Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Benzin je drahý jako nikdy, nejvíc ho ušetříte klidnou jízdou

  15:00aktualizováno  15:00
Ceny paliv vyskočily, benzin je nejdražší v historii a u některých čerpacích stanic svítí na stojanech i čtyřicítková cifra. Připravili jsme proto pro vás rychlokurz úsporné jízdy od těch, kteří s lehkou nohou musí jezdit neustále. Od taxikářů.

Aleš Řeřicha má velkého kombíka se silným turbodieselem,  přesto dokáže v přetíženém městském provozu jezdit se spotřebou kolem sedmi a půl litru. A co podle něj v boji za co nejmenší spotřebu spolehlivě funguje?

"Jednoznačně nejvíc uspoří klidná jízda a lehká noha na plynovém pedálu," říká bez zaváhání pražský taxikář. Důležité je prostě jezdit pomalu a hlavně plynule. Namísto brzdění podřazovat, sledovat otáčky a nastudovat si výkonovou a momentovou křivku svého motoru.

Když máte auto se silným motorem (velkoobjemový benziňák nebo turbodiesel), který má vysoký točivý moment, auto se lehce rozhýbá už v nízkých otáčkách a motor nemusíte tolik vytáčet a šetříte. Naopak, malý motor musíte víc "honit" ve vysokých otáčkách, aby auto rozjel. To se pak ale v nádrži objeví vír a naložená tříválcová fabia jede po dálnici stotřicet za jedenáct litrů.

"Velkou úsporu dělá to, že řidič nepřidává moc plyn, akceleruje postupně a plynule," radí Aleš Řeřicha.

Že se nechcete "courat"? Rychlou jízdou neušetříte ani moc času. Na cestě po dálnici z Prahy do Brna ušetříte zrychlením ze 130 na 150 km/h jen 12 minut. Spotřeba ovšem půjde výrazně nahoru, třeba i o dva litry na 100 km. Jízda devadesátkou ušetří oproti 110kilometrové rychlosti třeba čtvrtinu paliva.

"Dojíždím na semafory se zařazeným rychlostním stupněm," zdůrazňuje pražský taxikář, který podle vlastních slov patří k nespěchavým řidičům. Podle Řeřichy je brzdění s pomocí podřazování jednou z nejúčinnějších metod úspory.

Když máte auto se silným motorem, který má vysoký točivý moment, auto se lehce...

Z toho také vyplývá, že když máte auto s automatem, moc spořit nemůžete. Motor si s převodovkou jedou po svém, elektronický mozek automatu má svůj program, podle kterého řadí. A nevidí tak jako řidič, že ho třeba čeká kopec. Snad u všech moderních automatů můžete zvolit manuální režim převodovky, ten ale každého brzy omrzí i proto, že převodovka poslouchá na pokyn řidiče jen když chce.

"Automat si řadí sám a spotřeba se nedá ovlivnit, u takového auta je to o noze řidiče," dodává Václav Horáček, majitel taxislužby Kurýr Taxi. "Rozdíl ve spotřebě je v absolutních číslech do jednoho litru," upřesňuje.

Fotogalerie

Tempomat při běžné jízdě pomáhá, ale když chcete jet opravdu úsporně, raději ho vypněte. Tempomat totiž udržuje stále stejnou rychlost kopec nekopec. Pravačka úsporného řidiče ale může na změny profilu silnice reagovat. "Do kopce se snažím nepřidávat, takže i trochu zpomalím, naopak při jízdě z kopce mám nohu na plynu ve stejné poloze, ale auto jede rychleji," popisuje Řeřicha. To, co ztratíte zpomalením do kopce, totiž zase doženete zrychlením z kopce, které je vlastně zadarmo.

Černé auto žere víc než světlé

Benzin žerou i otevřená okénka – další tipy na úspornou jízdu čtěte zde

Další položkou významně ovlivňujících spotřebu je podle zkušeností Václava Horáčka, který provozuje také flotilu bílých Audi Tick Tack Taxi, klimatizace. Pro pohodlí klientů musejí být taxíky vychlazené. Pokud ale v autě netrávíte dlouhé hodiny, mnohdy stačí jen zapnout ventilaci.

Klimatizaci navíc ne všichni dobře snášejí. Pokud je to možné, raději zaparkujte auto do stínu. Anebo s vyjetím na chvilku otevřte všechna okénka a interiér od horkého vzduchu intenzivně vyvětrejte. Je totiž rozdíl, zda klimatizace chladí interiér ze čtyřicetistupňového horka, nebo jen dvaatřicetistupňového. Podle německého autoklubu ADAC zvýší spotřebu paliva hlavně první minuty po zapnutí klimatizace ve vyhřátém, na slunci zaparkovaném autě až o čtyři litry.

Aleš Řeřicha také radí vypínat veškeré nepotřebné elektrické přístroje. Velkým žroutem je třeba vyhřívání sedadel.

Už i v nízkých městských rychlostech, ve kterých se většina taxikářů pohybuje, hraje svou roli aerodynamika. Že kolo připevněné na zahrádce spotřebu zvýší je jasné. Ovlivní ji ale i zdánlivě malý žlutý nápis TAXI na střeše. "Staré transparenty musely být připevněné na hrazdě, když jste je dal dozadu, měl jste o čtvrt litru nižší spotřebu," prozrazuje něco z taxikářské latiny Aleš Řeřicha. Dnes už ale většina taxikářů jezdí s magnetickými "lampiony".





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.