Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koupit auto a odjet hned lze jen výjimečně. Na superb se čeká i půl roku

  9:39aktualizováno  9:39
Rozhodli jste se koupit si do garáže nového miláčka? Pokud plánujete auto k Vánocům, začněte se pomalu poohlížet už nyní. Na některá auta si počkáte mnohem déle, než výrobci slibují. Třeba u nejprodávanější škody je to běžně tři a půl měsíce. Nová hybridní Toyota Rav4 u vás nezaparkuje dříve jak za půl roku.

Pokud chcete škodovku podle svých představ, počkáte si na ni několik měsíců. Na superb se v některých konfiguracích čeká až půl roku. | foto: Škoda Auto

„Chtěla bych k Vánocům auto, úplně obyčejnou oktávku se základním motorem, a když si ji objednám v polovině listopadu, bude to tak akorát,“ uvažovala loni na podzim Eva Kolářová z Prahy. Namísto k Vánocům si však auto nakonec nadělila po Velikonocích.

Octavia 1.2 TSI přijela k dealerovi až v polovině dubna. Evu neustálé posunování termínu dodání sice otrávilo, ale objednávku zrušit nechtěla – potřebovala velký kufr, a ten žádná jiná značka v téhle třídě nenabízí.

Škoda v tom ovšem není sama. Podobnou zkušenost má i Tomáš Vocelka, který na nový Renault Captur čekal necelé čtyři měsíce, přičemž od dealera, u něhož vůz kupoval, opakovaně slyšel, že termín výroby jeho capturu se zase posouvá.

Je to paradox dnešní doby: česká společnost bohatne, platy rostou, lidé objednávají nová auta. Výrobci je kvůli velké poptávce nestíhají dodávat. Nechtějí ovšem zákazníky odradit tím, že by jim hned na začátku hlásili dlouhou dobu dodání.

Může se hodit

Superb

Nechcete na své nové auto čekat? Vyberte si právě teď z široké nabídky aut na Automodul.cz

Například tuzemský bestsellerista Škoda Auto dlouhé termíny moc nepřiznává. „Standard pro většinu modelů je devět až deset týdnů,“ říká Vítek Pelc ze Škodovky s tím, že třeba u superbu se dodací lhůty mohou o něco prodloužit v případě verze Laurin a Klement s barevným interiérem.

Škodovácké maximum by tedy teoreticky mělo být 2,5 měsíce, jenže Eva Kolářová čekala na auto dvakrát déle.

Nestíháme vyrábět

„Skutečně to tak je, továrna nestíhá vyrábět a i na běžné verze se čeká mnohem déle. Třeba fabii nebo octavii combi budete mít až tak za 3,5 měsíce, na superba si počkáte i půl roku,“ potvrzuje pod příslibem anonymity jeden z velkých dealerů značky.

Že by automobilce kvůli tomu unikali zákazníci, si ale nemyslí. „Když už jste se tak dlouho těšili na nové auto, nerozmyslíte si to jen kvůli tomu, že ho budete mít o měsíc později. Problém bývá jen v případě, když někdo potřebuje nový vůz třeba na dovolenou,“ míní šéf dealerství.

Jak dlouho si počkáte na konkrétní značky?

  • Nissan Micra 4 měsíce
  • VW Tiguan 5 měsíců (U nového tiguanu nabíhá výroba, jiné modely VW jsou dodávány za 2 až 3 měsíce.)
  • Peugeot Expert Traveller 6 měsíců
  • Škoda Superb a Superb kombi 5 měsíců (Podle údajů automobilky se čeká 8–10 týdnů. Dealeři však uvádějí čekací dobu podstatně delší, 18–20 týdnů.)
  • Toyota Rav4 hybrid 6 měsíců

Nejdéle se čeká na vozy, o něž je obrovský zájem a zároveň teprve najíždí, nebo už naopak pomalu končí výroba. „Vaše kolegyně Eva se trefila právě do doby, kdy už pomalu končil motor 1.2 TSI 81 kW, nyní je nahrazen ještě výkonnějším motorem 1.0 85 kW. Proto čekala tak dlouho. Letos zase čekáme velký problém s modelem Škoda Yeti, který pomalu dojíždí, v prvním čtvrtletí příštího roku přijde na trh jeho nástupce,“ uvedl dealer.

„Snažíme se předzásobit, ale naše přidělené kvóty určitě ještě letos dojdou. Takže čekám, že budeme zákazníkům říkat, že yetiny nejsou,“ uzavírá.

Dvouměsíční těšení je standard

Obrovským zájmem v celé Evropě vysvětluje dlouhé dodání také Renault, na captura se skutečně čeká několik měsíců. Obecně se dá říci, že běžné dodací lhůty se dnes pohybují kolem 2 až 3 měsíců, to v případě, že se vozy ‚zadávají do výroby‘ podle vaší individuální konfigurace.

Podobné termíny uvádí většina evropských automobilek, i ty japonské, které mají výrobní závody v Evropě. „Většina modelů je vyrobená do dvou měsíců, jedinou výjimkou je mokka, jejíž dodací lhůta je kvůli extrémní poptávce 3,5 měsíce,“ uvedl za český Opel Martin Hejral.

Auto za pár dnů? Třeba kia

Auta se však můžete dočkat i mnohem dřív. Nejprodávanější modely a výbavy totiž mnohé automobilky mívají už vyrobené a přichystané v nějakém centrálním skladu. „Do něj vidí každý dealer a vůz odtamtud dorazí za jeden až dva týdny,“ vysvětlil Hejral.

A podobně rychlé to bude i jinde, pokud se tedy ‚spokojíte‘ s předkonfigurovaným vozem. Jako třeba u značky Kia. „U nás je to úplně běžné, zákazníci jsou zvyklí, že máme jen několik paketových výbav, a většinou nechtějí nic konfigurovat. Takže se auta dočkají řádově rychleji, třeba i do týdne – protože objednáváme z velkého centrálního skladu pro ČR v Jenči, kde stojí až několik tisíc aut,“ potvrdil obchodní ředitel velkého pražského dealera NH Car Radek Donner.

Pokud chce někdo i do Kie cee ́d nebo Sportage například střešní okno, počká si také dva měsíce, ale podle Donnera takto objednává minimum zákazníků. V případě aut dovážených z Koreje – jako je třeba sorento nebo optima – je pak ovšem třeba čekat i půl roku.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.