Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České silnice se blíží kolapsu

  12:51
Blížící se konec roku je ideální příležitostí k nejrůznějším bilancím. Jaká je "kondice" české silniční a dálniční sítě?

Rok 2006 se z pohledu motoristů nesl v otvírání nových dálnic. Byla dokončena dálnice D5, prodloužena autostráda mezi Prahou a Hradcem Králové a přibyl i nový úsek z Ústí nad Labem k německé hranici. | foto: Radek MičaMF DNES

Jednoduše řečeno: silnice nemají, řečeno lékařskou terminologií, daleko ke kolapsu. Nikdy v minulosti se po nich totiž nejezdilo tolik jako dnes.

Zatímco cest a dálnic přibylo od roku 1989 pouze několik set kilometrů, automobilů je více o několik milionů.

Silnic nepřibývá, aut mnohonásobně
Zde je několik konkrétních čísel. V roce 1989 bylo na území Československa zaregistrováno 3,1 milionu osobních aut; když sečteme současné české a slovenské statistiky, dostaneme číslo 5,3 milionu.

Z toho v samotném Česku jezdí osobních automobilů přes čtyři miliony.

To jsou ovšem pouhé dvě třetiny celkového počtu provozovaných vozidel u nás. Ten zbytek, tedy téměř 2,2 milionu, tvoří kamiony.

Síť českých silnic je navíc už od první republiky, tedy asi osmdesát let, v principu stejná. Tehdy se však automobilem honosily pouze vrstvy bohatších lidí.

Od té doby většinou ty frekventovanější silnice dostaly nový háv v podobě rozšíření či přestavby; nových komunikací však v zásadě mnoho nepřibývá.

Od roku 1991 dodnes dokonce o 353 kilometrů zejména malých silnic ubylo, ale stavějí se nové dálnice.

Letos nově otevřených 24 kilometrů na D8, mezi Ústím nad Labem a německou hranicí, tvoří spolu s dalšími 42 kilometry hradecké dálnice D11 rekord v historii Česka i Československa.

Dálnice: padesát, ale i sto tisíc aut denně
Dnešní stav silnic však stále nestačí náporu, který jim řidiči dennodenně připravují.

Silnice první třídy na tom ještě nejsou tak zle - osm až deset tisíc aut za čtyřiadvacet hodin celkem v pohodě zvládnou. Hůře jsou na tom dálnice, zejména "dé jednička“ z Prahy do Brna.

Uprostřed ní, nedaleko Humpolce, projede každý den v obou směrech 37 tisíc aut, u Brna už je to 50 tisíc.

Takový počet by už vyžadoval existenci tří jízdních pruhů v každém směru, jsou tam jen však jen dva.

Před Prahou sice už tři pruhy jsou, od Mirošovic by však poptávku po prostoru uspokojil ještě další pruh navíc: automobilů všeho druhu tu během čtyřiadvaceti hodin projede na 100 tisíc.

Přestože se toto číslo zdá vysoké, ve světě, například ve Spojených státech, počítají v ještě v mnohem vyšších relacích.

Některé dálnice tam mají i osm pruhů v každém směru, přičemž denně musí pojmout mezi pěti sty tisíci až jedním milionem vozidel.

Na dálnicích se moc nebourá

Jak jsou na tom české dálnice v počtu dopravních nehod? Záleží na úhlu pohledu - vzhledem k tomu, jaké obrovské množství aut po nich projede, poměrně dobře.

 Takzvaný koeficient, vytvářený podle počtu nehod na počet projetých vozů, je na silnicích prvních tříd třikrát vyšší, na "druhotřídních“ dokonce pětkrát.

Zajímavý je pohled na místa, na nichž se na dálnici stává nejvíce nehod. Absolutními rekordmany jsou kilometry 10 a 11 na brněnské dálnici D1 - tedy nedaleko sjezdu na Jesenici v hustém tříproudovém provozu.

Většina nehod tam naštěstí nekončí tragicky, odnášejí to nejčastěji jen plechy. Hmotné škody jsou vysoké - na jednom autě přes 100 tisíc korun.

Smutné prvenství v počtu mrtvých tak drží 155. kilometr D1 ve směru do Brna, a v opačném směru 166. kilometr u motorestu Devět křížů. Na každém z míst vyhasl loni život tří lidí.

Dopravní servis Dopravní servis:
Doprava.iDNES.cz
Dopravní servis

Jezděte po dálnici bezpečně
Pro dálnici platí zvláštní pravidla. Víte, co si na ní můžete dovolit? Na dálnici mohou vjet jen motorová vozidla, jejichž nejvyšší dovolená rychlost není nižší než 80 kilometrů za hodinu.

Znamená to tedy, že bychom na dálnici neměli narazit na traktory, manipulační vozíky a vůbec veškerou zemědělskou a stavební techniku - její šnečí tempo by mohlo být nebezpečně pro rychlé účastníky provozu.

Po dálnici je také zakázáno chodit. Pěší a stopaře proto občas loví a pokutuje policie. Tento zákaz samozřejmě neplatí pro benzinky, odpočívadla a další obslužná dálniční zařízení.

Po dálnici můžeme uhánět maximálně stotřicetikilometrovou rychlostí. Když dálnice prochází obcí, je třeba sundat nohu z plynu a zpomalit na nejvýše povolenou osmdesátku.

Pozor na tříproudovce
Na tří- a víceproudých dálnicích je třeba dávat pozor při přejíždění z pruhu do pruhu. Řidič smí přejíždět z levého jízdního pruhu do středního jen tehdy, když neohrozí řidiče, který do něj najíždí z pravého jízdního pruhu, říká zákon.

Při nájezdu na dálnici musíme využít připojovací pruh; v něm se rozjedeme přibližně na rychlost jízdního proudu a zařadíme se. V tu chvíli však nesmíme ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Pokud připojovací pruh chybí, jsme povinni dát přednost autům jedoucím v průběžném pruhu.

Maják má přednost
Novinkou silničního zákona je povinnost uvolnit v zácpě prostor pro projetí aut s právem přednosti jízdy (hasičů, sanitek, policie). Pokud se na dálnici vytvoří kolona, jsou řidiči povinni mezi auty vytvořit nejméně tři metry široký pruh, kterým sanitka projede.

Na dvouproudé dálnici ji pustí mezi sebe, na tří- a víceproudé dálnici se sjedou k sobě řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Pokud je málo místa, můžete vjet i na krajnici, nebo střední dělící pás.

Dítě jen v sedačce
Na dálnici je řidič povinen přepravovat dítě do 36 kilogramů a 150 centimetrů výšky v dětské autosedačce.

Trojúhelník 100 m daleko
V případě, že nás postihne porucha, umístíme výstražný trojúhelník nejméně 100 metrů za stojící vozidlo tak, aby byl zřetelně vidět. Naše předpisy to nevyžadují, ale na dálnici je víc než kdekoliv jinde žádoucí obléci si reflexní vestičku, díky které nás ostatní auta dříve uvidí.

Když porouchané vozidlo táhneme po dálnici, můžeme ho vléci jen k nejbližšímu výjezdu.


Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...