Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi vymýšlejí auta z plastů

aktualizováno 
Český průmysl zažívá zlatá léta. Rekordní výroba je nyní hlavně dílem levných montážních továren. Místy se ale začínají prosazovat i unikátní české vynálezy.

Plastové zadní dveře dostával Fiat Tipo již v osmdesátých letech | foto: Fiat

Mnoho řidičů si ještě nedokáže představit, že bude mít na svém autě plastový nárazník, zadní dveře nebo sklo z polykarbonátu. Generální ředitel liberecké společnosti Cadence Innovation (dříve Plastimat či Peguform) Pavel Neuman s takovou představou nemá sebemenší problém.

"Máme připraveny funkční vzorky a je jen otázkou času, kdy se objeví i na autech vyráběných v Česku," říká šéf firmy, jejíž nárazníky najdete na každé škodovce. Vývojáři v Liberci se dalším využitím plastů zabývají intenzivně několik let.

"Cílem je, aby lidé ani nepoznali, že se jedná o plastový díl," vysvětluje Neuman. Plasty na některých částech aut jsou podle něj mnohem výhodnější.

Například výměna poškrábaného dílu bude mnohem levnější, oprava lehce promáčknutého blatníku do původního stavu bude otázkou několika minut. Navíc jsou plasty o dost lehčí než ocelové konstrukce.

Plastoví průkopníci z Francie a Japonska
Auta tím pádem mohou mít nižší spotřebu. "Ve světě už taková auta jezdí, průkopníky jsou hlavně francouzské a japonské automobilky. Například Nissan už má ve výrobě modely s plastovými zadními dveřmi," dodává Neuman.

O návrat k laminátovým trabantům se však rozhodně nejedná. Materiály jsou zpracovávány technologií vstřikování a často se pro zvýšení tuhosti a bezpečnosti kombinují s kovovými výztuhami.

S plastem koketuje i Škoda Auto, jeden z velkých zákazníků Cadence. "Hledáme inovace, například jak nahradit ocel jinými materiály na bázi plastu," řekl na začátku roku Detlef Wittig.

V Cadence, jehož předchůdce začínal s výrobou kbelíků či nočníků, předvídají plastovým materiálům velkou budoucnost. "Čím dál častější bude výroba řady modelů aut v malých sériích. Pro ně jsou plasty ideální," míní Neuman.

V Česku je průkopníkem plastů v automobilovém průmyslu výrobce autobusů SOR Libchavy. Jejich autobusy jsou z velké části vyrobeny z plastů, díly k sobě lepí. Proto mají nižší spotřebu než klasické autobusy. Zájem o ně je velký: firma předpokládá během dvou let zdvojnásobení produkce.

Firma chystá v České republice úplnou novinku: výrobu polykarbonátových skel. Ta můžou postupně nahradit na automobilech klasická skla. Rozhodnutí o tom, kdy a kde továrna vyroste, se stále odkládá. "Hodně o tom ještě diskutujeme, jsme v tom opatrnější než před časem," vysvětluje Neuman, proč stále není jasné, kdy nový závod CleverGlass vyroste.

Američtí majitelé společnosti si nejsou zcela jisti, zda je dobré se do výroby takových skel pustit v původně plánované kapacitě v době, kdy se některé automobilky stále nerozhodly pro široké nasazení polykarbonátu.

Na druhé straně japonské automobilky je užívají čím dál častěji, například na nové Hondě Civic je z něj už celý zadní spoiler.

Překonat nedůvěru
"Nevíme, jak trh zareaguje. Stále spousta lidí vnímá polykarbonát jako náhražku a nemá k takovým materiálům důvěru, i když mají řadu lepších vlastností než běžné sklo," vysvětlil Neuman.

Firma přesto připravuje dál pilotní projekt výroby skel pro střešní okna v nové lokalitě, ale do výstavby na úplnou kapacitu se nepouští. Nový závod vyroste v blízkosti jednoho ze tří závodů firmy, které jsou v Liberci, Libáni na Jičínsku a Nymburce.

Rozhodnutí může urychlit první velká objednávka. Polykarbonátové materiály jsou podle Neumana materiálem budoucnosti, které díky dobré tvárnosti i zásadně změní design aut.

Má stejně dobré vlastnosti jako plasty na autech: je lehčí a také bezpečnější. V novém závodě se má používat nejmodernější plazmová technologie, díky které mají být umělá skla odolná proti poškrábání.

Pro rozvoj nových technologií hledá firma desítky lidí do vývoje. Každý, kdo jezdí autem mezi Prahou a Libercem, si nemůže nevšimnout několika billboardů, kterými Cadence lidi láká.

"Shánět lidi je obtížné," vysvětluje Neuman, proč se firma zaměřila i na takový způsob náboru. "Pro technika může být zajímavé podílet se na vývoji úplně nových technologií," láká do firmy nové zaměstnance šéf Cadence Innovation, který v čele podniku s více než dvěma tisíci zaměstnanci stojí již přes patnáct let.

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.