Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stále mladé auto levněji: dvouleté ojetiny jsou hit

  15:20aktualizováno  15:20
Zájem o dvouleté ojetiny roste, a tak ceny pomalu stoupají. Výjimkou jsou škodovky, které ovšem stále kralují českému trhu ojetých aut.

Ford Focus patří k nejžádnějším ojetinám na trhu, možná i proto, že ztrácí velmi rychle na ceně jako ojetý. | foto: Ford

"V roce 2012 u nás došlo k mírnému meziročnímu nárůstu cen ojetých vozidel," vyplývá z analýzy české pobočky společnosti LeasePlan, která je největším poskytovatelem operativního leasingu automobilů.

V České republice má ve flotile víc než 17 tisíc vozů a loni prodala na tuzemském trhu ojetin přibližně čtyři tisíce aut starých dva až pět let, která zákazníci vrátili po skončení leasingu.

Ceny vozidel starších 42 měsíců podle analýzy v podstatě stagnovaly, během roku vzrostly přibližně o jedno procento. Oproti tomu ceny vozů mladších 42 měsíců narostly o víc než pět procent, ukázala statistika LeasePlanu.

"Potvrzuje to dlouhodobý trend zvyšujícího se zájmu o velmi zachovalá mladší ojetá vozidla. Za taková jsou zákazníci ochotni zaplatit víc," komentuje autor analýzy Daniel Prostějovský.

Magickou hranicí jsou pro všechny obchodníky s ojetými auty právě dva roky stáří. "K nejvýraznějšímu snížení ceny vozidla dojde v prvních dvou letech provozu, na jejichž konci činí hodnota vozidla jen zhruba 70 procent původní kupní ceny," říká Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO. Podle statistik také prodeje ojetých aut do dvou let stáří rostou.

Škoda stále vládne, ceny klesají

Celkový růst zůstatkových cen táhly podle LeasePlanu zahraniční značky. Ze škodovek na poslední chvíli mírné povyrostla odcházející generace octavie. "Ovšem pouze v kategorii do 42 měsíců. Starší vozy naopak postihl pokles, takže celkově zůstala úroveň zůstatkových cen Škody Octavia stejná jako v roce 2011," popisuje.

"Hůř se vedlo ostatním mladoboleslavským modelům. Průměrná zůstatková cena superbu poklesla o více než sedm procent a fabie o více než pět procent." Fabie podle odborníků táhnou dolů především dieselové varianty, které měly vyšší pořizovací cenu, ale na trhu ojetin se prodávají prakticky za stejnou sumu jako benzinové verze.

Škoda je i podle statistik velkého autobazaru Auto ESA, který má i zvláštní bazar specializovaný jen na škodovky, nejžádanější značkou roku 2012. Její podíl ale o kousek klesl (z 36,5 % v roce 2011 na 34 %). Pořadí dalších značek je podle Auto ESA stejné jako v předchozím roce: po první Škodě následují Ford, VW, Renault, Citroën a Fiat.

Analýza tabulek LeasePlanu potvrzuje, že se v posledních letech smazává rozdíl mezi prodejností tuzemské značky a zahraničních značek.

"Domácí vozidla přitom na trhu ojetin vždy dominovala. Jednoznačně lepší zůstatková cena škodovek je však už minulostí. Tento trend očekáváme i do budoucna," komentuje Prostějovský.

Čeká, že s příchodem nové generace octavie dojde, tak jako před lety, k zrychlenému propadu ceny odchozí generace. Ani fabii nečeká růst. Současná generace totiž bude mít nového nástupce už v příštím roce. "Ve firemních flotilách jsou navíc velmi silně zastoupeny naftové varianty. Lidé poučení servisní náročností starších dieselů s technologií PD nebo Common Rail dávají v kategorii malých vozů přednost benzinovým verzím," prognózuje Daniel Prostějovský.

Nejprodávanějším modelem zůstává podle Auto ESA Škoda Octavia, následovaná fabií. Třetí je v zájmu zákazníků o ojetiny v autobazaru Ford Mondeo, následují VW Passat, Ford Focus, Škoda Felicia, VW Golf, Renault Megane, Opel Astra, Ford Transit a Ford S Max.
 
Poptávku po ojetinách Auto ESA kopírují i cenové statistiky LeasePlanu. Z nejčastěji poptávaných mladých zahraničních ojetin se nejvíce dařilo Volkswagenu Passat. "Je ale pravda, že Volkswagen Passat se s cenou propadl v roce 2011, takže nárůst vidíme spíše jako návrat do původních pozic," upozorňuje Daniel Prostějovský.

Polepšil si také Opel Astra (o necelá dvě procenta). Nejprudší pokles cen mezi zahraničními vozy zaznamenala odcházející generace Fordu Mondeo a také Ford Focus, ten však pouze ve skupině aut starých méně než 42 měsíců. Starší focusy se loni držely na stejných cenách jako v roce 2011.





Nejčtenější

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Další z rubriky

Speciální vůz Tatra na cestě kolem světa.
Expedice Tatra kolem světa začala před 30 lety. Doplatila na změnu režimu

Expedice Tatra kolem světa přitahovala koncem 80. let velkou pozornost. Výprava, která vyrazila 18. března 1987 z pražského Staroměstského náměstí, se po více...  celý článek

Alfa Romeo Bertone 145 Sportut
Autofotka týdne: SUV mohla mít Alfa už před dvaceti lety

Italský autodesignér Nuccio Bertone zemřel před 20 lety, jen pár dní před zahájením ženevského autosalonu, který se koná tradičně začátkem března. Bertoneho...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.