Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko je kvůli šrotovnému černý pasažér Evropy, fabie jdou ale na dračku

  11:00aktualizováno  11:00
Škoda zaznamenala v evropských zemích, které od začátku roku zavádějí šrotovací prémie, zvýšený prodej. Nejvýraznější byl na německém trhu, víc škodovek se ale prodalo také třeba v Rakousku, Itálii nebo Francii. Česko k zavádění šrotovného ostatní země nabádá, ale neplánuje ho.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

"Díky šrotovací prémii se ve Škodovce zároveň vyrábějí motory a převodovky do malých koncernových vozů na maximum současné kapacity," řekl mluvčí firmy Jaroslav Černý.

Do Německa, kde je šrotovací prémie od začátku ledna, dodala automobilka v prvním měsíci roku 4 750 aut, v únoru už to bylo 11 tisíc vozů.

Nejvýrazněji se na tamním trhu prosazuje fabia, která byla v únoru dokonce druhým nejprodávanějším vozem v celém Německu za Volkswagenem Golf.

ČR je černý pasažér

"Česká republika je vnímána v Evropě v souvislosti se šrotovným jako černý pasažér," říká Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu.

"Domácí firmy mají při jednáních se zahraničními odběrateli ztíženou pozici. Zahraniční firmy se ptají, proč jsme jako předsednická země EU iniciovali jednání o jednotné podpoře při nákupu nových vozidel (šrotovného), a v České republice jsme ho následně odmítli zavést," uvádí Šípek

"Nedovedeme našim partnerům v zahraničí či zahraničním novinářům vysvětlit, proč Česká republika jako země s jedním z nejstarších vozových parků v Evropě, země s víc než stoletou tradicí ve výrobě automobilů a země se značným podílem automobilové výroby zavedení tohoto opatření odmítá," doplňuje viceprezident Sdružení automobilového průmyslu Pavel Juříček, generální ředitel firmy BRANO Group.

"Argument, že český trh osobních automobilů je příliš malý na to, aby celoevropsky ovlivnil prodeje nových vozidel, neobstojí, neboť i země s menším trhem ke šrotovnému přistoupily. Příkladem je Slovensko," podotkl Šípek.

Prodeje škodovek rostou

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Škoda www.automodul.cz

Na rakouský trh, kde začne šrotovné platit od dubna, bylo v únoru dodáno 1 100 Škodovek, v lednu to bylo o 400 méně. Mírně roste i odbyt v Itálii, v lednu tam mladoboleslavská automobilka dodala 1 100 vozů, v únoru o 200 víc. Šrotovné se tam začalo vyplácet počátkem února. Ve Francii, kde byla tato prémie zavedena už v prosinci, registruje automobilka také mírný nárůst poptávky. V lednu tam dodala 1 240 aut, v únoru 1 400.

Koncept Škoda Fabia Sport

Koncept Škoda Fabia Sport představený na autosalou v Paříži

Tato čísla se však v žádném případě nedají srovnat s prodejem v loňském roce, kdy ještě nebyl automobilový průmysl poznamenán celosvětovou krizí.

"Loňský rok byl v tomto období skvělý, teď jsme ale v jiné situaci," podotkl Černý. Například v Německu bylo během loňského prvního pololetí registrováno 64 589 škodovek, což byl průměr zhruba 10 700 vozů měsíčně.

Bilance z letošního února tak sice vypadá optimisticky, loňský prodej však nebyl podpořen šrotovným.

Výroba motorů je na  maximu

Firma však díky šrotovnému vyrábí nyní například motory a převodovky do malých aut pro celý koncern na maximum kapacity. "V souvislosti se šrotovací prémií a zvýšeným zájmem o malé vozy vzrostla výroba nízkoobjemových motorů vyráběných ve Škodě Auto na 1 600 kusů denně. To v kontextu současné hospodářské recese a dlouhodobého průměru produkce 1 200 motorů denně. Zvýšená poptávka pozitivně ovlivnila také výrobu převodovek, denní plán nyní dosahuje dvou tisíc kusů," uvedl Horst Mühl, člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za oblast výroby a logistiky.

Nízkoobjemové tříválcové motory 1.2 HTP 44 kW 6V a 1.2 HTP 51 kW 12V a převodovka MQ200 jsou montovány do vozů Škoda Fabia a Škoda Roomster, Volkswagen Polo a Volkswagen Fox, Seat Ibiza a Seat Cordoba.

Autoři: ,




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.