Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Policie ČR

České šrotovné bude 30 tisíc. Stát se moc nepředá

  • 444
Šrotovné bude 30 tisíc korun, dohodly se včera parlamentní strany. Na nákup nového auta přispěje stát nejdříve na podzim, původní majitel zároveň bude muset odevzdat k ekologické likvidaci auto starší deseti let. "Šrotovací" příspěvek na nové auto je nejnižší v okolí.

Nové i ojeté automobily můžete koupit na  www.automodul.cz

Další podmínkou pro zájemce o podporu od státu bude, že majitel musí „šrotované“ auto vlastnit minimálně dva roky. Jiná omezení se podle všeho zatím neplánují. Pokud zůstane u třiceti tisíc bez dalšího zapojení prodejců, bude šrotovné zajímavé nejvýš pro „stodvacítkáře“.

Stínový ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD) dnes prohlásil, že by šrotovné mohlo být zavedeno už v září či říjnu. Podle Urbana šrotovné stát přijde na 2,5 miliardy korun. Bude určené na pořízení automobilu v ceně do 500 000 korun.

Ministerstvo průmyslu a obchodu se podle Urbana zavázalo do poloviny dubna připravit návrh mechanismu, podle kterého bude šrotovné v Česku fungovat.

Možná úskalí v praktickém rozdělování šrotovného ukazuje zkušenost z Německa. Je třeba dobře stanovit, dokdy nebo do jaké částky bude šrotovné k dispozici, aby majitel starého auta měl jistotu, že na něj ještě příspěvek vyjde.

Jinak se může stát, že se zbaví svého auta a nedostane nic. Šrotovné s sebou také nese spoustu byrokracie (a nákladů na ni). Pokud by úřady nezvládaly nával žádostí o tento příspěvek na pořízení nového auta, mohlo by se stát, že zájemce zůstane bez vozidla i několik měsíců.

Raději do bazaru než do šrotu

V typické situaci člověka, který by nové auto rozhodně uvítal, je například devětatřicetiletý stavební inženýr Jan Černý z Rychnova nad Kněžnou. Má dvanáct let starý Citroën Xsara se zcela základní výbavou. „Do rodiny nám zanedlouho přibude druhé dítě, takže bych s chutí vyměnil xsaru za nějakého kombíka s klimatizací. Ale finančně si to nemůžu dovolit a šrotovné mi vůbec nepomůže,“ říká.

Třicetitisícový příspěvek ho, zdá se, nevytrhne. Než čekat do podzimu na šrotovné, je lepší xsaru prodat hned a využít některou ze slev nabízených dovozci.

Šrotovné u sousedů

Německo: 2 500 eurSlovensko: 2 000 eur = 1 000 eur od státu + 1 000 eur od prodejceRakousko: 1 500 eur = 750 eur od státu + 750 eur od prodejců

Jeho auto má navíc cenu nejméně 50 tisíc korun, takže kdyby ho prodal, dostal by víc. „Lepší by bylo, kdybych se domluvil s tátou, který má rozpadajícího se formana, xsaru mu dal a on by na sebe koupil nové auto. Ale myslím, že je to taky nesmysl. Musel bych totiž mít k dispozici tak nejmíň 200 tisíc, abych s třicetitisícovou šrotovací prémií a po nějaké slevě od prodejce dosáhl třeba na fabii combi. A to nemám a v současné době hospodářské krize se zadlužit rozhodně nehodlám,“ dodává Černý.

Nejlevnější stejně stará a omotorovaná xsara, kterou jsme v internetových autobazarech sehnali, je za 55 tisíc. Jan Černý může využít zvýšeného zájmu, který s jarem o ojetiny přichází, a prodat ji hned, možná zkusit nasadit cenu i o něco výš. Slevit bude asi muset novému majiteli něco na ekologický poplatek při převozu, který v případě benzinové xsary činí tři tisíce.

Černý by raději něco většího než jen kombíkovou fabii, třeba o dvě třídy větší Citroën C5 Break. Za cenu zmíněné nové fabie by ho koupil v bazaru.

Šrotovné jen pro staré „šunky“

„Myslím, že šrotovné je dobré leda pro ty, kteří koupi nového auta už dříve plánovali. A navíc mají po ruce starou ojetinu levnější než těch 30 tisíc. Dopad proto podle mě nebude nijak masový, takže naše silnice to od starých neekologických ojetin určitě nevyčistí,“ uzavírá Jan Černý.

Český muzeální vozový park s průměrným stářím aut 14 let šrotovné zbaví asi stodvacítek, favoritů a dalšího pojízdného šrotu, u kterého ale není jisté, že se letošního podzimu dožije. Taková auta mají ovšem povětšinou v garážích lidé bez peněz. Ty pak nákup auta dožene hlavně k zadlužení, což v dnešní nejisté době není ideální.

Šrotovné od prodejců?

Atraktivnější by bylo šrotovné v případě, že by se do něj zapojily také automobilky. Na Slovensku dostanete příspěvek na nové auto jen za předpokladu, že vám něco sleví i prodejce. Pokud by k třiceti tisícům přihodila automobilka dalších třicet, bylo by šrotovné hned atraktivnější.

Podle prvních ohlasů se ale nedá očekávat, že by se šrotovným slevili sami prodejci. „Záleží na podmínkách, pokud bude státní podpora podmíněná účastí prodejce, určitě se tomu nebráníme,“ říká mluvčí automobilky Kia Patrik Fanc. „Sami od sebe bychom ale šrotovné nenabízeli,“ dodává. „Je pravda, že na Slovensku to funguje bezvadně, Kia tam v rámci šrotovného patří mezi nejúspěšnější značky.“

Jak je to u sousedů

Slováci mohli získat v první, březnové vlně šrotovného na nákup nového auta až dva tisíce eur. Na jeden vůz stát poskytoval příspěvek 1 500 eur za předpokladu, že prodejce přidá dalších 500 eur. V druhé vlně, která vyčerpá na to určených 1,5 miliardy eur každým okamžikem, vláda snížila státní dotaci na 1 000 eur s tím, že přinejmenším stejnou částkou musí přispět i prodejce.

Slováci už začínají mluvit i o třetím kole šrotovného. V tom prvním patřily mezi nejprodávanější modely Renault Thalia, Dacia Logan, Škoda Fabia, Peugeot 207 a Citroën C3 Picasso.

V Rakousku zavedli šrotovné se začátkem dubna. Celkem mohou Rakušané získat příspěvek 1 500 eur (asi 40 800 Kč), z toho polovinu zaplatí stát a druhou polovinou přispějí společně dovozci, prodejci a šrotovací firmy. Rakousko vyčlenilo na šrotovné celkem 22,5 milionu eur.

Když německá vláda tento týden navýšila prostředky na šrotovné na 5 miliard eur, v Mladé Boleslavi asi bouchalo šampaňské. Nejžádanějším autem je tam VW Golf a druhé místo okupuje Škoda Fabia. Automobilka nestačí vyrábět a čeští dealeři mají prázdné sklady.

„Na teď objednanou fabii budete čekat do července, slovo skladový vůz v Česku u škodovky vůbec neexistuje,“ říká Radek Donner, šéf prodeje dealera škodovek NH Car. Příspěvek 2 500 eur do konce února využilo asi 100 tisíc Němců. Slevy na šrotovné tam aktivně nabízejí samy automobilky. Více čtěte: Němečtí autoprodejci slevují se šrotovným

Šrotovné už v Česku je

Určitou formu šrotovného zavedly už v Česku na vlastní pěst některé firmy. Slevu na nové auto při likvidaci starého nabízí už od loňska například Fiat. „Při koupi nového fiatu odpadnou zákazníkovi veškeré starosti s likvidací stávajícího vozu, protože jej odkoupíme za 10 000 – 40 000 korun,“ popisuje Janka Konečná, tisková mluvčí italské automobilky. „Slevu mohou získat i ti zákazníci, kteří již své staré auto sami odvezli k likvidaci. Stačí ukázat potvrzení,“ dodává.

Likvidací starých aut se ohání i autobazary. Slevu, které říkají šrotovné, nabízejí v autobazarech AAA Auto. „Jedinou podmínkou je, aby zákazník poskytnul protiúčtem svůj starší pojízdný automobil (jakéhokoliv stavu i roku výroby), který byl v jeho vlastnictví už před 1.lednem 2009,“ uvádí.

Konkurenční autobazar Auto ESA má podobnou nabídku: „Pokud vozidlo splní podmínky, že je přihlášené, zaplacené povinné ručení a v pojízdném stavu, vykoupíme ho za symbolickou korunu a majiteli poskytneme slevu ve výši 300 až 1 000 EUR.“

Šrotovné v Evropě

Šrotovné zavedlo v Evropě prozatím Německo, Francie, Kypr, Itálie, Lucembursko, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Španělsko a Slovensko.
,