Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Televizní autoškola dokázala, že jsou Češi nepozorní

aktualizováno  12:14
Velké překvapení způsobila řidičům z Prahy, Brna nebo Ostravy sobotní Autoškola národa. Při soutěži totiž přímo ve studiu drtivě zvítězila skupina venkovských šoférů, kteří mnohem méně chybovali, dostali by i méně pokut a trestných bodů. Češi tedy autoškolu zvládli, jsou ale nepozorní.

Divácky měla autoškola velký úspěch: hlasy formou SMS zprávy poslalo přes 20 tisíc lidí, tedy o šest tisíc víc než loni na podzim. Šoféři byli před televizní obrazovkou hlavně nepozorní – neviděli auto v zrcátku, nevšimli si dopravních značek. 

Nejvíc chyb: přehlédnutí značky a odbočení doleva

Dodatková tabulka "konec úseku" pod značkou Zákaz odbočení byla "neviditelná" pro plných 75 procent hlasujících. Následující křižovatkou by proto projeli rovně (což ničemu nevadilo). Tady řidiči doplatili na "provozní slepotu", což potvrzuje i Leoš Tržil. "Lidé nejsou na takovou kombinaci značek zvyklí, což chápu, protože se v praxi skoro nevyskytují. Bývají pod zákazem zastavení či stání," vysvětluje šéf dopraváků.

Češi se lepší

"Výsledky celonárodního hlasování dopadly mnohem vyváženěji, autoškolou prošlo dobře, tedy bez ztráty řidičského průkazu, shodně 95 procent lidí z venkova i z města," komentuje nejposlednější Autoškolu národa organizátor soutěže Pavel Buršík. O řidičský průkaz ve čtvrté televizní autoškole tedy virtuálně přišlo jen pět procent Čechů. To je výrazně lepší výsledek než při prvním ročníku před dvěma lety, kdy se "vybodovaly" dvě třetiny českých šoférů.

Jsou teď řidiči o tolik lepší? "Určitě se lidé celkově víc zajímají o pravidla provozu a o to, jak se správně chovat na silnicích, stalo se z toho i díky silné medializaci celonárodní téma. Klesá počet mrtvých na cestách, což potvrzují i nejčerstvější velikonoční výsledky," říká šéf českých dopravních policistů Leoš Tržil.

Druhý nejhorší: odstup na dálnici

"Je ale pravda, že letošní otázky byly podstatně lehčí než dříve, bylo tam méně šancí se vybodovat. Na druhou stranu byla soutěž dobrým návodem, jak se chovat na silnici v běžných situacích, což je také důležité," míní Tržil.

Dvacet procent lidí nevědělo, že správný odstup od předjedoucího auta na dálnici jsou dvě sekundy, počítané podle patníku (bod, jímž auto projelo, nemám dojet dříve, než napočítám dvakrát jednadvacet). "Šoféry asi překvapilo, jak je ta vzdálenost v animaci dlouhá, jinak si to neumím vysvětlit. Pravidlo dvou sekund totiž omíláme pořád," komentuje Tržil.

Třetí nejhorší: neuhnutí autu s houkačkou

Stejných 20 procent řidičů chybovalo, když neuhnuli autu s rozsvíceným modrým majákem a houkačkou. Argument, že jej ve zpětném zrcátku neviděli, neobstojí – bylo tam několik sekund.

Další chyby: přednost v jízdě a křižovatka

Pouze sedm procent procent lidí si neporadilo s předností v jízdě v křižovatce (trojúhelník a pravidlo pravé ruky), osm procent nedalo přednost autu, které se vyhýbalo překážce – i když jim to přikazovala dopravní značka.

Další problémy se už týkaly pouze jednotek procent šoférů. Třeba po srážce s kancem, již téměř úplně všichni zvládli (alespoň na papíře) bez problémů a nestrhli volant do protisměru, by ale čtyři procenta lidí šla nejdřív ohledat škody a nevzala si přitom na sebe ani výstražnou vestu...

A perlička na závěr: situaci, při níž chtěl cyklista po vypití piva odjet na kole, zvládlo správně celých 99,2 procenta hlasujících – věděli, že alkohol nesmí ani za řidítka. Jen moderátor Aleš Háma si myslel, že by stačilo jet po polní cestě. Hned ve studiu jej usadil šéf dopraváků. "Silniční zákon platí na všechny pozemní komunikace, tedy i polní cesty, což jsou účelové komunikace. A týká se to i cyklostezek nebo lesních cest, pokud jsou v katastrálních mapě zaneseny coby komunikace," upozorňuje Tržil.





Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.