"Každý ví, že v různých zemích stojí ojeté vozy různě," poznamenává Tomáš Prámek, který automobily ze zahraničí dováží. "Někde jsou levnější všechna auta, ale jsou i země, respektive přímo místa, kam se jezdí pro konkrétní značku i model. Nevyplácí se jezdit do prvního autobazaru za hranicemi, ceny jsou vyšší než ve vnitrozemí. Pro zájemce o kvalitní, ale většinou dražší vozy je výhodné zkusit přímo automobilky, u kterých většinou nechybějí autobazary. Tam jsou auta opravdu v slušném stavu za slušné peníze, ale nedá se smlouvat." Jeho kolega Martin Fořt k tomu dodává, že absolutně nejlepší jsou nákupy na automobilových burzách a srazech. Tam se většinou sejde velké množství prodávajících, kteří jsou ochotni diskutovat o ceně. "Občas se stane, že pozdě odpoledne jdou ceny výrazně dolů, jindy se dá smlouvat třeba o výbavu," vysvětluje Martin Fořt. "Když je automobil havarovaný, často se dají koupit i originální náhradní díly pro kvalitní opravu. Jinak většina dovozců improvizuje s použitými náhradními díly z vrakovišť."
Nejčastěji se jezdí pro ojetiny do Německa. Je to blízko, ceny jsou ve srovnání s ostatními zeměmi průměrné, jede se jen přes jednu hranici. Navíc bohaté zkušenosi mají jak tamní prodejci, tak tuzemští dovozci. Vozy jsou v slušném a opečovaném stavu, nevýhodou bývá vyšší počet ujetých kilometrů, přičemž převážná většina z nich byla ujeta pod plným plynem na německých dálnicích.
Druhou nejnavštěvovanější zemí z důvodu nákupu vozu je Švýcarsko, kde jsou auta vůbec v nejlepší kondici. Avšak těžko se zde kupují malá auta, v bazarech převažují vozy středních a vyšších tříd. V nabídce je zde málo vznětových motorů, pro nákup dieselu je nejlepší Francie. Ta však patří k nejdražším zemím, naopak nejlevněji se auto nakupuje v Itálii, kde je to však takřka riziková záležitost. Temperament místních řidičů se totiž ve většině případů podepisuje nejen na karoserii, ale i motorech. Právě v Itálii lze pořídit za atraktivní ceny sportovní vozy či kabriolety, které by v jiných evropských zemích byly přibližně o polovinu dražší.
"Nejatraktivnější ze zahraničních ojetin jsou ty havarované," říká Tomáš Prámek. "Vzhledem k cenám nových náhradních dílů a hodinovým sazbám zahraničních autoservisů mnoho lidí bouraný vůz raději prodá, než by do něj dále investovali. Při troše štěstí přijde vůz levně, malá je pak také daň i clo, oprava je pak tím nejmenším." Je takřka veřejným tajemstvím, že právě u bouraných vozů se nejvíc spekuluje s cenou. Potvrzuje to i jeden z dovozců, který si z pochopitelných důvodů nepřeje být jmenován: "Rozdíl mezi opravdovou a papírovou cenou pro celníky bývá často víc než poloviční. Nikdo totiž nemůže dokázat, že údajně zaplacená suma je nízká. Jak moc je automobil havarovaný a na kolik přijde jeho oprava, pozná totiž jen odborník."
Při dovozu automobilu hraje největší roli nejen pořizovací cena, ale i výška cla a daň. Ve finále totiž motorista zjistí, že za clo zaplatí třiadvacet procent z ceny vozu, daň je dvaadvacet procent. Když se k tomu všemu přičtou poplatky za STK, emise a přihlášení na dopravním inspektorátě, je třeba k ceně vozu připočíst takřka polovinu původní částky.
Dalším důležitým aspektem při rozhodování je doprava. Provozovatelé odtahových služeb si totiž účtují od sedmi do čtrnácti korun za ujetý kilometr plus další sazby, a tak zatímco výlet do Německa přijde motoristu třeba na osm tisíc korun, při dovozu auta z Belgie zaplatí sumu třikrát vyšší. "Pro levná auta se pořád jezdí jen do Německa," tvrdí autodopravce Jaroslav Davídek. "Při cestách do vzdálenějších koutů Evropy si dopravce účtuje nejen ujeté kilometry, ale hodiny čekání, noc v hotelu a případně i administrativu." Ani ten, kdo si jede pro ojetinu se svým vozem, moc neušetří - zaplatí pohonné hmoty a přívěs, který stojí okolo šesti stovek na čtyřiadvacet hodin.
Ceny ojetých vozů v Evropě | |||||
Vůz | Rok výroby | Rakousko | Belgie | Švýcarsko | Německo |
Seat Ibiza 1,4 SXE 3D | 1993 | 4633 | - | 3763 | 4021 |
Renault Clio 1,4 RT 5D | 1994 | 5716 | 4105 | 5043 | 5261 |
Opel Corsa 1,5 TD Swing 3D | 1995 | 6378 | 4593 | 5923 | 5998 |
VW Golf 1,6 CL 5D | 1993 | 8724 | 8128 | 7674 | 7985 |
Ford Escort 1,6 Ghia 4D | 1995 | 8724 | 5202 | 8299 | 7742 |
Škoda Felicia 1,3 GLXi | 1996 | 6137 | 3089 | 6111 | 5125 |
Audi 80 2,8 Ambition | 1993 | 10 551 | 6868 | 8813 | 9318 |
Honda Prelude 2,0 | 1994 | 10 289 | 7478 | 9543 | 9000 |
BMW 730 | 1992 | 14 140 | 11 258 | 12 315 | 10 404 |
Ceny ojetých vozů v Evropě | |||||
Vůz | Rok výroby | Španělsko | Francie | Itálie | Nizozemsko |
Seat Ibiza 1,4 SXE 3D | 1993 | 2797 | 2827 | 3985 | 3604 |
Renault Clio 1,4 RT 5D | 1994 | 4349 | 4975 | - | 6364 |
Opel Corsa 1,5 TD Swing 3D | 1995 | 5048 | - | 6107 | - |
VW Golf 1,6 CL 5D | 1993 | 10 450 | 5365 | 8446 | 9852 |
Ford Escort 1,6 Ghia 4D | 1995 | - | 6194 | 7017 | 8050 |
Škoda Felicia 1,3 GLXi | 1996 | 4027 | - | - | 5750 |
Audi 80 2,8 Ambition | 1993 | 10 301 | 6483 | - | 12 421 |
Honda Prelude 2,0 | 1994 | - | 7802 | 9745 | 13 111 |
BMW 730 | 1992 | 11 550 | 10 026 | 12 344 | 14 338 |
Poznámka: průměrné prodejní ceny bez daně přepočteny v ECU, 1 ECU = 35,4 Kč; - neuvádí se
Nejvýhodnější je nákup ojetého havarovaného vozu. Náhradní díly lze koupit na vrakovišti, čeští klempíři jsou levní a šikovní. |
V zemích západní Evropy je v autobazarech skutečně z čeho vybírat. V Itálii je však třeba dávat velký pozor na technický stav vozidla, ve Francii jsou auta drahá, v Belgii nejlevnější. V nejlepším pořádku bývají vozy ve Švýcarsku. Kdo hledá ideální kompromis mezi cenou a technickým stavem, ten nechť se vydá do Německa. |
Při dovozu ojetého vozu ze zahraničí se platí daň a clo. |