Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České vodíkové auto se chystá závodit, řídí se vleže

  16:08aktualizováno  16:08
Nejúspornější český automobil poháněný vodíkovým palivovým článkem vyzkoušeli včera na mošnovském letišti dvě pilotky a další studenti Vysoké školy báňské - Technické univerzity v Ostravě.

České vodíkové auto Hydrogenix | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Od sedmého do devátého května bude tento studentský tým jediným zástupcem Česka, který bude reprezentovat naši zemi na mezinárodním závodu úsporných automobilů Shell Eco-marathon Europe na závodním okruhu EuroSpeedway v německém Lausitzu.

Studenti z fakulty elektrotechniky a informatiky si uvědomují, že na světě jsou omezené kapacity nalezišť fosilních paliv, a také to, že roste znečištění životního prostředí. Bez automobilů si ale svou budoucnost nedokážou představit. Proto v projektu Hydrogenix vsadili na vodík a vytvořili auto poháněné alternativním palivem budoucnosti.

"Automobil se skládá ze dvou různých vozů, na kterých pracujeme od roku 2005. Jeho spotřeba je jeden litr na tisíc kilometrů," sdělil šéf týmu Bohumil Horák s tím, že dosavadní rekord z minulých let je mnohem vyšší. "Švýcarský tým ujel na stejné množství paliva 3 836 kilometrů."

Podle Horáka je nejdůležitější, aby se vodík začal vyrábět jiným způsobem než dosud. K tomu jsou ale potřeba především finance. Vodík do úsporného vozidla totiž studenti získávají od ostravské společnosti Bordsodchem, která jej vyrábí parními procesy ze zemního plynu a jiných uhlovodíků.

České vodíkové auto Hydrogenix

"Lepší by bylo získat vodík elektrolýzou vody či z biomasy," upřesnil šéf projektu, který na závody vybral dvě pilotky. "Pilot vozu totiž musí vážit 50 kilogramů. Váha navíc znamená zatížení a zpomalení automobilu. Najít kluka vážícího padesát kilo je problém. Když však obědvám v menze, tak vidím kolem sebe stovky dalších pilotek," usmíval se Horák.

"Řídit ekologicky úsporné vozítko vleže je fajn. Dovedu si představit, že bych s ním jezdila každý den do školy. Ostatní auta by však musela tolerovat, že jsem tak nízko nad zemí," popisovala své zážitky jedna z pilotek úsporného vozu Hydrogenix, dvaadvacetiletá Kristýna Friedrischková.

Druhá pilotka, o rok starší Tereza Otáhalová, se svou kolegyní souhlasila. "Když řídíte vleže, tak se vám zdá, že se pohybujete velmi rychle, a přitom jedete rychlostí třeba jen deset kilometrů za hodinu. Samotné řízení se pak dá přirovnat k jízdě na kole," vysvětlovala studentka katedry měřicí a řídicí techniky.

Autoři:




Nejčtenější

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.