Škoda Roomster

Škoda Roomster | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Češi kupují méně malých aut, přibývá větších

  • 25
Rostoucí životní úroveň začíná být patrná i na vozovém parku. Doby, kdy každé druhé u nás prodané nové auto byl malý vůz typu Fabie, začínají být minulostí. Přibývá naopak větších a luxusnějších značek.

"Není normální, aby padesát procent prodaných aut tvořily malé vozy,“ říká tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Poslední zveřejněné statistiky Sdružení automobilového průmyslu ukazují, že menší auta už tolik netáhnou. Ještě v roce 2004 se podíl malých aut na celkovém prodeji pohyboval kolem 51 procent, za prvních šest měsíců letošního roku necelých 44.

Místo menších vozů přibývá na silnicích vozů s MPV šifrou, pro mnoho lidí neznámou, která označuje velkoprostorové vozy.

Jejich přesná definice chybí, ale jde hlavně o "vyšší" auta. Za první pololetí se jich u nás prodalo už deset procent z celkového počtu prodaných vozidel.

"Je to hlavně díky Škodě Roomster, která do tohoto typu vozů patří," vysvětlil ředitel sdružení Antonín Šípek.

Stoupá také počet aut v nižší střední třídě, do které spadají například VW Golf nebo Ford Focus. Naopak vozy střední a vyšší střední třídy zaznamenávají letos pokles.

Jejich dřívější kupci se přesouvají do kategorie dražších luxusních, sportovních a terénních vozů. Ty už si z prodaného koláče ukously více než čtyřprocentní podíl.

Odborníci čekají, že i v dalších letech bude podíl malých vozů na celkových prodejích klesat, naopak bude přibývat lidí, kteří si koupí větší a dražší auta.

"Poroste počet lidí, kteří si pořídí terénní vozy," dodal Tunkl. Stejně tak dlouhodobě roste počet řidičů, kteří si už nedovedou svůj vůz představit bez klimatizace.

Počet prodaných osobních automobilů v Česku letos roste. Meziročně za první pololetí prodeje stouply o necelých šest procent na 67 560 nových vozů. Nejprodávanější zůstává značka Škoda, její podíl však klesl na 36 procent.