Plastové zadní dveře dostával Fiat Tipo již v osmdesátých letech

Plastové zadní dveře dostával Fiat Tipo již v osmdesátých letech | foto: Fiat

Češi vymýšlejí auta z plastů

  • 23
Český průmysl zažívá zlatá léta. Rekordní výroba je nyní hlavně dílem levných montážních továren. Místy se ale začínají prosazovat i unikátní české vynálezy.

Mnoho řidičů si ještě nedokáže představit, že bude mít na svém autě plastový nárazník, zadní dveře nebo sklo z polykarbonátu. Generální ředitel liberecké společnosti Cadence Innovation (dříve Plastimat či Peguform) Pavel Neuman s takovou představou nemá sebemenší problém.

"Máme připraveny funkční vzorky a je jen otázkou času, kdy se objeví i na autech vyráběných v Česku," říká šéf firmy, jejíž nárazníky najdete na každé škodovce. Vývojáři v Liberci se dalším využitím plastů zabývají intenzivně několik let.

"Cílem je, aby lidé ani nepoznali, že se jedná o plastový díl," vysvětluje Neuman. Plasty na některých částech aut jsou podle něj mnohem výhodnější.

Například výměna poškrábaného dílu bude mnohem levnější, oprava lehce promáčknutého blatníku do původního stavu bude otázkou několika minut. Navíc jsou plasty o dost lehčí než ocelové konstrukce.

Plastoví průkopníci z Francie a Japonska
Auta tím pádem mohou mít nižší spotřebu. "Ve světě už taková auta jezdí, průkopníky jsou hlavně francouzské a japonské automobilky. Například Nissan už má ve výrobě modely s plastovými zadními dveřmi," dodává Neuman.

O návrat k laminátovým trabantům se však rozhodně nejedná. Materiály jsou zpracovávány technologií vstřikování a často se pro zvýšení tuhosti a bezpečnosti kombinují s kovovými výztuhami.

S plastem koketuje i Škoda Auto, jeden z velkých zákazníků Cadence. "Hledáme inovace, například jak nahradit ocel jinými materiály na bázi plastu," řekl na začátku roku Detlef Wittig.

V Cadence, jehož předchůdce začínal s výrobou kbelíků či nočníků, předvídají plastovým materiálům velkou budoucnost. "Čím dál častější bude výroba řady modelů aut v malých sériích. Pro ně jsou plasty ideální," míní Neuman.

V Česku je průkopníkem plastů v automobilovém průmyslu výrobce autobusů SOR Libchavy. Jejich autobusy jsou z velké části vyrobeny z plastů, díly k sobě lepí. Proto mají nižší spotřebu než klasické autobusy. Zájem o ně je velký: firma předpokládá během dvou let zdvojnásobení produkce.

Firma chystá v České republice úplnou novinku: výrobu polykarbonátových skel. Ta můžou postupně nahradit na automobilech klasická skla. Rozhodnutí o tom, kdy a kde továrna vyroste, se stále odkládá. "Hodně o tom ještě diskutujeme, jsme v tom opatrnější než před časem," vysvětluje Neuman, proč stále není jasné, kdy nový závod CleverGlass vyroste.

Američtí majitelé společnosti si nejsou zcela jisti, zda je dobré se do výroby takových skel pustit v původně plánované kapacitě v době, kdy se některé automobilky stále nerozhodly pro široké nasazení polykarbonátu.

Na druhé straně japonské automobilky je užívají čím dál častěji, například na nové Hondě Civic je z něj už celý zadní spoiler.

Překonat nedůvěru
"Nevíme, jak trh zareaguje. Stále spousta lidí vnímá polykarbonát jako náhražku a nemá k takovým materiálům důvěru, i když mají řadu lepších vlastností než běžné sklo," vysvětlil Neuman.

Firma přesto připravuje dál pilotní projekt výroby skel pro střešní okna v nové lokalitě, ale do výstavby na úplnou kapacitu se nepouští. Nový závod vyroste v blízkosti jednoho ze tří závodů firmy, které jsou v Liberci, Libáni na Jičínsku a Nymburce.

Rozhodnutí může urychlit první velká objednávka. Polykarbonátové materiály jsou podle Neumana materiálem budoucnosti, které díky dobré tvárnosti i zásadně změní design aut.

Má stejně dobré vlastnosti jako plasty na autech: je lehčí a také bezpečnější. V novém závodě se má používat nejmodernější plazmová technologie, díky které mají být umělá skla odolná proti poškrábání.

Pro rozvoj nových technologií hledá firma desítky lidí do vývoje. Každý, kdo jezdí autem mezi Prahou a Libercem, si nemůže nevšimnout několika billboardů, kterými Cadence lidi láká.

"Shánět lidi je obtížné," vysvětluje Neuman, proč se firma zaměřila i na takový způsob náboru. "Pro technika může být zajímavé podílet se na vývoji úplně nových technologií," láká do firmy nové zaměstnance šéf Cadence Innovation, který v čele podniku s více než dvěma tisíci zaměstnanci stojí již přes patnáct let.