Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koruna oslabuje, auta zatím zdražovat nebudou

  9:47aktualizováno  9:47
Současné oslabování české měny vůči euru i dolaru zřejmě ceny aut v nejbližší době nezvýší, ale v případě dlouhodobějšího poklesu se mu asi nevyhnou. Rychleji se to projeví ve vyšších cenách náhradních dílů a doplňků. Vyplývá to z informací poradenské firmy PwC a jednotlivých prodejců.

Opel dokonce zlevnil základní provedení astry. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Automobilky postupně v minulém roce do cen zahrnuly oslabení, které následovalo po intervencích ČNB, ale naposledy ceny většinou zvyšovaly na přelomu roku. Současný propad koruny je podle Vojtěcha Opleštila z PwC sice pro obchodníky opět nepříjemný, ale od začátku roku jde pouze o necelá tři procenta.

„V ceně vozu za 300 tisíc korun to dělá devět tisíc. Na jednu stranu to tedy není částka, která by zákazníka odradila od koupi vozu, na druhou stranu obchodníci budou jistě zvažovat, zda kvůli ní oznamovat zdražení, zejména ve velmi konkurenčních segmentech, jako je nižší střední třída. Navíc mohou ještě zhruba čtvrt roku dobíhat objednávky za původní ceny,“ podotkl.

„Padající kurz koruny je pro nás samozřejmě nevýhodný, zatím se však snažíme ceny držet a nepřenášet zátěž na zákazníky. V prvním čtvrtletí tak žádné zvyšování cen neplánujeme,“ řekl mluvčí českého Fordu Martin Linhart. Opel podle mluvčího Martina Hejrala od nového roku dokonce zlevnil základní motorizaci modelu Astra o 11 tisíc korun. „Je jasné, že pokud vývoj kurzu bude pokračovat takto negativním směrem jako doposud, nebude možné současné výhodné ceny dlouhodobě udržet,“ dodal.

„Kurz koruny pečlivě sledujeme, ale ceníky zatím měnit nebudeme. Vozy Volkswagen tak koupí zákazník za stejnou cenu jako v loňském roce. Do budoucna ale nemůžeme vyloučit, že se klesající kurz koruny do našich ceníků může promítnout,“ reagoval podobně šéf VW osobní vozy Daniel Harant.

S letoškem změnilo ceník několik značek. Ani jedna z nich nesáhla k plošnému zdražování. Většinou zvýšily ceny pouze několika modelů nebo verzí, často navíc zájemce o nové auto dostane kompenzaci.

Aktuální kurz české měny je 28,3 Kč/EUR a 23,9 Kč/USD. Bude-li koruna dále oslabovat, je podle Opleštila zdražení nevyhnutelné, protože marže ze samotného prodeje osobních aut již dávno nedosahují takových výší, aby je mohli obchodníci zahrnout v cenách. Rychleji než v cenách aut se slabší koruna projeví v cenách náhradních dílů a doplňků, které se objednávají podle aktuální poptávky a cena se kalkuluje zpravidla v eurech či dolarech a přepočítává aktuálním kurzem.

Autoři: ,


Témata: Opel


Nejčtenější

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Další z rubriky

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.