Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podívejte se na český vynález: záplatování dálnice za půl hodiny

  18:20aktualizováno  18:20
Výtluk opláchnete, rozmícháte speciální hmotu, nalijete, zahladíte. Za 10 minut se po záplatě může chodit, za 30 minut jezdit. Nebo odfrézovaný asfalt rozehřejete a znovu použijete na opravu. České vynálezy opraví silnici rychle a kvalitně. Tak proč máme silnice jako tankodrom?!

Lepidlo na dálnici

Speciální hmota vypadá jako těsto a když se rozmíchá, musí se hned použít, jinak rychle zatuhne. "Výtluk se vymyje a vysuší tak, aby tam nebyla kaluž vody," vysvětluje Vlastimil Bartel z firmy BG Sys HT, která unikátní lepidlo na dálnici vynalezla. "Je to spíš taková zednická práce než silničářská," dodává. Veškeré potřebné vybavení je gumový kbelík, zednická lžíce a míchadlo. Výtluk není třeba nijak ošetřovat, stačí vymést kamení.

Směs si namícháte tak tekutou, jak potřebujete, na malé díry řídkou zálivku, do velkých výtluků hustší těsto. Na asfalt mají černou barvu, na beton hnědou. Hmota má vysokou přilnavost na všechny materiály kromě plastů. Opravovat se dá klidně do minus padesáti a když je díra prosolená, je to ještě lepší.

"Deset minut rozmícháváte, nalijete, za 10 minut se po záplatě může chodit, za 30 minut jezdit," popisuje Bartel. BG QUICk, jak se zázračné lepidlo na dálnici jmenuje, se dá kromě záplatování rozoraných českých dálnic použít i na usazení propadlých kanálových vpustí. Když je díra moc velká, nemusí se celá vyplnit hmotou, nejdřív se zasype kamením.

Když silničáři opravují klasickými metodami, jsou při teplotách pod nulou nahraní, obalovny (výrobny asfaltu) neběží. Oprava asfaltem trvá dvě až tři hodiny a je na ni potřeba víc techniky a dělníků. Podívejte se, jak se silnice záplatuje klasickou metodou.

Silnici zahřeje a zalepí odpadem

Levnou a ekologicky šetrnou opravu výtluku asfaltem vymyslela také brněnská firma Siltek. Její ojedinělý stroj silnice opraví s využitím odpadového materiálu po frézování asfaltky. Stroj se dá použít k zalepení děr na vozovkách roztrhaných mrazem. Podle výrobce se investice do přístroje za téměř dva miliony korun zákazníkovi vrátí už za devět měsíců.

Stroj lze navíc používat i když mrzne, kdy opravy jinými technologiemi nepřicházejí v úvahu. Práce s ním je navíc velmi rychlá. Inovativní přístroj se skládá ze dvou částí. Zatímco v zásobníku se zahřívá recyklát na 150 stupňů Celsia, obří kovová žehlička rozehřeje povrch vozovky na stejně vysokou teplotu. "Obě složky se pak lépe spojí a takto opravená silnice vydrží až pět let," uvádí výrobce.

Začátkem února stroj nasadili třeba silničáři na Zlínsku na cesty mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi, Fryštákem a Holešovem nebo Zádveřicemi a Luhačovicemi. "Vybrali jsme úseky po celém kraji, na kterých jsou porušená místa velká a autem se dají jen velmi špatně objet," vysvětlil šéf silničářů Bronislav Malý.

Silničáři ze Zlínského kraje nejdříve stroj vyzkoušeli. Dvěma firmám v kraji, které ho vlastní, zadali opravu dvou úseků. Podle majitele firmy, která bude silnici opravovat, je o stroj takový zájem, že jeden už nestačí a firma si bude pořizovat další. "Máme zakázky hlavně na severní Moravě. Technologie je zajímavá a jiná, než byli silničáři zvyklí," potvrdil jednatel otrokovické firmy Ivo Balusek. Speciální stroj zatím příliš mnoho silničářů v zemi nepoužívá.

Novinku, kterou Siltek vyvinul a nabízí asi dva roky, vlastní většinou soukromé firmy. Sami silničáři stroj kupovat nechtějí. K novince na trhu přistupují velmi opatrně a s případným využitím hodlají počkat do doby, kdy se avizované přednosti skutečně projeví v praxi.

"Na trhu je zatím velmi krátkou dobu. Sledujeme ho, ale na to, abychom o něj stáli, víme zatím velmi málo," prohlásil jednatel Správy a údržby silnic v Kroměříži Emil Vraník.

Autoři: ,




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.