Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čelní srážka ve třicítce? Zlomte vaz!

  15:09
Dvě vteřiny a pak silné trhnutí. Větší, než jsem čekal. Kdybych nebyl připoutaný, budu mít v lepším případě zlomené ruce nebo zraněnou hlavu. V horším případě mě po havárii ani žádná zranění trápit nebudou: zlomil bych si vaz o nafukující se airbag.

Takové vyhlídky čekají na člověka, který v autě čelně narazí do pevné překážky.

Co na tom, že je na tachometru pouhých 30 kilometrů v hodině.

Stovkám zbytečných smrtí na silnicích chce zabránit projekt Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Prázdniny se simulátorem. "Chceme varovat řidiče před negativními výsledky lidské hlouposti: nepřipoutat se a zabít se kvůli tomu v autě," říká prezident automotoklubu Oldřich Vaníček.

Řidiči mají možnost si zdarma na simulátoru nárazu vyzkoušet, jaké to je, když ve třicetikilometrové rychlosti nabourají. Samozřejmě se zapnutými bezpečnostními pásy. Po 3,5 metru dlouhé nakloněné rampě s nimi sjede vozík, který na konci zastaví náraz. Pohybuje se sice jen rychlostí 12 kilometrů v hodině, síla nárazu však odpovídá "třicítce" ve skutečném autě.

"V okamžiku nárazu působí na člověka až desetinásobné přetížení," tvrdí Hana Bendlová z automotoklubu.

"Opravdu se nám stává, že mnoho řidičů odchází a říkají, že už na pásy určitě nikdy nezapomenou," říká Peter Urbánek, který simulátor nárazu obsluhuje.

***

Prázdniny se simulátorem

KDY A KDE?

***

Jeho slova potvrzuje Petr Novák, jeden z řidičů, kteří si simulátor vyzkoušeli. "Překvapilo mě to: ten náraz jsem čekal rozhodně menší. Pásy si zapínám a tohle mě o jejich nutnosti určitě přesvědčilo," řekl bezprostředně po zážitku.

Každý druhý bez pásů

Petr Novák patří mezi tu lepší polovinu českých řidičů. Celých padesát procent se totiž podle statistik v autě vůbec nepoutá. "To číslo je vysoké. Díky osvětě se ale začíná situace lepšit. Ještě před dvěma lety jezdilo bez pásů podstatně více lidí," tvrdí Vaníček.

NÁRAZ VE TŘICÍTCE. S bezpečnostními pásy to s vámi na trenažéru jen "trhne". Když se podobná věc stane nepřipoutanému řidiči ve voze, zraní se nebo i zemře.

Kategorii "nepřipoutaní" dobře znají i statistiky dopravních nehod. Jen loni zemřelo na našich silnicích 1319 lidí, z toho 332 nebylo v době havárie připoutáno. "Osmdesát procent z nich by dnes žilo, kdyby si nezapomněli před jízdou zapnout pás," tvrdí Vaníček.

Ve většině vyspělých evropských zemí dbají řidiči o vlastní zdraví mnohem více: pásy používá asi osmdesát procent z nich. Proč takový rozdíl?

"U nás se neberou dopravní předpisy jako zákon, který by byl na stejné úrovni s ostatními," říká odborník na dopravní bezpečnost Jaroslav Hořín. "Porušování pravidel na silnici mnoho lidí považuje za frajeřinu. Situaci rozhodně nepomáhá to, když se známé osobnosti v médiích chlubí tím, kolik předpisů stihly porušit," dodává.

Akce autoklubu poběží celé prázdniny a postupně objede desítky míst v celém Česku. Simulátor si budou řidiči moci vyzkoušet u několika benzinových pump, před hypermarkety nebo na festivalech.

Jízda bez pásů je krásný sport. Zlomte vaz!

Čeští řidiči podceňují význam a funkci prvků pasivní bezpečnosti a ve srovnání se zeměmi západní a severní Evropy je používají v daleko menší míře. Z dopravních výzkumů vyplývá, že v případě použití bezpečnostního pásu řidičem či spolujezdcem je závažnost nehod výrazně nižší.

Nejvyšší závažnost (nebo též nebezpečnost) nehod v silničním provozu je u spolujezdců sedících na předním sedadle, a to nepřipoutaných. Závažnost jejich nehod je téměř 5x vyšší, než u stejné kategorie spolujezdců, ale připoutaných.

Osobní automobily - použití pásů, rok 2003 Počet usmrcených na 1000 osob
řidiči s pásy

1,1

řidiči bez pásů

16,4

spolujezdci vpředu, připoután

9,1

spolujezdci vpředu, nepřipoután

50,8

spolujezdci vzadu, připoután

5,9

spolujezdci vzadu, nepřipoután

22,9

dítě vzadu, v sedačce

4,0

dítě bez sedačky

7,4

děti celkem, spolujezdci

6,6

V roce 2003 bylo Policii ČR nahlášeno 195.851 nehod, při kterých bylo 1.319 osob usmrceno, 5.253 těžce zraněno a 30.312 zraněno lehce. Odhad způsobené hmotné škody je ve výši 9,33 mld Kč.

Z celkového počtu 1 319 osob usmrcených při nehodách v silničním provozu bylo

* 479 řidičů osobních automobilů, z toho 200 řidičů nebylo při nehodě připoutáno,
* 271 spolujezdců v osobních automobilech, z toho jich 132 nebylo při nehodě připoutáno.

Zdroj: Autoklub ČR

Řidiči mají možnost si zdarma na simulátoru nárazu vyzkoušet, jaké to je, když ve třicetikilometrové rychlosti nabourají. Samozřejmě se zapnutými bezpečnostními pásy. Po 3,5 metru dlouhé nakloněné rampě s nimi sjede vozík, který na konci zastaví náraz. Pohybuje se sice jen rychlostí 12 kilometrů v hodině, síla nárazu však odpovídá "třicítce" ve skutečném autě.

"V okamžiku nárazu působí na člověka až desetinásobné přetížení," tvrdí Hana Bendlová z automotoklubu.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...