Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autem na dovolenou: natankujte v Česku, hodně drahá je Itálie

aktualizováno 
I na cestě na dovolenou se dá ušetřit. Stačí si naplánovat, kde tankovat. Mnohdy stačí nabrat plnou nádrž ještě před hranicí. Přinášíme aktuální přehled evropských cen benzinu a nafty.
Při cestě na dovolenou není třeba počítat jen s náklady na palivo, ale také s placením za použití dálnic (známky, mýtné).

Při cestě na dovolenou není třeba počítat jen s náklady na palivo, ale také s placením za použití dálnic (známky, mýtné). | foto: AP

Čeští motoristé letos při cestách na dovolenou zaplatí za pohonné hmoty řádově o jednotky korun za litr méně než loni, a to i přes očekávaný růst cen v letních měsících. „Vzhledem k vývoji cen ropy a pohybu eura i dolaru k naší měně očekáváme mírné zvýšení cen pohonných hmot pro letní měsíce tohoto roku. Ceny by se tak měly zvýšit o 50 haléřů až korunu za jeden litr. I tak však budeme tankovat levněji než loni a v některých státech i předloni,“ říká Igor Sirota z ÚAMK.

„Mezi jednotlivými členskými státy EU obecně panují markantní rozdíly, a proto je dobré si nákup pohonných hmot před dovolenou dobře promyslet,“ radí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon.

„Dovolenkářům, kteří vyrážejí autem k moři směrem na jih, nezbývá než doporučit tankovat co nejblíže českým hranicím. Zatímco u rakouských sousedů je cena vyšší o 2,12 koruny za litr, v Chorvatsku už je to téměř o pět korun více,“ varuje. Dlouhodobě druhá nejvyhledávanější dovolenková destinace Čechů, Itálie, má litr benzinu dokonce o bezmála 12 korun dražší a patří k vůbec nejdražším. V Rusku stojí pohonné hmoty dokonce okolo 15 korun za litr. Zato nejdražší benzin natankujete v Norsku, kde cena přeskočila padesátikorunovou hranici.

Řidiči tankující naftu naopak podle Durakoviće tak opatrní být nemusejí. Při cestách na jih v populárním Chorvatsku za litr dieselu například zaplatí ani ne o korunu více než u nás, v přepočtu 33,90 Kč. Levněji než v Česku se dá nafta pořídit například u polských čerpacích stanic, kde litr v současné době vychází na pouhých 31 korun. V Rakousku je možné po cestě k moři ušetřit bezmála korunu na litru. „Nafta je pak nejdražší nejen v Norsku, ale i ve Velké Británii,“ dodává Petr Vomáčka z ÚAMK.

V cenách za naftu se dlouhodobě držíme bezpečně nízko pod evropským průměrem, podle nějž se ceny pohybují okolo 35,44 Kč.

Nejaktuálnější přehled průměrných cen paliv sestavil německý autoklub ADAC (stav k 25. červnu). Místní ceny se samozřejmě mohou měnit.

Země Benzin Nafta
Belgie 1,52 € 1,27 €
Dánsko 1,63 € 1,37 €
Německo 1,46 € (E10) 1,22 €
Francie 1,45 € 1,28 €
Itálie 1,71 € 1,54 €
Chorvatsko 1,38 € 1,23 €
Lucembursko 1,25 € 1,09 €
Nizozemí 1,75 € 1,37 €
Rakousko 1,29 € 1,18 €
Polsko 1,15 € 1,13 €
Švýcarsko 1,50 € 1,51 €
Slovinsko 1,37 € 1,23 €
Španělsko  1,32 € 1,19 €
Česká republika 1,20 € 1,18 €
Zdroj: ADAC, 1 € = 27,30 Kč

Obecně platí, že se dráže tankuje na dálnici, takže často stačí sjet pár set metrů do obchodní zóny nebo města a natankovat tam. O uplynulém víkendu stál u Mnichova litr naturalu u dálniční benzinky (Agip) 1,509 eura, o pár kilometrů dál v obchodní zóně u dálnice byl u značkové čerpačky (Esso) za 1,399 eura.

Pokud platíte kartou, raději se předem u obsluhy ujistěte, že kartu příjme a terminál funguje. Na malých benzinkách občas podmiňují platbu kartou určitým odběrem paliva.

Ve Francii a Itálii občas nejde platit běžnými druhy karet, je to specialita hlavně italských samoobslužných benzinek. O víkendech v Itálii často na malých čerpačkách nenatankujete, pokud nemáte hotovost. Pak nezbývá než jet nabrat palivo na dálnici. Tam si dávejte pozor na stojany s obsluhou, u kterých vám čerpadlář natankuje, cena za litr bývá vyšší než u těch označených jako „self-service“.

Stejně jako v Česku narazíte i v zahraničí na benzinky, u kterých je v noci třeba platit předem. Na švýcarských benzinkách občas nechtějí přijímat při platbě v hotovosti příliš velké bankovky.

Další postřehy a zkušenosti z tankování v zahraničí pište do diskuze pod článkem.





Nejčtenější

Trend dneška: videokamery do auta. Od nehody vás nezachrání, ale při dokazování...
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna

Motoristé zřejmě budou muset opět platit České kanceláři pojistitelů za nepojištěná vozidla. Obnovu příspěvku schválila Sněmovna v poslanecké novele zákona o...  celý článek

Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post
Zkusili jsme německou poštovní dodávku. Elektromobil, který dává smysl

Boxberg (Od zpravodaje iDNES.cz) Taková auta se dnes vlastně ani nevyrábějí. Jednoduchá, účelná, postavená přesně k tomu, pro co mají být určena. Vlastně není divu, že se německá pošta...  celý článek

Autonomní koncept Volkswagen Sedric
Výrobcům elektroaut budou chybět baterky. Potřebují 40 gigatováren Tesly

Téměř všechny automobilky plánují v nejbližších letech ofenzivu elektromobilů, ale ke splnění těchto plánů jaksi chybí dostatek baterií. Volkswagen přiznal, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.