Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ceny benzinu přiměly řidiče šetřit

aktualizováno 
Ceny benzinu a nafty letos lámaly rekordy, což mnohé řidiče donutilo omezit jízdy autem.
Ceny benzinu a nafty letos lámaly rekordy, což mnohé řidiče donutilo omezit jízdy autem. Z průzkumů přitom plyne, že hustota provozu nepoklesla ve velkých městech, ale na venkově ano. To znamená, že méně se jezdí v oblastech, kde jsou lidé na automobilech závislí víc než v centrech, v nichž není tak velký problém přestoupit do metra, autobusu, trolejbusu nebo do tramvaje.

Důkazem toho, že lidé letos méně cestují autem, je pokles prodeje benzinu, jehož spotřeba za prvních devět letošních měsíců klesla proti stejnému období loňského roku o šest procent. Přitom devadesátá léta dosud byla ve znamení růstu tržeb u čerpacích stanic. V letech 1992 až 1997 vždy v meziročním srovnání k pumpám přijíždělo víc a víc zákazníků. První pokles přinesl rok 1998, ale v následujícím roce prodej opět vyšplhal na rekordní úroveň, zatímco letošek přinesl už zmíněné omezení. Současný nižší zájem o automobilovou dopravu potvrdila také anketa na internetovém serveru iDNES: 66 procent z 580 čtenářů uvedlo, že od té doby, kdy se cena benzinu vyšplhala na současnou úroveň, jezdí méně, 26 procent dalších využívá auto stejně jako v minulosti a zbylých osm procent účastníků ankety tvrdí, že jezdí víc než dřív. Tržby klesají na venkově Spotřeba nafty přitom oproti loňsku vrostla o necelá čtyři procenta. "Došlo k oživení průmyslu, víc jezdí nákladní auta. Ale jinak lidé mají méně peněz, a tak i auto používají skromněji. Týká se to především menších měst a obcí. Od majitelů venkovských pump často slyšíme, že prodávají méně paliva než v minulosti," konstatuje Miloš Podrazil, generální sekretář Asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, která zastupuje prodejce pohonných hmot. "Myslím, že vliv cen paliv na to, jak moc či málo se jezdí, je minimální. A platí to jak pro Česko, tak pro zahraničí," oponuje ředitel Autoklubu České republiky Radek Ječmínek. "Lidé totiž často nemají jinou šanci než cestovat autem. Pokud se někde opravdu jezdí méně, asi je to v menších obcích a na vesnicích," potvrzuje Radek Ječmínek a připomíná, že více než padesát procent ceny paliva vybírá na poplatcích stát. "Daňové zatížení benzinu přitom je v Evropě ještě vyšší než v tuzemsku," doplňuje.

Kdo málo jezdil, ten jezdí ještě méně

"Také máme informace o tom, že se méně jezdí soukromými motorovými vozidly, ale zatím to nikdo přesně nepotvrdil," tvrdí Jaroslav Heinrich z brněnského Centra dopravního výzkumu. "Asi se to nejvíce týká těch řidičů, kteří dříve najeli zhruba pět tisíc kilometrů ročně, ale dnes jsou nuceni jezdit maximálně tři tisíce." Průměrný český řidič absolvuje kolem deseti tisíc kilometrů ročně. "Bohužel, méně dnes mohou jezdit ti, kteří bydlí v malých obcích, kde dřív jezdil autobus třeba i desetkrát denně, zatímco dnes je k dispozici jen ráno a večer," konstatuje Jaroslav Heinrich. Jak takoví lidé řeší dopravu, to není podle názoru dopravních expertů zcela jasné. "V nejhorším případě se třeba i vzdají práce, za kterou dojížděli, a zůstávají doma na podporách. Kupovat drahý benzin a cestovat za prací autem se jim už prostě nevyplatí," odhaduje Jaroslav Heinrich.

Podnikatelé musí cestovat za každou cenu

Jak se ukazuje - stále převládá většina řidičů, kteří budou jezdit i za dražší benzin, než je nyní. "Kdo jezdí služebně, ten cesty autem omezit nemůže. Ani když bude litr benzinu za čtyřicet korun," domnívá se Jaroslav Heinrich. "Ale musí se to zákonitě projevit v jejich vyšších nákladech, tedy i v cenách produktů, které jejich firmy nebo zaměstnavatelé prodávají," upozorňuje Radek Ječmínek.

***

Dárek pod stromeček dostali majitelé vozů s benzinovými motory těsně před Vánocemi. Například v blízkosti Mladé Boleslavi ceny poklesly až k šestadvaceti korunám za litr. Ale třeba v Praze byl pokles cen benzinu minimální, zato naftu některá čerpadla prodávala dráž než Natural 95.

Vývoj prodeje benzinu 1989-2000, ceny Naturalu 95 a nafty 1)

Rok Prodané množství Meziroční změna (%) Natural 95 (Kč) Nafta (Kč)
(tis. tun)

1989 1194 - 9 3) 7,50
1990 1184 -1 13,50 3) 9
1991 1046 -12 18 3) 15
1992 1296 +24 18 3) 15
1993 1418 +9 19,80 3) 15,40
1994 1674 +16 19,40 15,65
1995 1676 0 19,30 15,70
1996 1847 +10 20,70 16,40
1997 1937 +5 23,10 19,40
1998 1782 -8 21,20 17,50
1999 1972 +11 24,50 19,80
2000 - -6 2) 29,90 23,95

Poznámka: 1) ceny v srpnu uvedených roků, 2) srovnání údajů za leden až září, 3) do roku 1993 ceny olovnatého benzinu Super 96
Pramen: Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, Český statistický úřad

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.