Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

Češi se budou učit jezdit na naftu

  • 128
Naučíme Čechy jezdit na naftu, říká šéf Bosche. Za jiný motor by svůj dieselový Martin Zettl neměnil. Už z principu. "Je to ekonomičtější, proto na naftu jezdí celá firma," říká šéf Bosch Group v České republice.

V příštích měsících se to bude snažit vysvětlit českým řidičům: na naftu tady jezdí mnohem méně aut než třeba v sousedním Německu či Rakousku.

"Nafta v Česku nemá bohužel takové renomé, jaké by měla mít," vysvětluje Zettl. "Chystáme proto reklamní kampaň, v které chceme lidem vysvětlit, proč je současný dieselový motor výhodnější než benzinový," plánuje šéf firmy, která v Česku zaměstnává bezmála devět tisíc lidí a mimo jiné vyrábí právě součástky pro vznětové motory.

Kromě jejich propagace chystá největší dodavatel dílů pro auta na světě i další věci. "Přijmeme dalších několik set lidí, očekáváme opět růst obratu zhruba okolo deseti procent," nastínil Zettl.

Dnes jezdí v Česku na diesel zhruba každé čtvrté nově zaregistrované auto. V Rakousku jezdí na naftu sedm z deseti aut, v Německu zhruba polovina. Důvodem pro menší prodej v tuzemsku může být jak vyšší cena za motory, tak menší povědomí o výhodách nafty.

"Beru to podle sebe. Sám jsem měl dlouho zafixované, že nafta patří do nákladních vozů. Až do koupi dieselové octavie, kdy jsem si spočítal, že se to vyplatí," říká ředitel Svazu automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Největší česká automobilka Škoda Auto prodá s naftovými motorem zhruba polovinu svých aut. V Česku však ani ne třetinu. U fabií je podle mluvčího Škodovky na benzin osmdesát procent prodaných aut, u octavií je to přesně naopak.

Bosch se chce ve své kampani zaměřit na úspory. "Vývoj šel velmi rychle dopředu, oproti benzinu je spotřeba u nafty o třicet procent nižší. Dieselové motory mají oproti minulosti tišší chod a jsou i čistší," říká šéf marketingu Pavel Roman.

Odborníci jeho slova potvrzují. "Mají o dost nižší spotřebu, jsou účinnější," říká Stanislav Beroun z katedry vozidel a motorů Technické univerzity v Liberci.

Německý Bosch vyrábí a částečně vyvíjí důležité části naftových motorů ve svém největším českém závodě v Jihlavě. Celkem je devadesát procent jeho domácí produkce spjato s dieselovými motory.

"Bylo by hezké, kdyby se více výrobků z Jihlavy dařilo prodat i v Česku," sní Zettl. Dnes jsou díly Bosch ve více než polovině aut na naftu prodávaných v Česku.

Ne všechny ale přesvědčí. Naftové motory jsou totiž stále zhruba o pětinu dražší a musí se na ně čekat často déle než na benzinové. Kvůli ceně se zaplatí až po určitém počtu kilometrů. Proto si je oblíbily hlavně firmy pro služební vozy.

"Nevyplatí se lidem, co jezdí málo," potvrzuje Petr Táborský ze sítě autobazarů Auto-Plus. Minimální hranicí, kdy nese dieselový motor úspory, je patnáct tisíc kilometrů ročně.

Pokud Bosch naučí Čechy kupovat více naftových motorů, nepotěší tím zřejmě příliš ministra financí. Na naftu je totiž nižší spotřební daň. Zatímco na litru benzinu inkasuje stát na spotřební dani 11,84, z nafty o necelou dvoukorunu méně.