Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dálnice: zvěř proti řidičům

  12:07aktualizováno  12:07
Určitě platí, že dobrý řidič musí umět předvídat. Ale předpokládat, že se na dálnici kousek od Prahy objeví stádo divokých prasat, dokáže snad jen jasnovidec. Přesně to se však včera ráno stalo řidiči Škody Superb na dálnici Praha–Brno poblíž Mirošovic.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Případ znovu ukázal, jak nebezpečné jsou české dálnice, pokud jde o ochranu před zvířaty.

Většinou na nich totiž chybějí ploty, které zvěři zabrání, aby se dostala na silnici. Na rychlé oplocení všech dálnic v Česku totiž nejsou peníze.

Silničáři se proto snaží ohradit alespoň všechny nové dálnice. Jenomže i ty se napřed otevřou a teprve potom se stavějí ploty. Řidičům tak nezbývá než se modlit, aby jim zvíře pod auto nevběhlo.

Řidič superbu havárii přežil, několik zvířat bylo zabito. "Řidič se nezranil, škoda na autě je sto tisíc korun,“ řekl MF DNES policista z dálničního oddělení v Mirošovicích.

Je to docela štěstí: podobné kolize často končí smrtí. Samec divokého prasete totiž může v dospělosti vážit až 300 kilogramů.

Tento rok už zemřelo po střetech se zvířaty pět lidí, pro porovnání – loni nikdo.

"Celkem se už letos stalo 5 522 nehod, kdy se auto srazilo se zvířetem,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. 

Letos v dubnu uteklo zemědělcům u Lokte stádo krav a pobíhalo po dálnici. Způsobilo hromadnou nehodu, při které zemřeli dva lidé. Farmáři krávy chytali několik dní.

Výstavba ochrany proti zvěři přitom prodraží dálnici o miliony až miliardy, přesněji to neodhadla ani mluvčí silničářů Martina Vápeníková.

"Dálnice D5 z Prahy do Plzně a D11 do Hradce Králové už jsou oplocené, brněnská jen někde. V budoucnu máme v plánu ohradit i tuto nejstarší českou dálnici, ale termín, kdy to stihneme, teď nedokážu odhadnout,“ vypočítává mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Vápeníková.

Myslivci však namítají, že ploty chybějí i na jednom novém úseku dálnice: mezi Táborem a Chotovinami. Jen za první měsíce tam pod koly skončilo několik desítek srnek. Po dubnové nehodě s kravami slíbili jednání o zabezpečení dálnic ministři dopravy a životního prostředí.

Ministerstvo dopravy poté podle mluvčího Hanzelky vytipovalo nejrizikovější úseky, kde hrozí, že zvíře vběhne do jízdní dráhy. Jenomže počítal by mezi ně někdo okraj Prahy? Navíc na začátku podzimu hrozí řidičům srážka se zvěří nejčastěji.

"Sklízí se kukuřice, ve které se černá zvěř schovávala, a kombajny vyhánějí divočáky. Ti hledají hlubší lesy,“ vysvětluje mluvčí Českomoravské myslivecké jednoty Jiří Šilha. Ten považuje za nejlepší řešení právě ploty a přislíbil, že myslivci jsou s údržbou ochotni pomáhat. Jenže ploty pro stádo krav nejsou žádnou překážkou.

Autoři:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.