České vodíkové auto Hydrogenix

České vodíkové auto Hydrogenix | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

České vodíkové auto se chystá závodit, řídí se vleže

  • 5
Nejúspornější český automobil poháněný vodíkovým palivovým článkem vyzkoušeli včera na mošnovském letišti dvě pilotky a další studenti Vysoké školy báňské - Technické univerzity v Ostravě.

Od sedmého do devátého května bude tento studentský tým jediným zástupcem Česka, který bude reprezentovat naši zemi na mezinárodním závodu úsporných automobilů Shell Eco-marathon Europe na závodním okruhu EuroSpeedway v německém Lausitzu.

Studenti z fakulty elektrotechniky a informatiky si uvědomují, že na světě jsou omezené kapacity nalezišť fosilních paliv, a také to, že roste znečištění životního prostředí. Bez automobilů si ale svou budoucnost nedokážou představit. Proto v projektu Hydrogenix vsadili na vodík a vytvořili auto poháněné alternativním palivem budoucnosti.

"Automobil se skládá ze dvou různých vozů, na kterých pracujeme od roku 2005. Jeho spotřeba je jeden litr na tisíc kilometrů," sdělil šéf týmu Bohumil Horák s tím, že dosavadní rekord z minulých let je mnohem vyšší. "Švýcarský tým ujel na stejné množství paliva 3 836 kilometrů."

Podle Horáka je nejdůležitější, aby se vodík začal vyrábět jiným způsobem než dosud. K tomu jsou ale potřeba především finance. Vodík do úsporného vozidla totiž studenti získávají od ostravské společnosti Bordsodchem, která jej vyrábí parními procesy ze zemního plynu a jiných uhlovodíků.

České vodíkové auto Hydrogenix

"Lepší by bylo získat vodík elektrolýzou vody či z biomasy," upřesnil šéf projektu, který na závody vybral dvě pilotky. "Pilot vozu totiž musí vážit 50 kilogramů. Váha navíc znamená zatížení a zpomalení automobilu. Najít kluka vážícího padesát kilo je problém. Když však obědvám v menze, tak vidím kolem sebe stovky dalších pilotek," usmíval se Horák.

"Řídit ekologicky úsporné vozítko vleže je fajn. Dovedu si představit, že bych s ním jezdila každý den do školy. Ostatní auta by však musela tolerovat, že jsem tak nízko nad zemí," popisovala své zážitky jedna z pilotek úsporného vozu Hydrogenix, dvaadvacetiletá Kristýna Friedrischková.

Druhá pilotka, o rok starší Tereza Otáhalová, se svou kolegyní souhlasila. "Když řídíte vleže, tak se vám zdá, že se pohybujete velmi rychle, a přitom jedete rychlostí třeba jen deset kilometrů za hodinu. Samotné řízení se pak dá přirovnat k jízdě na kole," vysvětlovala studentka katedry měřicí a řídicí techniky.