Čekání na léto končí!

  • 13
Zima, sobi, polární noc... Mohlo by se zdát, že Švédsko kabrioletům zrovna nepřeje. Švédy ale nějaké počasí nezbrzdí, ani když jedou nahoře bez. Víc střechyprostých volv a saabů než ve Stockholmu potkáte asi jen v Saint Tropez a na Floridě. Kabriolety mají ve výrobním programu Volva mnohaletou tradici a tak jsme ten nejaktuálnější vyzkoušeli, na víku kufru má označení C70.

Švédská perla v italských rukách
Stejně jako řada ostatních, ani Volvo nezůstalo imunní vůči módním trendům. Po stisknutí tlačítka se z prostoru za sedadly nevysune klasická plátěná střecha, ale tři plechové díly. Volvo C70 je postaveno na základech modelů S40 a V50 a sdílí s nimi nejen techniku, ale i řadu karosářských komponentů. Konstrukci střechy má na svědomí věhlasné studio Pininfarina.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Volvo můžete koupit na www.automodul.cz

"Césedmdesátka" patří bez diskuzí k nejpohlednějším kupé-kabrioletům na trhu. Se střechou i bez střechy to vozu velmi sluší z kteréhokoliv úhlu pohledu. Sytý rudý lak testované verze je velmi efektní a dodává vozu dynamický charakter, výkonový potenciál mimo jiné podtrhují i dvě kruhové koncovky výfuku.

Interiér: strohý, ale elegantní
Otevíráme mohutné bezrámové dveře a usedáme do rozměrných, příjemně tvarovaných komfortních sedadel. Vnitřní prostor vycházející ze sourozenců S40/V50 se nese v duchu současných modelů severské značky a je tedy poměrně strohý a příkladně zpracovaný. Přístrojová deska je plochá, robustní a bez výraznějších designérských excesů. Nejvýraznější prvkem je plochý středový panel v kovovém provedení s integrovanou mechanikou CD, ovládacími prvky a informačním displejem.

Ergonomie ovládání je velmi dobrá, výjimku tvoří právě jmenovaný efektní plochý středový panel, na kterém jsou umístěny čtyři kruhové ovladače, velké čtyřsměrové a 27 (!) titěrných tlačítek autorádia a ventilace.

Po hmatu je orientace mezi nimi až na výjimky prakticky vyloučena, naštěstí je řada funkcí duplikovaná i na multifunkčním volantu. Výhled z vozu se střechou i bez není nijak výrazně omezen, lepší orientaci v prostoru za vozem by usnadnila větší vnější zpětná zrcátka.

Při cestování bez střechy mají všichni čtyři cestující místa habaděj, zadní mají dokonce i kam složit pohodlně nohy, což nebývá u kupékabrií zvykem. Problém nastává s prvními kapkami deště: nízká, ladná a elegantní linie střechy lahodí oku, ti, co sedí vzadu, ale najednou nemají kam složit hlavu.

Kufr nabízí nadprůměrnou kapacitu 404 litrů, při stažené střeše klesají jeho přepravní možnosti o více než polovinu. Přístup k zavazadlům je navíc při stažené střeše velmi komplikovaný, úzkým otvorem lze bez újmy protáhnout nanejvýš diplomatku. Naštěstí se umí nařezané plechy střechy v kufru na pokyn tlačítka lehce nadzvednout, takže pod ni nemusíte skládat výbavu na výlet po jednotlivých ponožkách.

Motor: nevyužitý potenciál
Náš exemplář poháněl přeplňovaný pětiválcový agregát T5 důvěrně známý z modelu Focus ST. Zážehový agregát s objemem 2,5 litru vybavený čtyřventilovým rozvodem produkuje solidních 169 kW, tedy asi 230 koní, a jeho kroutící moment má navíc špičkovou hodnotu 320 Nm, o jeho vysokých kvalitách tedy není pochyb.

Motor produkuje sytý podmanivý zvuk, síly má na rozdávání a od patnácti set otáček, kdy je už k dispozici maximum točivého momentu, táhne až do 5 000 jako lokomotiva.

Kupu síly má už od nízkých otáček, před dvěma a půl tisíci otáček vás nakopne a o tři tisíce dál už je čas k přeřazení. Pohonná jednotka sice postrádá pomyslnou špičku, na druhou stranu ale neklade téměř žádné nároky na styl řazení.

Po svezení se nelze ubránit dojmu, že je vhodnější na plynulou rychlou jízdu a zdolávání dlouhých vzdáleností než ke sportovním účelům. Spojení s kabrioletem C70 rozhodně není špatné, pokud s ním nechcete závodit. V našem případě byla pohonná jednotka navíc spřažena s pětistupňovou automatickou převodovkou s možností manuální změny převodových stupňů. Řazení je velmi plynulé, ale poměrně dlouhé převody a lenivé reakce také předurčují C70 k použití hlavně pro plynulý provoz než k ukojení závodivých choutek. Sil má motor očividně na rozdávání, jen vám připadá, že se přes měnič automatu ty koně nějak neumí prosoukat.

S tempem, jaké se C70 líbí nejvíc, budete jezdit kolem 10 litrů spotřeby. Když na to šlápnete, dostanete se s přeplňovaným pětiválcem až nad patnáct. Na 230koňový turbomotor je to akorát, na to, co s ním ale C70 předvádí, je to docela dost.

Jízdní vlastnosti: svezení ve stínu estetiky
Pomineme-li sportovní deriváty s přídomkem R, Volvo vždy preferovalo pohodlí před sportovními ambicemi.

Model C70 tuto skutečnost potvrzuje, i když s předchůdcem s plátěným topem nemá společného zhola nic. Minulá generace volvího kabrioletu měla šmrnc a nadčasové tvary, kromě toho i nevalnou tuhost karoserie a přehnaně houpavý podvozek uměle přitvrzovaný nízkoprofilovými pneumatikami.

Nová "césedmdesátka", postavená na osvědčených základech focusu, je oproti předchůdci tuhá jako prkno, přesto dostatečně komfortní i při provozu na rozbitých českých komunikacích. Řízení nepatří mezi ceněné vlastnosti vozu. Množství informací, které od předních kol putuje jeho prostřednictvím k rukám řidiče, lze považovat za dostačující, ale způsob, jakým znervózní při přejezdech výmolů nebo při jízdě ve vyjetých kolejích, není nejpříjemnější a vyžaduje pozornost řidiče. Velmi hmotnou záď také pocítíte při ostřejším průjezdu zatáčkou, ve které nebyla asfaltka v nejlepší kondici.
 
Významně se zlepšila i torzní tuhost celého skeletu. Kabát vozu slibuje dynamiku a sportovní styl, pravda je, že se Volvo C70 nejlépe cítí na uhlazených okreskách a díky výkonnému agregátu i v levém dálničním pruhu.

Když jedete bez střechy, o nějakém výrazném kroucení nevíte. Když natáhnete střechu, zdá se to také dobré... Dokud nevyrazíte na pražskou dlažbu, které neodolá pravděpodobně žádný kabriolet. Není to nic tragického, ale sem tam o sobě dají díly střechy vědět.

PLUSY
- Elegantní design
- Kvalita řemeslného zpracování
- Velikost a tvar předních sedadel
MINUSY

- Vyšší pořizovací cena
- Spotřeba vzhledem k předvedeným výkonům
- Velikost vnějších zpětných zrcátek
- Titěrná tlačítka na středovém panelu
- Přístup do zavazadlového prostoru při složené střeše


Resumé: méně je někdy více
Volvo C70 je jedním z nejpohlednějších kabrioletů na trhu a nabízí téměř vše, na co jsme u švédského výrobce zvyklí, tedy charizmatický design, robustně působící interiér, komfortní jízdní vlastnosti a kvalitní zpracování. Verze s pohonnou jednotkou T5 k předchozímu výčtu pozitiv přidává i dobré dynamické vlastnosti. Celkově velmi dobrý dojem mírně kazí jen pětistupňová automatická převodovka a neskromná pořizovací cena.

Zájemce o adrenalinový kabriolet by se měl ale poohlédnout v portfoliu jiného výrobce. "Césedmdesátka" byla postavena k jinému účelu než k dovádivému vymetání vlásenek a serpentin a ani agregát T5 z ní sportovní náčiní nevykřesá. Vzhledem k povaze vozu je asi vhodnější (a lacinější) alternativou ručně řazená převodovka v kombinaci s některým z atmosférických motorů.

V loňském roce se v Česku prodalo čtyřicet C70 (pětiprocentní podíl všech prodejů značky v ČR) a to je vzhledem vysoké pořizovací ceně a malé kupní síle obyvatelstva, které raději než vítr ve vlasech vozí kupu věcí v kombíku, velmi dobrý výsledek.

Nejlevnější volvo bez střechy vyjde na 999 tisíc korun a pod kapotou bude mít atmosférický benzinový 2,4litr s výkonem 140 koní (k mání je i o padesát tisíc dražší 170koňová varianta).  "Náš" přeplňovaný pětiválec vyjde minimálně na 1 199 000. Pokud raději než zpěv větru a ševelení trávy posloucháte staccato turbodieselu, připravte si aspoň 1 049 000 na motor 2,0D (136 k); o sto tisíc víc stojí pětiválcový turbodiesel D5 s výkonem 180 koní.

 Volvo C70 T5 VW Eos DSC BMW 325
Válců/ventilů 5/0  6/24  6/24
Zdvihový objem (ccm) 2 521 3 189 2 996
Převodovka typ/počet stupňů   automatická/5 DSG/6 automatická/6
Maximální výkon (kW / koní) 169/230 184/250 160/218
Nejvyšší toč. moment (Nm) 320 320 270
Maximální rychlost (km/h) 235 247 243
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8 7,3 8,1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km) 14,7/7/9,8 13,4/6,8/9,2 10,6/6,1/7,8
Objem kufru (l) 404/200 380/205 350/210
Objem palivové nádrže (l) 62 55 63
Délka (mm) 4 582 4 407 4 580
Šířka (mm) 1 820 1 791 1 782
Výška (mm) 1 400 1 443 1 384
Rozvor (mm) 2 640  2 578   2 760
Rozměr pneu 235/40 R18 235/45 R17 225/45 R17
Pohotovostní hmotnost (kg) 1 651 1 627 1 760
Cena verze s automat. převodovkou (Kč) 1 248 000 1 005 300  1 331 262

Pozn: údaje uváděné automobilkou