Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi jsou nevěrní, chtějí jezdit v jiných autech

aktualizováno 
Průzkum MF DNES potvrdil sympatie motoristů v Česku pro značky Škoda a Peugeot, ale odhalil i přelétavost řidičů mezi jednotlivými značkami. Rozsáhlý průzkum potvrdil, že nejrozšířenější značkou v Česku je Škoda. Je velmi kladně vnímána: ve škodovce by chtělo jezdit přes třetinu všech dotázaných.

Český řidič však není příliš věrný značce vozu, ve kterém jezdí.

Lidé ve věku do 30 let v Česku preferují značky BMW, Peugeot, Mazda a Audi.

Lidé ve středním věku (40 až 49 let) by dali přednost VW, Ford, Mercedes a Audi. Lidé nad 50 let mají nejblíže ke značce Škoda.

Vysokoškolsky vzdělaní lidé mají v oblibě Audi, Mazdu, Ford a VW, středoškoláci VW a Mercedes, vyučení BMW. Profesionální řidiči Mazdu, amatéři Ford a Peugeot.

V průměru nejmladší vozy, které jezdí po českých silnicích, patří značce Citroën s průměrným stářím aut šest let. Nejstarší mají značku Lada s průměrným věkem 15 let.

Jak se dělá průzkum

Výzkum provedla v prvních dubnových dnech tohoto roku metodou osobního dotazování společnost SC&C, která má v oboru sociologických průzkumů velkou zkušenost. Při sběru dat a jejich zpracování se držela mezinárodně platných standardů obdobných výzkumů.

V reprezentativním výběrovém souboru z celé republiky bylo dotázáno 510 osob starších 18 let, 49,3 procenta bylo mužů, 50,7 procenta žen. Byly přitom brány v potaz například i takové ohledy, jako je počet obyvatel v jednotlivých krajích a velikost obcí. 71,8 procenta dotázaných bylo řidičem osobního vozu, zhruba po osmi procentech bylo řidičů motocyklu nebo malého motocyklu.

Zajímavé je zjištění, které při této příležitosti vyšlo na světlo: auto nemá a ani ho nikdy neřídí téměř 16 procent obyvatel.

Největší skupina dotázaných (37 procent) se příjmově pohybovala v rozmezí 7500 až 12 000 Kč měsíčně.

Tyto a mnohé další zajímavosti přinesl rozsáhlý průzkum, který redakce MF DNES uskutečnila ve spolupráci se společností SC&C.

Škoda doma králem
To potvrdila první otázka, na kterou účastníci průzkumu odpovídali. Byla jen kontrolní; měla ověřit oficiální statistiky evidovaných vozidel, ve kterých jasně vedou škodovky.

A výsledek? Jednoznačný: nejrozšířenější značkou v České republice je Škoda zcela suverénně. Vlastní ji nebo alespoň používá 43 procent dotazovaných. Až s velkým odstupem se za ní seřadily automobily Opel, Peugeot, Ford a Renault. Přitom škodovkami jezdí více lidé, kteří mají řidičský průkaz déle než 16 let.

Důvěra ve značku
A pak už šlo v průzkumu do tuhého - druhá otázka zněla: Do jaké míry důvěřujete své značce auta?

Ze všech značek, které jsou známé z domácího trhu, mohli dotazovaní volit na stupnici 0 až 10. Nula znamenala "vůbec jí nedůvěřuji", 10 bodů naopak bylo protikladem, znamenalo nejvyšší míru důvěry. 

Důvěra ve značku

Jedenáct nejběžnějších značek aut v Česku podle spokojenosti majitelů. Maximum je 100 bodů.

Peguot 85,0
Citroën 84,3
VW 84,1
Opel 83,3
Ford 83,1
Renault 81,8
Škoda 78,4
Mazda 74,7
Nissan 73,4
Fiat 72,8
Lada 62,1

Průměrná důvěra v automobily je v Česku poměrně vysoká, byla vyjádřena hodnotou 80 na stupnici 0 až 100. Což je překvapivé zvlášť proto, že my jako národ jsme vnímáni spíše jako skoupí na chválu, vidíme věci kriticky.

Nadprůměrně jsou hodnoceny značky evropské, které jsou doma na západ od českých hranic, podprůměrně naopak značky domovem směrem na východ. K těm se přidal Fiat; to může způsobit i polská odnož značky, která byla v tuzemsku za minulého režimu hojně rozšířena.

Peugeot, Citroën, Volkswagen...
Průzkum ukázal, že nejdůvěryhodnějšími značkami jsou Peugeot, Citroën a Volkswagen, o něco hůře dopadly Škoda a Mazda. Kolem středu se pohybují ještě Opel, Ford, Renault, slabší důvěře se těší vozy Lada, ale i Fiat a Nissan.

"To nás samozřejmě těší," říká David Liška, vedoucí divize VW -osobní vozy, oficiálního zástupce Volkswagenu v Česku. "Výstupy z takových průzkumů jsou pro nás hodně důležité, přikládáme jim velký význam. Sami si spokojenost zákazníků a jejich loajalitu sledujeme a analyzujeme v rámci studií našeho koncernu." Důvěra ve značku je obecně závislá na stáří vozu: čím je starší, tím méně mu dotazovaní věří.

Důvěra ve svou značku

Kolik z dotázaných majitelů vozů konkrétní značky by při koupi nového auta volilo stejnou, či jinou značku? Tabulka vyjadřuje tento poměr v procentech.

stejnou značku

jinou značku

VW

35,8 %

64,2 %

Peugeot

34,1 %

65,9 %

Škoda

26,5 %

73,5 %

Ford

24,5 %

75,5 %

Fiat

19,7 %

80,3 %

Renault

19,0 %

81,0 %

Opel

15,7 %

84,3 %

Mazda

4,8 %

95,2 %

Peugeot se však těší velké důvěře svých majitelů nezávisle na stáří vozu; peugeotům starým do 12 let i nad 12 let důvěřuje většina jejich majitelů - 78, respektive dokonce 85 procent! Dalo by se říci, že vyzrávají jako francouzské víno.

Škoda a VW jsou na tom s důvěrou svých majitelů hůře: do stáří aut 12 let jsou to značky důvěryhodné, ale při překročení této hranice důvěra v ně značně klesá. U VW na 49 procent a škodovkám starším 12 let důvěřuje už jen 44 procent dotázaných.

Věrnost značce

Jen necelých 28 % z více než pěti set dotázaných odpovědělo, že by chtělo stejnou značku, jakou v současnosti mají.

Jinými slovy - tři lidé ze čtyř by se v případě pořizování nového vozu ohlíželi po jiné značce. Věrnější než průměr dotázaných přitom jsou ženy (33 %), zatímco věrných mužů jen přesně o deset procent méně.

Nejvěrnější jsou motoristé ve věku mezi padesáti a šedesáti lety, nejméně jsou ti nejmladší do 30let.

Nad průměrem věrnosti (72 % dotázaných by volilo jinou značku) jsou jen majitelé vozů značky Peugeot a VW.

Značka a věk
Další otázka zněla: Jak staré je vaše auto? Ukázalo se, že "věková" struktura jednotlivých značek se dost liší. Mazda a Peugeot mají nejvyšší podíl nových vozů do pěti let. Avšak Mazda - spolu s Fordem - se nejvíc podílí i na autech starších než 10 let.

Vůbec nejmladší značkou na českých silnicích je Citroën s průměrným stářím šest let, naopak nejstarší vozy má Lada s průměrem 15 let. A kdo jezdí v nových autech?

Jsou to více lidé s vysokoškolským vzděláním a lidé s příjmy nad 15 000 korun měsíčně. Naopak celkem pochopitelně auta starší (10 a více let) řídí příležitostní řidiči a lidé s příjmem do 7500 korun.

Auto snů
Zvlášť zajímavý pak byl závěr průzkumu. Odhalil totiž, které značky aut mají největší sympatie obyvatel České republiky.

Na otázku, kterou značku nebo značky auta by respondenti chtěli mít, odpověděla více než třetina, že škodovku. Na dalších místech Volkswagen, BMW a Peugeot.

Počty aut v Česku

Škoda

43,2 %

Opel

7,8 %

Peugeot

7,0 %

Ford

6,7 %

Renault

6,3 %

VW

4,5 %

Fiat

3,7 %

Mazda

2,4 %

Citroën

2,1 %

Nissan

2,0 %

Lada

1,9 %

Hyundai

1,8 %

Seat

1,7 %

Toyota

1,1 %

Honda

1,1 %

Mitsubishi

1,0 %

Dacia

0,9 %

Audi

0,7 %

Kia

0,6 %

Mercedes

0,6 %

Průzkum prokázal, že oficiální statistika nelže: suverénně nejvíc je v ČR škodovek

Škodu chtějí více ženy, lidé ve věku nad 50 let a také účastníci ankety, kteří sami neřídí. Volkswagen chtějí vlastnit spíše muži, řidiči a lidé s příjmem nad 15 000 korun měsíčně.

"Věrnost značce je pro každého výrobce, Škodu Auto nevyjímaje, velice důležitým a sledovaným faktorem," potvrzuje Vladimír Šulc, vedoucí podnikové komunikace Škoda Auto, a připojuje: "Tyto průzkumy pečlivě sledujeme a vyhodnocujeme, podobné ankety provádíme na všech zahraničních trzích. Na většině z nich naše procentuální zastoupení roste. Domácí trh, kam můžeme historicky přiřadit Slovensko, je výjimečný, i po otevření naší ekonomiky světu zaznamenáváme velký zájem zákazníků. To potvrzuje, že míříme správným směrem."

Zajímalo nás také, kterou jednu značku by si dotázaní přáli ze všech nejvíc. Tedy jaký je jejich automobilový sen, pokud není ovlivněn cenou.

Odpověď je možná pro někoho překvapením... Vítězí opět Škoda (23 procent)! Za ní jsou Peugeot, BMW a Volkswagen.

Věrnost je malá
Český řidič není příliš věrný své značce. Jen 28 procent (!) účastníků průzkumu by znovu chtělo značku auta, ve které nyní jezdí. Téměř tři čtvrtiny naopak chtějí zkusit jinou.

Věrnější jsou v tomto ohledu ženy - každá třetí by chtěla znovu stejnou značku. Naproti tomu z mužů jen každý čtvrtý. Věrnost roste s věkem: čím je motorista starší, tím spíše si znovu pořídí auto od stejného výrobce.

Nejvěrnější jsou řidiči Volkswagenu a Peugeotu; více než jedna třetina z nich si chce znovu koupit auto stejné značky. Teprve pak s odstupem následují škodovkáři. Naopak nejméně věrní jsou majitelé vozů značky Mazda - 95 procent by chtělo jinou značku.

První čtvrtletí

Průzkum MF DNES potvrzuje i pohled na počty nově registrovaných osobních automobilů za 1. čtvrtletí 2005. Vyplývá z něj, že suverénní postavení značky Škoda na domácím trhu stále trvá. Ukazuje však i na další zajímavosti.

Již tradičně nejvíce registrovanými modely byly osobní automobily Škoda Fabia (8034 aut) a Škoda Octavia (4169). Hranici jednoho tisíce nově zaregistrovaných vozů přesáhl už jen jediný osobní automobil - Renault Thalia, více než 500 registrací mají další osobní automobily v pořadí Peugeot 206, Opel Astra, Dacia Logan a Škoda Superb.

Za první čtvrtletí bylo na trhu České republiky zaregistrováno celkově 234 modelů osobních automobilů. Přitom absolutně nejvíce, 97 modelů, bylo ve třídě malých užitkových vozidel od dvou do tří tun celkové hmotnosti.

Druhá největší nabídka, 58 modelů, je ve třídě velkoprostorových osobních automobilů (MPV) a třetí opět u malých užitkových vozidel, ale do dvou tun celkové hmotnosti (57 modelů). Tyto tři části trhu představují dohromady 212 modelů, tedy více než 50 procent z celkových 420 modelů nabízených na českém trhu v současnosti.

Mezi nejčastějšími typy je nejvíce zastoupena třída malé vozy, dále nižší střední a střední.

Autoři:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.