém pruhu má ještě čas, než se chodec dostane až k němu, takže bez zastavení jede dál. My chceme, aby zastavili řidiči ve všech pruzích, a to i v protisměru, pokud není uprostřed silnice dělící ostrůvek," upřesňuje Prediger.

Podle policie však chystaný zákon nic nového nenařizuje. "Povinnost zastavit mají řidiči už dva roky. To, že ji nedodržují a že jim lidé bez rozmyslu skáčou pod kola, je jiná věc," tvrdí šéf dopravních policistů Zdeněk Bambas.

Jedním z důvodů, proč řidiči zastavují u přechodů jen neradi, jsou podle Václava Špičky z českého Autoklubu obavy z reakce ostatních automobilů. "Řidiči se obávají, že když zpomalí, nebo dokonce zastaví, může do nich snadno narazit vůz, který jede za nimi. Proto raději nezastaví," domnívá se Špička.

Mnozí řidiči také jezdí po městě příliš rychle a nestačí před přecházejícím chodcem zastavit. Přitom auto, které jede padesátikilometrovou rychlostí, je schopno při intenzivním brzdění zastavit na vzdálenost třiceti metrů.

"Pokud však řidič pojede šedesátkou, už bude na brzdění potřebovat o deset metrů navíc," vypočítává expert na dopravní nehody Jindřich Šachl. "Pokud je mít nebude, narazí do člověka čtyřicetikilometrovou rychlostí."

Šéf policie: Okrajové přestupky nesledujeme 
"Chodci ztratili opatrnost, řidiči jsou nevšímaví a bezohlední," říká o příčinách nehod na přechodech šéf dopravní policie Zdeněk Bambas. Děláme, co můžeme, tvrdí.

Chystá se přitvrzení zákona, budou přitvrzovat i policisté?

Já si nejsem vědom toho, že by se v zákonu něco přitvrzovalo. Možná se tam jen zpřesnilo, jak se mají řidiči chovat. To, že řidiči nezastavují, ani když vedle nich před přechodem zastaví jiné auto, není problém nedostatečně udělaného zákona, ale toho, že na to řidiči nejsou zvyklí. Také na vlastní oči vídám, jak nyní lidé vstupují do vozovky a demonstrativně se nerozhlédnou.

A co na to dopravní policie? Ještě jsem neviděla hlídku, která by zastavovala řidiče poté, co přejedou přechod, aniž zastaví kvůli chodcům.

Přestože jste ji neviděla, tak to děláme.

Možná málo.

My děláme, co umíme. Málo stojíme u přechodu, málo chytáme rychlá auta, málo odtahujeme auta z míst vyhrazených pro invalidy... Děláme, co můžeme.

Kolik jste tedy například vybrali na pokutách za to, že řidič nedal chodci na přechodu přednost?

To nevím, takové statistiky si policie nevede.

Takže ani neumíte říct, kolikrát jste takový přestupek pokutovali?

Ne. Pořád si hrajeme s čísly, ale takhle detailně to sledovat nejde. Sledujeme rychlosti, alkohol, ale takovéhle okrajové přestupky nikoli.

Vláda vyrazila 11. února 2002 na výjezdní zasedání do Zlína.