Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko má první „benzinku“ na vodík ve střední Evropě. Je v Neratovicích

  16:00aktualizováno  16:00
První čerpací stanice vodíku v Česku zahájila provoz v Neratovicích. Bude u ní tankovat unikátní autobus, který bude v Neratovicích vozit cestující.

Čerpací stanici po více než třech letech příprav otevřel Ústav jaderného výzkumu (ÚJV) v Řeži a společnost Linde Gas. Náklady na celý projekt byly tři miliony eur. Z toho milion stála pumpa, další milion vývoj a stavba vodíkového autobusu. Tři čtvrtiny nákladů pokryly dotace od státu a EU.

Čerpací stanice bude plnit vozidla plynným vodíkem o tlaku 300 barů. Například naplnění zásobníků autobusu trvá zhruba deset minut. Projekt počítá s roční spotřebou 72 tisíc metrů krychlových (zhruba šest tun) vodíku.

Vodíková čerpací stanice v Neratovicích

vodík pro budoucnost

10. 9. 2009 byla v Berlíně podepsána dohoda, která si klade za cíl vyhodnocení vodíkové infrastruktury v Německu a podporu sériově vyráběných vozů na vodíkový pohon. Partnery projektu nazvaného
"H2 Mobility jsou Linde, Daimler, EnBW, OMV, Shell, Total, Vattenfall, The NOW GmbH National Organisation Hydrogen a Fuel Cell Technology.

"Je to jediná vodíková stanice nejen v Česku, ale v celé střední a východní Evropě," uvedl vedoucí marketingu společnosti Linde Pavel Jirsa. Stanice podobného typu je například v Amsterdamu, Barceloně a Portu. V Evropě je v provozu několik desítek vodíkových čerpacích stanic, velká část v sousedním Německu. Velkou flotilu vodíkových prototypů má Linde Gas v Berlíně, kde jsou tři vodíkové čerpací stanice a kde probíhá intenzivní testovací provoz.

"Čerpací stanici bude zatím využívat speciální autobus neratovické městské hromadné dopravy," řekl Jirsa. První vodíkový autobus v Česku - prototyp nazvaný TriHyBus - vyrobila plzeňská Škoda Electric. Trihybridní autobus může energii čerpat ze tří zdrojů, přičemž si vždy vybere ten nejúspornější.VÍCE O ČESKÉM VODÍKOVÉM AUTOBUSU ČTĚTE ZDE

Autobus bude koncem roku nasazen na lince, která v pracovní den najezdí průměrně 180 kilometrů. Jízdné zůstane nezměněno. Luděk Janík, vedoucí oddělení vodíkových technologií výzkumného ústavu v Řeži, uvádí, že provozní náklady jsou u vodíkového autobusu asi o třetinu nižší v porovnání s dieselovým autobusem.

"V Česku je to samozřejmě jediný autobus na vodík, ale v Evropě už jich jezdí asi 75. Předpokládáme, že stanice bude do budoucna mnohem využívanější, protože vodík je stoprocentně obnovitelný zdroj. Čerpací stanice je koncipována tak, že u ní mohou tankovat i osobní auta," dodal Pavel Jirsa z Linde. Kilogram vodíku stojí zhruba pět eur (asi 130 korun).

Cena, kterou bude Veolia za jedno natankování platit, bude ale nižší. "Je tam určitá dohoda o nižší ceně. Jedná se přece jenom o zaváděcí provoz, budeme vyhodnocovat řadu dat," vysvětlila jednatelka Veolie Eva Kočová.

Vodíková čerpací stanice v Neratovicích

Podle ní může autobus na vodík na začátku vzbuzovat v lidech určitou nedůvěru, k obavám však prý není důvod. "Co se bezpečnosti týká, tak vozidlo splňuje velice přísné homologace. Není tam žádná výjimka z bezpečnosti oproti normálním dieselovým autobusům," dodala Kočová.

"Při dodržení všech bezpečnostních norem a předpisů je riziko v podstatě nulové. Vodík je sice novinkou v dopravě, nicméně v průmyslu (chemie, elektrotechnika, potravinářství) se používá desítky let," uvádí jeho dodavatel, společnost Linde.

Vodíková čerpací stanice v Neratovicích

Vodíková čerpací stanice v Neratovicích

Vodíkový autobus TriHyBus

Vodíkový autobus TriHyBus

česká vodíková čerpací stanice

Čerpací stanice H2 450-20-20 HB dokáže plnit motorová vozidla plynným vodíkem o tlaku 350 bar. Stanice se skládá z dvoustupňového vodíkového kompresoru, který dosahuje svého nejvyššího plnicího tlaku 438 bar (při teplotě max 85°C). Tohoto tlaku je dosaženo pomocí nového procesu High Booster Process (proces s dotlačovaným kompresorem). Celá kompresorová stanice je umístěna v železobetonovém kontejneru. Příslušné komponenty čerpací stanice jsou navrženy tak, aby její úprava na vyšší provozní tlak - až 1000 barů - byla snadno realizovatelná. Vodík je skladován v nadzemním zásobníku o objemu 50 m3, pro vlastní čerpání vodíku do motorových vozidel pak slouží nízkotlaká, střednětlaká a vysokotlaká sekce.

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.