Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Černých uživatelů plynu ubývá, ale stále jich je moc

  19:10aktualizováno  19:10
- Jízda zhruba za polovinu peněz vynaložených na benzin na jedné misce vah a třeba jen podvědomý strach z propan-butanu jakožto výbušného plynu na straně druhé. To je dilema mnohého motoristy, který sleduje vývoj cen klasických pohonných hmot a přemýšlí o alternativním řešení. Snad mu úvahy ulehčí fakt, že se během minulých let nepodařilo najít svědectví o explozi propan-butanového automobilu - profesionálně a se všemi náležitostmi upraveného, vybaveného homologovným a schváleným zařízením. Pokud jsou známy větší či menší výbuchy vozidel a s nimi někdy i garáží a domů, vždy byl u zrodu maléru dluh vůči daným zásadám.
Předseda Klubu motoristů LPG v České Třebové Lubomír Fišer odhaduje, že v zemi jezdí na propan-butan do pěti procent vozidel, tedy zhruba 120 tisíc aut s oficiálním schválením k provozu. Dalších až dvacet tisíc motoristů využívá plyn se všemi riziky načerno. Hrůza tedy pomyslet, kolik časovaných bomb brázdí tuzemské silnice, leč na druhé straně může těšit, že ještě nedávno býval poměr legálních uživatelů plynového pohonu automobilů vůči pirátům 1:1. "S přibývajícím časem a s rozvojem propan-butanu mnozí řidiči svá problematická zařízení legalizovali - tím, že je nechali v oficiálních dílnách zkontrolovat a případně upravit do vyhovujícího stavu. Schválení techniky, za jejíž kvalitu přebral odpovědnost servis, pak na policii obvykle bylo bez problémů," říká Milan Šmíd z firmy, která v zemi oficiálně zastupuje italského výrobce plynových zařízení BRC.
Milan Šmíd vidí cestu k omezování nelegálních plynových zařízení v další spolupráci oficiálních montážních dílen a servisů s řidiči, kteří pořád ještě jezdí na plyn načerno. "Podmínkou je, aby zařízení bylo homologované pro tuzemský provoz. Beznadějné nemusí být ani případy, kdy motoristovi chybí některý z dokladů nezbytných ke schvalovacímu řízení na dopravním inspektorátu. Náprava možná je, ale spíš než dealer pomůže oficiální zástupce. Každopádně - servis se pod legalizaci dosud nelegálně provozovaného zařízení podepíše jen v případě, že technika bezvýhradně vyhoví předepsaným revizím," upřesňuje Milan Šmíd.
Hrůz, kdy některá nelegálně provozovaná plynová zařízení měla nádrže z rolovaného plechu či využívala rovnou propanbutanových lahví, plyn byl veden vnitřkem vozu v autogenových hadicích a podobně, naštěstí ubývá. Ale i ten, kdo jezdí se zdánlivě solidně namontovanou, ale k provozu neschválenou technikou, čelí riziku. Musí počítat s odhalením při silniční kontrole, případnou závadou se všemi důsledky a každé dva roky také musí nechat kompletní zařízení demontovat před prohlídkou ve stanici technické kontroly.
"Řidič, který jede na plyn s vozidlem neschváleným k takovému využití, počíná si protizákonně. Od policie může čekat až tisícikorunovou pokutu, ve správním řízení je postih až dvoutisícový. Policie na místě také zadrží osvědčení o technickém průkazu vozidla. Doklad řidič dostane zpět, až plynové zařízení z auta demontuje," jmenuje nejobvyklejší kroky vedoucí skupiny dopravního inspektorátu na západočeském policejním ředitelství v Plzni Vladimír Toman.
Konečně - mezi řidičskou veřejností se málo ví, že při dopravní nehodě způsobené s vozem s neschváleným plynovým pohonem pojišťovna velmi pravděpodobně bude od viníka vymáhat peníze za škodu, kterou ze zákonného pojištění odpovědnosti nahradí poškozenému. Bude totiž vůz s nelegálním plynovým pohonem považovat za takový, který řidič neměl podle předpisů užít k provozu.
Samostatnou kapitolu ve výčtu nezákonností ve využívání propan-butanu v automobilech píší někteří majitelé nejmodernějších aut se vstřikováním a řízeným třícestným katalyzátorem. Nechají si totiž homologované a kvalitní zařízení odborně namontovat u pověřených specialistů a jedinou nelegálností, kterou v řetězci celé záležitosti udělají, je to, že auto nepodrobí komplikovanému a drahému schvalování technické působilosti. Ušetří tak zhruba šest tisíc korun u vozů vyrobených do října 1994, a dokonce deset tisíc korun za auta mladší, vyhnou se i cestování do jedné ze tří uznaných státních zkušeben. Dodavatelé plynových zařízení se spolu s motoristy shodují, že lidi k protizákonnému jednání vede státní byrokracie, která je při individuálním schvalování technické způsobilosti zmíněných vozidel přísnější, než je obvyklé v motoristicky vyspělejších západoevropských zemích. To však Jiří Konečný z ministerstva dopravy odmítá: "Do provozu může být puštěno jen auto, jehož emise vyhoví parametrům předepsaným pro konkrétní typ ve všech režimech jízdy. U diskutovaných vozů s přísnými parametry kontroloři někdy zjišťují nedostatky."
Konečný tvrdí, že zjednodušení a zlevnění schvalovacího postupu nelze u automobilů se vstřikováním a řízeným třícestným katalyzátorem očekávat dřív, než výrobci plynových zařízení dají na trh techniku zajišťující přímé vstřikování plynu do válců, zařízení, které bude trvale seřízené už z výroby a ovládané řídící jednotkou vozidla. "Na takové technice, která i v tuzemsku zlikviduje individuální schvalování plynových pohonů k provozu, se v zahraničí už pracuje. Očekávám, že novinka bude k běžnému využití možná už do roka, nejpozději do dvou let," soudí Jiří Konečný

V nárazníku Opelu Omega je v místě, které pod příklopkou normálně skrývá tažné oko, zamaskováno hrdlo plynové nádrže. Jde o jeden z případů, kdy řidič využívá plynové zařízení bez patřičného schválení k provozu.

Hrůz, kdy motorista vede plyn z obyčejné bomby v neupevněných a požadavkům naprosto nevyhovujících hadicích, naštěstí na tuzemských silnicích ubývá.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.