Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koruna oslabuje, auta zatím zdražovat nebudou

  9:47aktualizováno  9:47
Současné oslabování české měny vůči euru i dolaru zřejmě ceny aut v nejbližší době nezvýší, ale v případě dlouhodobějšího poklesu se mu asi nevyhnou. Rychleji se to projeví ve vyšších cenách náhradních dílů a doplňků. Vyplývá to z informací poradenské firmy PwC a jednotlivých prodejců.

Opel dokonce zlevnil základní provedení astry. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Automobilky postupně v minulém roce do cen zahrnuly oslabení, které následovalo po intervencích ČNB, ale naposledy ceny většinou zvyšovaly na přelomu roku. Současný propad koruny je podle Vojtěcha Opleštila z PwC sice pro obchodníky opět nepříjemný, ale od začátku roku jde pouze o necelá tři procenta.

„V ceně vozu za 300 tisíc korun to dělá devět tisíc. Na jednu stranu to tedy není částka, která by zákazníka odradila od koupi vozu, na druhou stranu obchodníci budou jistě zvažovat, zda kvůli ní oznamovat zdražení, zejména ve velmi konkurenčních segmentech, jako je nižší střední třída. Navíc mohou ještě zhruba čtvrt roku dobíhat objednávky za původní ceny,“ podotkl.

„Padající kurz koruny je pro nás samozřejmě nevýhodný, zatím se však snažíme ceny držet a nepřenášet zátěž na zákazníky. V prvním čtvrtletí tak žádné zvyšování cen neplánujeme,“ řekl mluvčí českého Fordu Martin Linhart. Opel podle mluvčího Martina Hejrala od nového roku dokonce zlevnil základní motorizaci modelu Astra o 11 tisíc korun. „Je jasné, že pokud vývoj kurzu bude pokračovat takto negativním směrem jako doposud, nebude možné současné výhodné ceny dlouhodobě udržet,“ dodal.

„Kurz koruny pečlivě sledujeme, ale ceníky zatím měnit nebudeme. Vozy Volkswagen tak koupí zákazník za stejnou cenu jako v loňském roce. Do budoucna ale nemůžeme vyloučit, že se klesající kurz koruny do našich ceníků může promítnout,“ reagoval podobně šéf VW osobní vozy Daniel Harant.

S letoškem změnilo ceník několik značek. Ani jedna z nich nesáhla k plošnému zdražování. Většinou zvýšily ceny pouze několika modelů nebo verzí, často navíc zájemce o nové auto dostane kompenzaci.

Aktuální kurz české měny je 28,3 Kč/EUR a 23,9 Kč/USD. Bude-li koruna dále oslabovat, je podle Opleštila zdražení nevyhnutelné, protože marže ze samotného prodeje osobních aut již dávno nedosahují takových výší, aby je mohli obchodníci zahrnout v cenách. Rychleji než v cenách aut se slabší koruna projeví v cenách náhradních dílů a doplňků, které se objednávají podle aktuální poptávky a cena se kalkuluje zpravidla v eurech či dolarech a přepočítává aktuálním kurzem.

Autoři: ,


Témata: Opel


Nejčtenější

Výrobní linka v kolínské automobilce TPCA (ilustrační snímek)
Potvrzeno. Češi vyrobili nejvíce aut v historii, čekají zpomalení

Český automobilový průmysl zaznamenal loni další historický rekord. Výroba za loňský rok vzrostla o osm procent, celkem tuzemské automobilky vyrobili 1,35...  celý článek

Legendární Crocker jde na jaře do dražby, továrna v Kalifornii jich vyrobila...
Modrý Mauricius mezi motorkami jde do dražby. Cena je 15 milionů korun

Americký veterán Crocker V-twin je ve světě motocyklů podobnou legendou, jako je mezi sběrateli známek Modrý Mauricius. V aukci Bonhams se za motocykl se...  celý článek

Sraz maluchů
Polský hrdina Maluch odvezl celou rodinu a na střeše ledničku

Na délku jen o málo překonává třímetrovou hranici a vejde se na parkovací místo po jakémkoliv voze s výjimkou dvoumístného Smartu. Na rozdíl od něj však řidič...  celý článek

Donald Trump při tiskové konferenci v New Yorku (11. ledna 2017)
Trump varuje německé automobilky: Auta z dovozu vám zdaníme 35 procenty

Nastupující americký prezident Donald Trump pohrozil německým výrobcům automobilů zavedením vysokého cla na dovoz do Spojených států. „Můžete vyrábět auta pro...  celý článek

Valeo XtraVue
VIDEO: Volný prostor předjíždění si ověříte z kamery toho vpředu

Až budou auta připojená k internetu, propojená mezi sebou a se vším kolem (platforma V2X), bude možné předejít mnoha patáliím na silnici. Valeo představilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.