Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česká dálniční známka není v Evropě žádná láce

aktualizováno 
Roční dálniční známka bude od příštího roku o dvě stovky dražší. Ministerstvo dopravy tak chce vybrat víc peněz na stavbu silnic a dálnic, říká také, že řidičům od posledního zdražení přibylo 100 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic. V Německu mají řidiči k dispozici zdarma 12 a půl tisíce kilometrů dálnic.

Ilustrační foto | foto: Radek Miča, MAFRA

Dálniční známky se zdražovaly naposledy v lednu roku 2008, kdy se jejich cena zvedla o stokorunu. "Za tu dobu se postavilo 100 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic, takže se domníváme, že zvýšení ceny je namístě," řekl  mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

V Česku je zpoplatněno zhruba tisíc kilometrů dálnic a silnic pro motorová vozidla. Namísto tisícikoruny si musí řidiči příští rok připlatit 1 200 korun. "Například v Rakousku řidiči platí v přepočtu ještě o 700 korun více, k dispozici mají ale dvojnásobek dálničních kilometrů," uvádí Petr Buček, šéfredaktor serveru Autembezpečně.cz.

dálniční známky 2010

Známka na celý rok 2010 bude v Česku stát 1200 korun, měsíční podraží z 330 na 350 korun a desetidenní bude stát 250 korun. Kupon s nejkratší platností nahradí týdenní známku, která nyní stojí 220 korun.

Lacině vychází ze srovnání Švýcarsko s ročním poplatkem 750 korun (40 CHF), víc než dvakrát více (2500 korun) zaplatí za roční známku Slovinci.

"Švýcarsko se pyšní tím, že svých 1 750 kilometrů dálnic má rozmístěno tak, že většina obyvatel žije nanejvýš deset kilometrů od rychlých silničních tepen," doplňuje Buček. Švýcarsko sice řidičům neumožňuje zakoupit krátkodobou nálepku, roční poplatek v přepočtu 750 korun je na druhou stranu v Evropě nejlacinější.

Itálie a Francie uplatňují za jízdu po dálnici výběr peněz na mýtnicích, nálepky na čelní sklo nepoužívají. Řidiči platí částky, které odpovídají počtu ujetých kilometrů.

Doslova prošpikováno dálnicemi je Německo. Oproti tuzemské tisícovce kilometrů nabízí tamním řidičům více než dvanáctinásobek. Německé dálnice zůstávají pro osobní auta bez poplatků, avšak všichni majitelé aut musí v zemi na západ od Aše platit daň z provozu vozidla.

Vlastník Škody Fabia platí 64 až 152 eur ročně podle zvoleného motoru, u velkých a silných aut se roční daň šplhá až k hranici tisíce eur. Daň z provozu auta německé úřady vypočítávají podle objemu motoru a množství vypouštěného CO2.

Ceny známek v evropských zemích

země

roční poplatek (Kč) délka dálnic* (km) roční poplatek za kilometr dálnice (Kč/km)
Česko 1200 1060 1,132
Rakousko 1900 2095 0,907
Švýcarsko 750 1750 0,429
Slovensko 950 420 2,262
Slovinsko 2500 630 3,968
Německo zdarma 12 550 0

*Zpoplatněné dálnice a silnice pro motorová vozidla
Pramen: AutemBezpečně.cz

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.