Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

Česko je kvůli šrotovnému černý pasažér Evropy, fabie jdou ale na dračku

  • 376
Škoda zaznamenala v evropských zemích, které od začátku roku zavádějí šrotovací prémie, zvýšený prodej. Nejvýraznější byl na německém trhu, víc škodovek se ale prodalo také třeba v Rakousku, Itálii nebo Francii. Česko k zavádění šrotovného ostatní země nabádá, ale neplánuje ho.

"Díky šrotovací prémii se ve Škodovce zároveň vyrábějí motory a převodovky do malých koncernových vozů na maximum současné kapacity," řekl mluvčí firmy Jaroslav Černý.

Do Německa, kde je šrotovací prémie od začátku ledna, dodala automobilka v prvním měsíci roku 4 750 aut, v únoru už to bylo 11 tisíc vozů.

Nejvýrazněji se na tamním trhu prosazuje fabia, která byla v únoru dokonce druhým nejprodávanějším vozem v celém Německu za Volkswagenem Golf.

ČR je černý pasažér

"Česká republika je vnímána v Evropě v souvislosti se šrotovným jako černý pasažér," říká Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu.

"Domácí firmy mají při jednáních se zahraničními odběrateli ztíženou pozici. Zahraniční firmy se ptají, proč jsme jako předsednická země EU iniciovali jednání o jednotné podpoře při nákupu nových vozidel (šrotovného), a v České republice jsme ho následně odmítli zavést," uvádí Šípek

"Nedovedeme našim partnerům v zahraničí či zahraničním novinářům vysvětlit, proč Česká republika jako země s jedním z nejstarších vozových parků v Evropě, země s víc než stoletou tradicí ve výrobě automobilů a země se značným podílem automobilové výroby zavedení tohoto opatření odmítá," doplňuje viceprezident Sdružení automobilového průmyslu Pavel Juříček, generální ředitel firmy BRANO Group.

"Argument, že český trh osobních automobilů je příliš malý na to, aby celoevropsky ovlivnil prodeje nových vozidel, neobstojí, neboť i země s menším trhem ke šrotovnému přistoupily. Příkladem je Slovensko," podotkl Šípek.

Prodeje škodovek rostou

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Škoda www.automodul.cz

Na rakouský trh, kde začne šrotovné platit od dubna, bylo v únoru dodáno 1 100 Škodovek, v lednu to bylo o 400 méně. Mírně roste i odbyt v Itálii, v lednu tam mladoboleslavská automobilka dodala 1 100 vozů, v únoru o 200 víc. Šrotovné se tam začalo vyplácet počátkem února. Ve Francii, kde byla tato prémie zavedena už v prosinci, registruje automobilka také mírný nárůst poptávky. V lednu tam dodala 1 240 aut, v únoru 1 400.

Koncept Škoda Fabia Sport

Koncept Škoda Fabia Sport představený na autosalou v Paříži

Tato čísla se však v žádném případě nedají srovnat s prodejem v loňském roce, kdy ještě nebyl automobilový průmysl poznamenán celosvětovou krizí.

"Loňský rok byl v tomto období skvělý, teď jsme ale v jiné situaci," podotkl Černý. Například v Německu bylo během loňského prvního pololetí registrováno 64 589 škodovek, což byl průměr zhruba 10 700 vozů měsíčně.

Bilance z letošního února tak sice vypadá optimisticky, loňský prodej však nebyl podpořen šrotovným.

Výroba motorů je na  maximu

Firma však díky šrotovnému vyrábí nyní například motory a převodovky do malých aut pro celý koncern na maximum kapacity. "V souvislosti se šrotovací prémií a zvýšeným zájmem o malé vozy vzrostla výroba nízkoobjemových motorů vyráběných ve Škodě Auto na 1 600 kusů denně. To v kontextu současné hospodářské recese a dlouhodobého průměru produkce 1 200 motorů denně. Zvýšená poptávka pozitivně ovlivnila také výrobu převodovek, denní plán nyní dosahuje dvou tisíc kusů," uvedl Horst Mühl, člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za oblast výroby a logistiky.

Nízkoobjemové tříválcové motory 1.2 HTP 44 kW 6V a 1.2 HTP 51 kW 12V a převodovka MQ200 jsou montovány do vozů Škoda Fabia a Škoda Roomster, Volkswagen Polo a Volkswagen Fox, Seat Ibiza a Seat Cordoba.

,