Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi vynalezli pneumatiku, která se sama dofukuje

aktualizováno 
Podhuštěné pneumatiky? Brzy už to bude jen kapitola z historie automobilismu. Česká firma Coda Development totiž přišla s vynálezem samodofukovacích pneumatik, které už nebudou představovat riziko pro bezpečnost provozu a nebudou zvyšovat spotřebu paliva.

Podhuštěné pneumatiky jsou poměrně častým nešvarem, vyskytují se až u 30 % automobilů na silnicích. Vynález české společnosti Coda Development jim však učiní přítrž. Firma totiž vynalezla a ve fázi prototypu úspěšně otestovala speciální konstrukci pneumatiky, která se za jízdy sama dofukuje.

Celý vynález je až překvapivě jednoduchý. V oblasti lemu pneumatiky, která dosedá na ráfek, je uvnitř pryžového tělesa vytvořen dutý kanál, který se táhne po celém obvodu lemu.

Vše funguje na principu takzvané peristaltické pumpy. Dutý kanál je totiž vždy díky deformaci pneumatiky vahou vozidla ve spodní části uzavřen. Odvalováním se vlastně tato uzávěra pohybuje kanálem, čímž s každou otáčkou vtlačuje vzduch do pneumatiky. Kanál je opatřen ventilem, který řídí tok vzduchu.

V případě, že je pneumatika podhuštěná, umožňuje ventil, aby do dutiny v lemu vstupoval vzduch. Ten je následně odvalováním vtlačován do pneumatiky. Pokud je uvnitř pneumatiky dosažen optimální tlak, ventil uzavře vnější přístup vzduchu a ten tak do pneumatiky neproudí a nedofukuje ji. Probíhá pouze vnitřní cirkulace vzduchu mezi dutinou a vnitřkem pneumatiky.

Ventil má nastavitelný regulační tlak, takže se dá bez problémů nastavit i optimální tlak v pneumatice. Prototyp má klasický mechanický ventil, který však může být vyměněn i za ventil elektronicky ovládaný.

Podle testů je schopná asi jeden a půl kilometru dlouhá jízda zajistit dohuštění typického měsíčního úniku vzduchu, který se pohybuje mezi 1–3 %. Samodohušťování pneumatik zvyšuje bezpečnost provozu, jelikož podhuštěná pneumatika může snáze prasknout. Zároveň se správným nahuštěním prodlužuje životnost samotné pneumatiky a šetří se pohonné hmoty.

Celý samodohušťovací systém je natolik jednoduchý, že by neměl nijak výrazně zvednout výrobní cenu pneumatiky. A ani neklade žádné speciální nároky na technologii výroby. Je jen zapotřebí uvnitř pneumatiky vytvořit kanál a opatřit jej regulačním ventilem. Samodofukovací mechanismus by také mohl být součástí ráfku kola.

Kdy a zda se dostane nový český vynález do výroby, záleží na tom, jakou podporu se povede vynálezci najít mezi výrobci pneumatik. Podle našich informací se o uvedení tohoto systému do praxe právě jedná.





Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.