Ford Focus patří k nejžádnějším ojetinám na trhu, možná i proto, že ztrácí velmi rychle na ceně jako ojetý.

Ford Focus patří k nejžádnějším ojetinám na trhu, možná i proto, že ztrácí velmi rychle na ceně jako ojetý. | foto: Ford

Stále mladé auto levněji: dvouleté ojetiny jsou hit

  • 14
Zájem o dvouleté ojetiny roste, a tak ceny pomalu stoupají. Výjimkou jsou škodovky, které ovšem stále kralují českému trhu ojetých aut.

"V roce 2012 u nás došlo k mírnému meziročnímu nárůstu cen ojetých vozidel," vyplývá z analýzy české pobočky společnosti LeasePlan, která je největším poskytovatelem operativního leasingu automobilů.

V České republice má ve flotile víc než 17 tisíc vozů a loni prodala na tuzemském trhu ojetin přibližně čtyři tisíce aut starých dva až pět let, která zákazníci vrátili po skončení leasingu.

Ceny vozidel starších 42 měsíců podle analýzy v podstatě stagnovaly, během roku vzrostly přibližně o jedno procento. Oproti tomu ceny vozů mladších 42 měsíců narostly o víc než pět procent, ukázala statistika LeasePlanu.

"Potvrzuje to dlouhodobý trend zvyšujícího se zájmu o velmi zachovalá mladší ojetá vozidla. Za taková jsou zákazníci ochotni zaplatit víc," komentuje autor analýzy Daniel Prostějovský.

Magickou hranicí jsou pro všechny obchodníky s ojetými auty právě dva roky stáří. "K nejvýraznějšímu snížení ceny vozidla dojde v prvních dvou letech provozu, na jejichž konci činí hodnota vozidla jen zhruba 70 procent původní kupní ceny," říká Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO. Podle statistik také prodeje ojetých aut do dvou let stáří rostou.

Škoda stále vládne, ceny klesají

Celkový růst zůstatkových cen táhly podle LeasePlanu zahraniční značky. Ze škodovek na poslední chvíli mírné povyrostla odcházející generace octavie. "Ovšem pouze v kategorii do 42 měsíců. Starší vozy naopak postihl pokles, takže celkově zůstala úroveň zůstatkových cen Škody Octavia stejná jako v roce 2011," popisuje.

"Hůř se vedlo ostatním mladoboleslavským modelům. Průměrná zůstatková cena superbu poklesla o více než sedm procent a fabie o více než pět procent." Fabie podle odborníků táhnou dolů především dieselové varianty, které měly vyšší pořizovací cenu, ale na trhu ojetin se prodávají prakticky za stejnou sumu jako benzinové verze.

Škoda je i podle statistik velkého autobazaru Auto ESA, který má i zvláštní bazar specializovaný jen na škodovky, nejžádanější značkou roku 2012. Její podíl ale o kousek klesl (z 36,5 % v roce 2011 na 34 %). Pořadí dalších značek je podle Auto ESA stejné jako v předchozím roce: po první Škodě následují Ford, VW, Renault, Citroën a Fiat.

Analýza tabulek LeasePlanu potvrzuje, že se v posledních letech smazává rozdíl mezi prodejností tuzemské značky a zahraničních značek.

"Domácí vozidla přitom na trhu ojetin vždy dominovala. Jednoznačně lepší zůstatková cena škodovek je však už minulostí. Tento trend očekáváme i do budoucna," komentuje Prostějovský.

Čeká, že s příchodem nové generace octavie dojde, tak jako před lety, k zrychlenému propadu ceny odchozí generace. Ani fabii nečeká růst. Současná generace totiž bude mít nového nástupce už v příštím roce. "Ve firemních flotilách jsou navíc velmi silně zastoupeny naftové varianty. Lidé poučení servisní náročností starších dieselů s technologií PD nebo Common Rail dávají v kategorii malých vozů přednost benzinovým verzím," prognózuje Daniel Prostějovský.

Nejprodávanějším modelem zůstává podle Auto ESA Škoda Octavia, následovaná fabií. Třetí je v zájmu zákazníků o ojetiny v autobazaru Ford Mondeo, následují VW Passat, Ford Focus, Škoda Felicia, VW Golf, Renault Megane, Opel Astra, Ford Transit a Ford S Max.
 
Poptávku po ojetinách Auto ESA kopírují i cenové statistiky LeasePlanu. Z nejčastěji poptávaných mladých zahraničních ojetin se nejvíce dařilo Volkswagenu Passat. "Je ale pravda, že Volkswagen Passat se s cenou propadl v roce 2011, takže nárůst vidíme spíše jako návrat do původních pozic," upozorňuje Daniel Prostějovský.

Polepšil si také Opel Astra (o necelá dvě procenta). Nejprudší pokles cen mezi zahraničními vozy zaznamenala odcházející generace Fordu Mondeo a také Ford Focus, ten však pouze ve skupině aut starých méně než 42 měsíců. Starší focusy se loni držely na stejných cenách jako v roce 2011.