Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ceny ojetin tlačí dolů záplava špatných aut a nová fabia

aktualizováno 
- Podzim přivál na trh ojetin další snížení cen, tak levné vozy ještě v autobazarech nebyly. »A to i v situaci, kdy kvalitních a nejžádanějších osobních automobilů v ceně do 150 tisíc korun není nadbytek,« konstatuje Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v republice výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax. Dokonce tvrdí, že se jich mnohdy nedostává.

Paradoxní stav odborníci vysvětlují tím, že ceny kvalitních jetých vozů strhává dolů - a to i pod meze obvyklé v motoristicky vyspělejší západní Evropě - spousta automobilového šrotu, který v lepším či horším kabátě mnohdy tvoří iluzi, že zdejší bazary a inzertní rubriky praskají ve švech. Prý tam o přízeň kupců usiluje 300 tisíc až 400 tisíc automobilů. Šéf nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto Praha Tomáš Pánek označuje pád cen, který se podle jeho názoru protáhne minimálně na první dva podzimní měsíce, dokonce za dramatický. Souhlasí, že stav ovlivňuje záplava starých a někdy i neprodejných vozů, ovšem za důležitý vliv považuje také premiéru Škody Fabia, nástupkyně oblíbené, ale cenově značně nadhodnocené Škody Felicie. »Mnohý majitel velmi rozšířené felicie pomýšlí na nákup fabie a starší vůz nabízí nebo brzy nabídne k prodeji. Felicií tedy na trhu ojetin přibývá, jejich ceny klesají a dolů s sebou táhnou i jiná auta,« míní Tomáš Pánek. Nicméně Peter Kolník připomíná, že solidní jetý vůz do sta až sto padesáti tisíc korun, o který je na trhu ojetin největší zájem, se dnes mimo Prahu mnohdy těžko shání. »Z cenových map sice vyplývá, že v některých regionech republiky jsou starší auta o poznání dražší než v Praze, obecně se ale podle mého názoru na cenách ještě neprojevilo zpřísnění a zdražení dovozu ojetin, které v zemi platí od prvního srpna letošního roku,« prohlašuje. Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek zatím neví, jak a zda vůbec zmíněná omezující opatření do dovozu ojetin z ciziny zasáhla. »První údaje o počtu starších vozů dopravených do republiky po prvním srpnu teprve čekáme,« sděluje. A doplňuje, že podle jeho tušení udělají dovozci starších vozidel maximum pro to, aby co nejvíc aut dostali do tuzemska do začátku nového roku, kdy bude s koncem platnosti výjimek dovoz jetých vozů do Česka ještě mnohem obtížnější. Ale zda to starší auta zdraží, a případně jak, to zatím odborníci s jistotou nevědí. Podle Kolníkova názoru se pokles cen přinejmenším zpomalí - zvláště u malých vozů, o něž poroste zájem podobně jako v západní Evropě. »Při rostoucích cenách pohonných hmot očekávám renesanci dieselu. Jinak bude největší poptávka po čtyř- a pětidveřových provedení a o kombi,« říká. Za bernou minci se naopak obecně považuje fakt, že nyní jsou v Česku jetá auta perspektivních ročníků 1991, 1992 a mladší levnější než v cizině. A nejen proto, že v západní Evropě jsou dražší i nová auta kupříkladu v Německu o 14 procent. Jak si tedy vysvětlit, proč pořád ještě nesrovnatelně víc jetých vozů míří přes hranici ve směru ze západní Evropy do Česka, a nikoliv naopak? Značnou sílu tvoří auta po těžkých haváriích, jejichž dovoz do tuzemska se pořád ještě vyplácí. »O mnohých z těchto vozidlech, často neodborně a někdy i nebezpečně opravených, se však nedá hovořit jako o kvalitních ojetinách,« zdůrazňuje Peter Kolník. A upozorňuje na další pozoruhodnost, donedávna ve zdejších končinách neslýchanou: »Nehavarované ojetiny dejme tomu od ročníku 1992 kupříkladu ve Švýcarsku či v Německu jsou nejen dražší, ale také lepší než stejně stará auta koupená jako nová už v tuzemsku. Třeba už jen proto, že jezdila na lepších silnicích, dostávala pravidelný servis a originální náhradní díly,« vysvětluje Peter Kolník. Při všech nespravedlnostech vůči kvalitním a perspektivním jetým vozům tedy jdou ceny na stále ještě poměrně divokém tuzemském trhu dolů. »Nejvýznamnější letošní pokles už sice mají za sebou, ale do konce roku se sníží u nejrozšířenějších vozidel ještě o zhruba deset tisíc korun,« odhaduje Tomáš Pánek. »Ovlivňuje to menší zájem o koupi nejen kvůli rostoucím cenám benzinu, ale také nechuť k zimnímu cestování.« Tomáš Pánek soudí, že v zimě se situace stabilizuje, ale trh se oživí až na jaře 2000. »Z poklesu cen nyní těží ti, kdož starší auto kupují,« konstatuje. »Prodávající si ale na druhé straně musí uvědomit, že jeho osobní automobil na hodnotě už nikdy nezíská. Navíc se blíží přelom roku, kdy je nutné platit zákonné pojištění, dálniční známku, silniční daň... A v novém roce vůz bude podle dokladů zase o rok starší.«

Výběr nejprodávanějších aut v ceně do 150 000 Kč

Značka/typ/ karosérie ročník cena v Kč
/provedení

Audi 80 1. 8 S lim/5dv. 1989 86 000
Citroen BX 1,9 TD lim/5dv. 1990 79 000
Fiat Uno 1.7 D lim/5dv. 1992 85 000
Fiat Punto 1.1 55 S lim/5dv. 1996 141 000
Fiat Tipo 1.4 i.e.S lim/5dv. 1991 82 000
Ford Fiesta 1.3 CLX lim/3dv. 1991 72 000
Ford Escort 1.4 CL lim/5dv. 1992 98 000
Ford Escort 1.8 D CLX kom/5dv. 1992 149 000
Ford Sierra 1.8 TD lim./4dv. 1992 121 000
Ford Sierra 2.0 CLX lim/5dv. 1990 77 000
Opel Corsa Swing 1.4 i lim/3dv. 1990 63 000
Opel Corsa Swing 1.4 i lim/3dv 1994 139 000
Opel Kadett E 1.6 GL Caravan kom/5dv. 1989 79 000
Opel Kadett E 1.3 GL lim/5dv. 1989 63 000
Opel Astra 1.6 GL Caravan kom/5dv. 1994 140 000
Opel Vectra A 1.6 GL lim/4dv. 1993 146 000
Peugeot 205 1.1 GR lim/5dv. 1990 70 000
Peugeot 205 1.9 XLD lim/3dv. 1993 116 000
Peugeot 309 1.6 SX inj. lim/5dv. 1989 73 000
Peugeot 309 1.9 GLD lim/5dv. 1990 98 000
Peugeot 405 1.9 SRi lim/4dv. 1992 126 000
Peugeot 405 1.9 GRD lim/4dv. 1989 89 000
Peugeot 405 Break 1.9 GLD kom/5dv. 1992 140 000
Renault Clio 1.9 D RN lim/5dv. 1994 122 000
Renault R 19 1.4 RN lim/5dv. 1995 121 000
Renault R 19 1.9 D RN lim/5dv. 1995 146 000
Škoda 120 L lim/4dv. 1988 24 000
Škoda Favorit 136 L lim/5dv. 1992 61 000
Škoda Forman 1.3 LX kom/5dv. 1994 76 000
Škoda Felicia 1.3 GLXi lim/5dv. 1996 142 000
Škoda Felicia Combi 1.3 LX kom/5dv. 1995 141 000
VW Golf III 1.6 GL lim/3dv. 1993 148 000
VW Golf III 1.9 D GL lim/3dv. 1992 149 000
VW Golf II 1.6 CL im/3dv. 1988 62 000
VW Passat Variant 1.6 TD CL kom/5dv. 1990 115 000

Poznámka: Jedná se o průměrné ceny vozidel ve velmi dobrém, případně dobrém stavu s výbavou dodávanou výrobcem

Zdroj: MOBIL DATA

Vývoj cen vybraných osobních vozů

Značka/typ ročník jaro 1999 v Kč podzim 1999 v Kč

Škoda Felicia 1.3 LXi 1995 149 000 135 000
Fiat Punto 1.3 3dv. 1995 139 000 125 000
Opel Corsa 1.4 3dv. 1995 139 000 120 000
Fiat Brava 1.4 1996 239 000 199 000
Mazda 626 2.0 1992 189 000 169 000
Renaul Mégane 1.4 1996 239 000 209 000
VW Golg III 1.8 1995 209 000 189 000
Opel Omega 1995 319 000 260 000
Ford Scorpio 1995 319 000 260 000
Mercedes S 320 1993 690 000 590 000

Poznámka: Jedná se o průměrné ceny vozidel ve velmi dobrém, případně dobrém stavu s výbavou dodávanou výrobcem

Zdroj: AAA AUTO PRAHA

Podzimní pád cen vybízí k nákupu v autobazarech.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.