Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stále mladé auto levněji: dvouleté ojetiny jsou hit

  15:20aktualizováno  15:20
Zájem o dvouleté ojetiny roste, a tak ceny pomalu stoupají. Výjimkou jsou škodovky, které ovšem stále kralují českému trhu ojetých aut.

Ford Focus patří k nejžádnějším ojetinám na trhu, možná i proto, že ztrácí velmi rychle na ceně jako ojetý. | foto: Ford

"V roce 2012 u nás došlo k mírnému meziročnímu nárůstu cen ojetých vozidel," vyplývá z analýzy české pobočky společnosti LeasePlan, která je největším poskytovatelem operativního leasingu automobilů.

V České republice má ve flotile víc než 17 tisíc vozů a loni prodala na tuzemském trhu ojetin přibližně čtyři tisíce aut starých dva až pět let, která zákazníci vrátili po skončení leasingu.

Ceny vozidel starších 42 měsíců podle analýzy v podstatě stagnovaly, během roku vzrostly přibližně o jedno procento. Oproti tomu ceny vozů mladších 42 měsíců narostly o víc než pět procent, ukázala statistika LeasePlanu.

"Potvrzuje to dlouhodobý trend zvyšujícího se zájmu o velmi zachovalá mladší ojetá vozidla. Za taková jsou zákazníci ochotni zaplatit víc," komentuje autor analýzy Daniel Prostějovský.

Magickou hranicí jsou pro všechny obchodníky s ojetými auty právě dva roky stáří. "K nejvýraznějšímu snížení ceny vozidla dojde v prvních dvou letech provozu, na jejichž konci činí hodnota vozidla jen zhruba 70 procent původní kupní ceny," říká Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO. Podle statistik také prodeje ojetých aut do dvou let stáří rostou.

Škoda stále vládne, ceny klesají

Celkový růst zůstatkových cen táhly podle LeasePlanu zahraniční značky. Ze škodovek na poslední chvíli mírné povyrostla odcházející generace octavie. "Ovšem pouze v kategorii do 42 měsíců. Starší vozy naopak postihl pokles, takže celkově zůstala úroveň zůstatkových cen Škody Octavia stejná jako v roce 2011," popisuje.

"Hůř se vedlo ostatním mladoboleslavským modelům. Průměrná zůstatková cena superbu poklesla o více než sedm procent a fabie o více než pět procent." Fabie podle odborníků táhnou dolů především dieselové varianty, které měly vyšší pořizovací cenu, ale na trhu ojetin se prodávají prakticky za stejnou sumu jako benzinové verze.

Škoda je i podle statistik velkého autobazaru Auto ESA, který má i zvláštní bazar specializovaný jen na škodovky, nejžádanější značkou roku 2012. Její podíl ale o kousek klesl (z 36,5 % v roce 2011 na 34 %). Pořadí dalších značek je podle Auto ESA stejné jako v předchozím roce: po první Škodě následují Ford, VW, Renault, Citroën a Fiat.

Analýza tabulek LeasePlanu potvrzuje, že se v posledních letech smazává rozdíl mezi prodejností tuzemské značky a zahraničních značek.

"Domácí vozidla přitom na trhu ojetin vždy dominovala. Jednoznačně lepší zůstatková cena škodovek je však už minulostí. Tento trend očekáváme i do budoucna," komentuje Prostějovský.

Čeká, že s příchodem nové generace octavie dojde, tak jako před lety, k zrychlenému propadu ceny odchozí generace. Ani fabii nečeká růst. Současná generace totiž bude mít nového nástupce už v příštím roce. "Ve firemních flotilách jsou navíc velmi silně zastoupeny naftové varianty. Lidé poučení servisní náročností starších dieselů s technologií PD nebo Common Rail dávají v kategorii malých vozů přednost benzinovým verzím," prognózuje Daniel Prostějovský.

Nejprodávanějším modelem zůstává podle Auto ESA Škoda Octavia, následovaná fabií. Třetí je v zájmu zákazníků o ojetiny v autobazaru Ford Mondeo, následují VW Passat, Ford Focus, Škoda Felicia, VW Golf, Renault Megane, Opel Astra, Ford Transit a Ford S Max.
 
Poptávku po ojetinách Auto ESA kopírují i cenové statistiky LeasePlanu. Z nejčastěji poptávaných mladých zahraničních ojetin se nejvíce dařilo Volkswagenu Passat. "Je ale pravda, že Volkswagen Passat se s cenou propadl v roce 2011, takže nárůst vidíme spíše jako návrat do původních pozic," upozorňuje Daniel Prostějovský.

Polepšil si také Opel Astra (o necelá dvě procenta). Nejprudší pokles cen mezi zahraničními vozy zaznamenala odcházející generace Fordu Mondeo a také Ford Focus, ten však pouze ve skupině aut starých méně než 42 měsíců. Starší focusy se loni držely na stejných cenách jako v roce 2011.





Nejčtenější

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Další z rubriky

Studebaker Avanti
Avanti je krásné mizerné auto, kterým skončil Studebaker

Jsou tvary, které poznáte poslepu. Po ženském těle je to třeba lahev od coca-coly, jejímž autorem je Raymond Loewy. Z jeho hlavy je taky toto krásné auto s...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Fabia rekordmanka: test škodovky s milionem a čtvrt kilometrů

Slyšeli jsme zkazky o taxikářských mercedesech a volvech s natočeným milionem na tachometru, měli jsme v rukou Škodu Octavia 1.9 TDI s půlmilionem. Ale malou...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.