Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česká světla u aut už umějí i zatáčet

  9:55aktualizováno  9:55
K matadorovi českého autoprůmyslu Ladislavu Glogarovi se chodilo na exkurze už koncem 90. let. Tehdy doznívaly úsporné balíčky, začínala ekonomická recese a Glogar byl jedním z mála průmyslníků, jimž na krizí zmítané severní Moravě rostla zaměstnanost a jimž pro dělníky přibývala práce.

V zemi se autodíly nejen vyrábějí, ale i vymýšlejí

Dnes má sedmapadesátiletý Glogar, šéf podniku Autopal/Visteon, pro návštěvy jiný program.

Nejprve ukáže novou budovu s laboratořemi a zkušebnami, kde čeští inženýři vymýšlejí, jak lépe udělat klimatizaci.

Pak se pochlubí výzkumným kampusem, kde uprostřed parku jiný tým expertů vyvíjí reflektory.

V obou případech se v Novém Jičíně najdou vynálezy, jimiž se vylepšují auta po celém světě. Zajímavé je na tom to, že se na severu Moravy díly nejen levně montují, ale také vymýšlejí a v některých případech jde o úplně nové nápady.

„Zásobujeme téměř každého, koho můžete v Evropě najít,“ uvádí Glogar, ředitel podniku, kde se světla vyrábějí už 126 let. Nyní je novojičínský podnik součástí americké skupiny Visteon a zásobuje šestnáct světových automobilových skupin. Dnes pro firmu pracuje 4500 zaměstnanců - skoro dvakrát víc než před deseti lety.

Světla - česká specialita

„Světlomety v Česku vyrábí každý, kdo v Evropě něco znamená,“ uvádí Štefan Tyrpák, šéf nákupu dílů pro značku Ford v Česku a na Slovensku. Kromě Nového Jičína se v Česku dělají světla ještě v Mohelnici, Žatci a v Jihlavě.

„Hlavní je dál si udržet výzkum a vývoj. Pak se může rozvíjet celý podnik,“ uvádí Glogar, jehož lidé navrhovali v poslední době světla pro novou Octavii, pro Ford Focus a pro Citroën C4. Jeden z konstruktérů, Mikuláš Zápražný, nedávno dostal pochvalu přímo od prezidenta Visteonu z Ameriky za to, že pomohl celému koncernu vyhrát první zakázku od americké značky Cadillac.

Nejvíc si Glogar cení toho, že Američané jeho týmu svěřili i základní výzkum nových řešení, která se připravují dopředu, jakoby do šuplíku, bez objednávky pro konkrétní vůz. Díky tomu jsou dnes ve Fordu Focus reflektory, které se v zatáčce natáčejí spolu s volantem podle směru jízdy, a to až o patnáct stupňů.

Tuto technologii používají i jiná, dražší auta, ale Visteon byl u Focusu první, kdo začal točit klasickými halogenovými světlomety. Předtím byla tato vymoženost k mání jen u dražších vozů vybavených xenonovými světlomety, které lze vidět u lepších aut i na českých silnicích a snadno se poznají podle jasného bílomodrého světla.

Xenonová světla se vyvíjejí v Novém Jičíně také, ale zatím jsou hodně drahá, a tak se podnik také věnuje zlepšování klasických halogenů. „Otočná světla pro Focus jsou halogenová a byli jsme první na světě, kdo s nimi přišel,“ říká Glogar.

Lov na mladé inženýry

S otáčením světel, ale i s řadou jiných novinek si hrají také o sto kilometrů dál na západ, v mohelnické Helle. Podnik vyrostl na rozdíl od Autopalu na zelené louce poté, co německý Volkswagen doma zavelel a vyzval dodavatele, ať investují na východě a napodobí koupi Škody.

„S přesunem vývoje se počítalo zhruba na deset let, ale už během tří let jsme se dostali na úroveň německých kolegů,“ říká obchodní ředitel mohelnické Helly Tomáš Bršťák, který vzpomíná i na to, jak kvůli výcviku českých expertů přijeli inženýři z Německa a vzápětí o svou práci doma přišli. „Vývoj u nás je zhruba o půlku levnější při stejné kvalitě,“ uvádí Bršťák. Nyní usiluje třeba o zakázku na reflektory pro novou Škodu Superb.

Hella, stejně jako jiné expandující automobilové podniky, lamentuje kvůli tomu, že v rozkvětu ji nyní brzdí nedostatek mozků. V Mohelnici si vyběhali povolení pro dva ruské inženýry, uvažují i o Rumunech.

Aby nalákali talenty z Česka, nabízejí stipendium tři tisíce korun měsíčně studentům, kteří slíbí, že po promoci půjdou do podniku pracovat. U koncernu Robert Bosch v Českých Budějovicích nabízejí až čtyři tisíce a po nástupu byt.

I když Petr Urban, absolvent biologie a mladý stopař na cestě z Olomouce do Nového Jičína, připouští, že z hlediska uplatnění možná sáhl vedle, umí si najít omluvu: teď frčí auta, ale kdo ví, co bude za pár let. „Populace různých biologických druhů v přírodě také oscilují,“ říká Urban.

Čtěte také: Z českých dílů už jde postavit celé auto

Škoda Auto, automobil, pneumatika

Škoda Yeti - detail světlometu

Autoři:




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.