Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi se budou učit jezdit na naftu

  12:04aktualizováno  12:04
Naučíme Čechy jezdit na naftu, říká šéf Bosche. Za jiný motor by svůj dieselový Martin Zettl neměnil. Už z principu. "Je to ekonomičtější, proto na naftu jezdí celá firma," říká šéf Bosch Group v České republice.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

V příštích měsících se to bude snažit vysvětlit českým řidičům: na naftu tady jezdí mnohem méně aut než třeba v sousedním Německu či Rakousku.

"Nafta v Česku nemá bohužel takové renomé, jaké by měla mít," vysvětluje Zettl. "Chystáme proto reklamní kampaň, v které chceme lidem vysvětlit, proč je současný dieselový motor výhodnější než benzinový," plánuje šéf firmy, která v Česku zaměstnává bezmála devět tisíc lidí a mimo jiné vyrábí právě součástky pro vznětové motory.

Kromě jejich propagace chystá největší dodavatel dílů pro auta na světě i další věci. "Přijmeme dalších několik set lidí, očekáváme opět růst obratu zhruba okolo deseti procent," nastínil Zettl.

Dnes jezdí v Česku na diesel zhruba každé čtvrté nově zaregistrované auto. V Rakousku jezdí na naftu sedm z deseti aut, v Německu zhruba polovina. Důvodem pro menší prodej v tuzemsku může být jak vyšší cena za motory, tak menší povědomí o výhodách nafty.

"Beru to podle sebe. Sám jsem měl dlouho zafixované, že nafta patří do nákladních vozů. Až do koupi dieselové octavie, kdy jsem si spočítal, že se to vyplatí," říká ředitel Svazu automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Největší česká automobilka Škoda Auto prodá s naftovými motorem zhruba polovinu svých aut. V Česku však ani ne třetinu. U fabií je podle mluvčího Škodovky na benzin osmdesát procent prodaných aut, u octavií je to přesně naopak.

Bosch se chce ve své kampani zaměřit na úspory. "Vývoj šel velmi rychle dopředu, oproti benzinu je spotřeba u nafty o třicet procent nižší. Dieselové motory mají oproti minulosti tišší chod a jsou i čistší," říká šéf marketingu Pavel Roman.

Odborníci jeho slova potvrzují. "Mají o dost nižší spotřebu, jsou účinnější," říká Stanislav Beroun z katedry vozidel a motorů Technické univerzity v Liberci.

Německý Bosch vyrábí a částečně vyvíjí důležité části naftových motorů ve svém největším českém závodě v Jihlavě. Celkem je devadesát procent jeho domácí produkce spjato s dieselovými motory.

"Bylo by hezké, kdyby se více výrobků z Jihlavy dařilo prodat i v Česku," sní Zettl. Dnes jsou díly Bosch ve více než polovině aut na naftu prodávaných v Česku.

Ne všechny ale přesvědčí. Naftové motory jsou totiž stále zhruba o pětinu dražší a musí se na ně čekat často déle než na benzinové. Kvůli ceně se zaplatí až po určitém počtu kilometrů. Proto si je oblíbily hlavně firmy pro služební vozy.

"Nevyplatí se lidem, co jezdí málo," potvrzuje Petr Táborský ze sítě autobazarů Auto-Plus. Minimální hranicí, kdy nese dieselový motor úspory, je patnáct tisíc kilometrů ročně.

Pokud Bosch naučí Čechy kupovat více naftových motorů, nepotěší tím zřejmě příliš ministra financí. Na naftu je totiž nižší spotřební daň. Zatímco na litru benzinu inkasuje stát na spotřební dani 11,84, z nafty o necelou dvoukorunu méně.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.