Celoroční svícení = méně nehod, méně mrtvých

  • 1039
Už od konce března nemáme nakázáno svítit. Je to správné nebo ne? Hlasování na auto.idnes.cz dopadlo přibližně jedna ku jedné. Stálé svícení přispívá především ke zvýšení bezpečnosti na našich silnicích, polovina řidičů (viz naše anketa) to ovšem nechce pochopit či akceptovat.

Vidět a být viděn

Současný zákon ponechává na úvaze každého řidiče, jestli za nesnížené viditelnosti v období letního času pojede s rozsvícenými světly nebo svítit nebude.

Jakékoliv přesné definování „snížené viditelnosti“ je objektivně zcela nemožné, jde vždy o subjektivní pocit.

Už samotná jízda na našich silnicích je malým dobrodružstvím. Každý, byť sebemenší krok vedoucí k vyšší bezpečnosti je tedy jednoznačným přínosem.

"Neviděl jsem ho..."

Podle policejních statistik je přibližně polovina dopravních nehod spojená s vyjádřením viníka nebo účastníka dopravní nehody: „Neviděl jsem ho.“ U křižovatek je takto argumentováno v osmi případech z deseti.


Denní svícení a oslňování

Tvrzení, že nás protijedoucí

Auto, které svítí, je lépe vidět za všech okolností, za všech situací, v každé roční době i za každého počasí.

auto může oslnit, neobstojí.
Když někdo svítí ve dne a oslní nás, má buď zapnuta dálková světla nebo má světla špatně seřízená.

Lékaři potvrzují, že běžné denní sluneční světlo vykazuje podstatně silnější oslňující efekt, než jaký může tlumené světlo vůbec vytvořit.

Při správném nastavení tlumených potkávacích světel je možné za denních světelných podmínek a pro zdravé oko oslnění do vysoké míry vyloučit.

Jak na to jdou v Evropě

Následující tabulka shrnuje situaci v evropských zemích a v USA:
Slabě psané údaje jsou ze září 2002, silně psané pak ke dni 20. dubna 2004.

Belgie svícení povinné pro motocykly a mopedy
Dánsko povinné
Estonsko povinné
Finsko povinné
Francie opovinnostipro automobily se uvažuje
Chorvatsko doporučeno
Island povinné
Itálie povinné na dálnicích a rychlostních komunikacích
Litva povinné jen v zimním období
Lotyšsko povinné
Lucembursko svícení povinné pro motocykly a mopedy
Maďarsko povinné mimo obce
Německo svícení povinné pro motocykly a mopedy, opovinnostipro automobily se uvažuje
Norsko povinné
Polsko povinné jen v zimním období
Portugalsko svícení povinné pro motocykly a mopedy, použití světel v zastavěných oblastech ve dne je pro automobily zakázáno
Rakousko svícení povinné pro motocykly a mopedy, opovinnostipro automobily se uvažuje
Rumunsko svícení povinné pro motocykly, opovinnostipro automobily se uvažuje
Řecko použití světel v zastavěných oblastech je ve dne zakázáno
Slovinsko povinné
Srbsko svícení povinné pro motocykly
Švédsko povinné
Švýcarsko doporučené
Turecko doporučené
USA ve většině států je doporučené

Pokuty za nedodržení povinnosti jet s rozsvícenými světly

V závorkách je uvedena výše pokut za nedodržení povinnosti jet s rozsvícenými světly: Norsko (108 Euro), Dánsko (70 Euro), Švédsko (45Eeuro), Finsko (50 Euro), Island (60 Euro), Itálie (32 Euro), Polsko (50 Euro), Slovinsko (22 Euro), Maďarsko (40Euro).

(Poznámka: údaje jsou z roku 2002)

Něco málo čísel

Ti, co svítí i ve dne, jsou rozhodně lépe vidět. Příčinou 50 % všech nehod, a zejména 80 % všech srážek na křižovatkách, ke kterým došlo během dne, byla skutečnost, že řidiči viděli druhé vozidlo příliš pozdě nebo vůbec ne.

Studie dokazují, že automobil, který při jízdě ve dne není osvětlen, je objektem smrtelné dopravní nehody o 25 % častěji než automobil, který osvětlen je. V případě těžkých dopravních nehod je neosvětlený automobil jejich objektem dokonce o 50 % častěji než automobil, který svítí.

Ze statistik vyplývá, že v 9 zemích nastal pokles počtu nehod s více účastníky při rozsvícených světlech ve dne o 10 - 15 % (u chodců o 10 - 20 %, cyklistů 2 - 19 %, motocyklistů 20 %).

Při vyhodnocení 24 studií, týkajících se tohoto problému, bylo zjištěno, že při 100 % používání celoročního denního svícení by mohlo být v Evropě za 1 rok méně o 24,6 % mrtvých (tj. 5 500 osob), o 20,0 % méně zraněných (tj. 155 000 osob) a 12,4 % nehod s více než jedním účastníkem ve dne, se společenským přínosem 5 mld. EUR ročně (poměr náklady / přínosy 1:1,8).

Zajímavým argumentem by pro šetřivý český národ byla inspirace z USA.  Americké pojišťovny poskytují slevy na pojistném u aut, která jsou vybavena automatickým rozsvěcováním světel po nastartování.

Proč vůbec svítit?

* včasnější vnímání v bočním zorném poli (periferní vnímání), zejména protijedoucích aut a při odbočování
* lepší schopnost vnímání, zvláště za snížené viditelnosti (např. proti nízko stojícímu slunci)
* včasnější rozpoznatelnost při střídání světla a stínu („tunelový efekt“ v lesích a alejích)
* lepší viditelnost v jednotvárné krajině (zvýšení kontrastu)
* přesnější odhad vzdálenosti a rychlosti blížících se vozidel
* jasné rozpoznání pohybu dopravních prostředků (rozlišení jedoucích a stojících vozidel).


Co celoroční svícení přinese?

* snížení celkového počtu nehod o 10 až 15 % v důsledku snížení počtu nehod způsobených čelním nárazem, nehod při odbočování vlevo a srážek s automobily jedoucími v protisměru, nehod na pravoúhlých průsečných křižovatkách,
* menší závažnost nehod mimo obec,
* méně nehod cyklistů a chodců.

Snížení počtu smrtelných dopravních nehod o 10 - 15 % představuje v České republice více než 100 lidských životů ročně.

ENERGETICKÁ BILANCE OSVĚTLENÉHO VOZIDLA

Jako modelový příklad uvažujme nejoblíbenější vůz na trhu s ojetými automobily - Škodu Favorit.

Škoda Favorit v provedení GLX:
2 žárovky (nejčastěji halogenové H4) vpředu (2 x 65 W), 2 žárovky v koncových světlech vzadu (2 x 15 W), 2 žárovky parkovacích světel vpředu (2 x 10 W), 2 žárovky osvětlení zadní registrační značky (2 x 10 W), několik žárovek osvětlení palubní desky a různých ovládacích prvků (asi 30 W) - celkem tedy 230 W elektrického výkonu.

Motor favoritu disponuje výkonem 44 kW při 5 000 otáčkách. Pokud auto svítí, je tedy schopno maximálního výkonu 43,77 kW. Automobil ovšem málokdy provozujeme v režimu maximálního výkonu. Průměrně můžeme předpokládat zvýšení spotřeby o 0,5 litru / 100 km.

Zdroj: Autoklub ČR


***

POZNÁMKA:

Vážení čtenáři,
v původní verzi textu došlo k uvedení mylné informace.

Ve výpočtu "Energetické bilance osvětleného vozidla" bylo uvedeno, že průměrná spotřeba vozidla při celodenním svícení vzroste o 0,1 litru.

Text vychází z údajů poskytnutých Autoklubem ČR. Při původním výpočtu byly nesprávně zanedbány některé další faktory ovlivňující spotřebu. Reálný nárůst spotřeby při celodenním svícení by tedy měl být přibližně 0,5 litru paliva na sto kilometrů.

Tímto se redakce Auto.iDNES.cz čtenářům omlouvá